دغدغه‌هایی که توان خلاقیت را از مؤسسات قرآنی می‌گیرد
کد خبر: 4130219
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
دغدغه فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی/ ۸

دغدغه‌هایی که توان خلاقیت را از مؤسسات قرآنی می‌گیرد

مسئول تربیت مدرس قرآن کریم قاین با بیان اینکه اگر موسسه قرآنی نگرانی مسائل مالی را نداشته باشد به محتوا می‌پردازد، گفت: حمایت مردمی با پشتوانه دستگاه‌ها می‌تواند کمک خوبی باشد.

آموزش قرآنیعصمت شریف‌نژاد، مسئول تربیت مدرس قرآن کریم قاین در مورد مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان قرآنی در سالی که گذشت در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: مهم‌ترین دغدغه مؤسسات قرآنی روی زمین ماندن دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بوده که ناشی از دغدغه مکان و مسائل مالی است که مانع از توجه به محتوا و مسائل بنیادی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر مؤسسه قرآنی نگرانی مسائل مالی را نداشته باشد به محتوا می‌پردازد، افزود: حمایت مردمی با پشتوانه دستگاه‌ها می‌تواند کمک خوبی باشد.

بیشتر بخوانید:



شریف نژاد ادامه داد: متأسفانه در زمان تقسیم بندی بودجه کشور اعلام می‌شود که این مقدار مبلغ بودجه قرآنی کشور است، بزرگترین ضربه را به مؤسسات می‌زند چرا که مردم در جریان شکل تقسیم بودجه بین دستگاه‌ها نیستند؛ لذا این تصور پیش می‌آید که این بودجه‌ها مربوط به مؤسسات قرآنی بوده و ضمن اینکه تاکنون بودجه‌های اعلام شده تخصیص پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اينکه لازم است تخصیص بودجه سال‌های گذشته را نیز اعلام کنند، تصریح کرد:‌ رسانه‌ها، روحانیون و در مجموع افرادی که تریبون در اختیار دارند باید مردم را آگاه کنند تا جدب به موسسات قرآنی بیشتر شود.

این فعال قرآنی با بیان اینکه در کنار هر مؤسسه قرآنی باید مؤسسه خیریه‌ و یا مجمع خیرین قرآنی مجوز بگیرد، اظهار کرد: متأسفانه مؤسسات خیریه به وفور تأسیس شده‌اند که کارهای فرهنگی اولویت آخر آن‌هاست و برنامه‌های قرآنی در بیشتر موارد به هیچ وجه اولویت و جایگاهی ندارد.

وقتی آموزش قرآن در مدارس اولویت نیست 

شریف‌نژاد بیان کرد: پیشنهاد دیگر اين است که آموزش و پرورش باید در همه پایه‌ها برنامه‌های قرآنی را همپای مباحث درسی با اهمیت بالا پیش ببرند؛  در صورتی که مدارس معمولا هیچ کاری برای آموزش قرآن دانش آموزان انجام نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه اکنون مدارس فقط به مسابقات قرآن که آن نیز نتیجه تلاش مؤسسات قرآنی است می‌پردازند، ادامه داد: در این سال‌ها شاهد این بودیم که هیچ قدمی برای دانش آموز قرآنی برداشته نشده و حتی گاهی اوقات مشاهده می‌شود که معلم و یا مربی پرورشی از توانمندی قرآنی دانش‌آموز خود بی خبر است.

مسئول تربیت مدرس قرآن کریم قاین بیان کرد: پیشنهاد دیگر این است که از ساختمان‌های مازاد دولتی برای اسکان مؤسسات قرآنی استفاده شده و همچنین بخشی از فرصت تبلیغاتی رادیو و تلویزیون در اختیار مؤسسات قرار بگیرد تا بتوانند از فرصت تبلیغ  برای برنامه‌های خود استفاده کنند.

شریف‌نژاد افزود: در رسانه ملی نیاز است برنامه‌هایی تولید شود که در خلال آن کمک‌های کشوری جمع‌آوری شده و به مؤسسات به خصوص مؤسسات مناطق محروم داده شود تا آن‌ها نیز بتوانند به اندازه مؤسسات شهرهای بزرگ از امکانات برخوردار شوند و در این صورت شاید مؤسسات قرآنی نیز بتوانند همپای مؤسسات آموزش آزاد جذب به قرآن داشته باشند.

وی با بيان اينکه لازم است مؤسسات قرآنی در شورای فرهنگ‌ عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها نماینده با حق رای داشته باشند، اظهار کرد: از طرفی به دلیل اینکه مؤسسات قرآنی در کنار آموزش و پرورش هستند لازم است در شورای آموزش و پرورش نیز نقش داشته باشند؛ حتی باید مؤسسات قرآنی در شورای اصناف نیز عضو داشته باشند تا هم مبانی قرآنی را وارد اصناف کنند و هم از طرفیت اصناف برای کمک‌های مردمی برای مؤسسات استفاده شود.

این فعال قرآنی بیان کرد: لازم است فعالیت‌های قرآنی اعم از همایش‌ها، پویش‌ها، مسابقات و آزمون‌ها در اختیار مؤسسات قرار بگیرد و هیچ اداره یا دستگاهی نتواند خود بودجه قرآنی را بدون کمک مؤسسات قرآنی هزینه کند و در مجموع نگاه نهادهای دولتی و دستگاه‌ها به موسسات یک نگاه منصفانه باید باشد.

وی با بیان اینکه نباید به مؤسسات به چشم یک مؤسسه بی‌فایده و یا درآمدزا بنگرند، یادآور شد: سخن بسیار از حمایت از مؤسسات قرآنی شنیده‌ایم، اما در عمل امری ندیده‌ایم که امیدواریم حداقل در سال جدید یکی از مطالبات موسسات قرآنی عملیاتی شود تا انگیزه‌ها برای خلاقیت و نوآوری در کار افزایش یابد.

انتهای پیام
captcha