مسابقات قرآنی دستگاه‌های اجرایی و کاری که به کاردان سپرده نمی‌شود
کد خبر: 4123163
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
دغدغه فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی/ 2

مسابقات قرآنی دستگاه‌های اجرایی و کاری که به کاردان سپرده نمی‌شود

رئیس اداره ‌امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به عدم توجه دستگاه‌های اجرایی به برنامه‌ریزی اختصاصی و آموزشی مسابقات قرآن گفت: دستگاه‌ها خودسرانه و بدون دقت نظر و یا بدون مشورت گرفتن از مراجع به برنامه‌ریزی اقدام می‌کنند.

حسن سلمانی، رئیس اداره ‌امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبیمسابقات قرآنی خلأهایی دارند که نتیجه بی‌توجهی به برنامه‌ریزی مدون و عدم توجه به نظرات اندیشمندان و مؤسسات قرآنی است. این چالش باید با بهره‌گیری از ظرفیت مؤسسات قرآنی حل شود تا بتوان به سمت آموزش‌محور کردن مسابقات پیش رفت. مسئله این است که دستگاه‌های اجرایی تنها به‌دنبال برگزاری روتین و نمایشی مسابقات بوده و به‌دنبال هدف نیستند.

حسن سلمانی، رئیس اداره ‌امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از مهم‌ترین مشکلات مسابقات قرآن این است که از فرصت‌هایی که در این مسابقات وجود دارد به‌‌درستی بهره‌برداری نمی‌شود، اظهار کرد: رقابت مفید، شکوفایی استعدادهای قرآنی و ایجاد فضای معنوی در جامعه و بین خانواده‌ها از جمله مواردی است که باید از رهگذر مسابقات به‌دنبال آن بود. فرصت‌هایی که در مسابقات قرآنی وجود دارد از جمله برنامه‌های تبلیغی و ترویجی و این دست برنامه‌ها در ایجاد فضای معنوی و نشاط در جامعه قرآنی تأثیر زیادی دارد.


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه تأکید زیادی بر مباحث تبلیغی و ترویجی در کنار برنامه‌های آموزشی داریم، اما همان‌گونه که بسیاری از برنامه‌ها آسیب دارند مسابقات قرآنی نیز از این آسیب مصون نیستند، تصریح کرد: باید توجه کنیم که مسابقات قرآنی به‌گونه‌ای طرح‌ریزی شود که همه علاقه‌مندان بتوانند از آن استفاده کنند و این‌گونه نباشد که افراد خاص با یک سری رشته‌های خاص شرکت کنند که متأسفانه این امر زیاد دیده می‌شود. مورد اساسی و مهمی که دیده می‌شود مسابقات قرآنی دستگاه‌های اجرایی است که گاهی از نظر کیفیت آموزشی کارآرایی لازم را ندارند.

رئیس اداره ‌امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه آموزش یکی از چالش‌های اساسی مسابقات قرآنی دستگاه‌های اجرایی است، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی بیشتر به‌دنبال هزینه‌کرد اعتبارات فرهنگی و قرآنی هستند و مسابقات قرآنی یکی از رویکردهایی است که در دستگاه‌های اجرایی بیشتر به‌صورت کار گزارشی و نمایشی انجام می‌شود؛ در حالی که باید برنامه‌ریزی مدون و دقیق صورت گیرد.

وی با بیان اینکه وقتی می‌خواهیم کار قرآنی اجرایی انجام دهیم باید هدف تعریف کنیم، افزود: شناسایی استعدادهای قرآنی و شور و نشاط قرآنی از جمله اهدافی است که نمی‌توان بدون برنامه‌ریزی دقیق و مدون آن را اجرایی کرد، چراکه در غیر این صورت نتیجه کار این می‌شود که افراد زیادی شرکت کرده، اما داوران سطح مسابقات را پایین برآورد می‌کنند.

دستگاه‌های اجرایی فرآیندمحور عمل کنند 

سلمانی ادامه داد: اگر می‌خواهیم مسابقه‌ای برگزار شود باید از قبل سازوکاری برای آن تعریف شود؛ مهم‌ترین کار آموزش است که باید در رشته‌های مسابقه بخش آموزشی برای کارکنان و پرسنل مجموعه تعریف شود. هدف اصلی این است که تربیت قرآنی داشته باشیم و اگر از ابتدا تعریف شود و در حوزه‌هایی که قرار است برگزار شود با استفاده از مربیان توانمند و اساتید متخصص آموزش را دنبال کنیم و در نهایت سرانجام کار یک مسابقه و جشنواره به‌عنوان اختتامیه باشد.

وی بیان کرد: جشنواره‌ها باید برآیند و نتیجه کار مدون و دقیق از قبل باشد تا افراد در یک رقابت سازنده و پرنشاط شرکت کرده و از تشکیلات لازم برخوردار شوند؛ در واقع مسابقه باید خروجی یک کار و فرایند باشد که از قبل در دستگاه تعریف شده است.

رئیس اداره‌ امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه علت به‌وجود آمدن این آسیب این است که دستگاه‌ها خودسرانه و بدون دقت نظر و یا بدون مشورت گرفتن از مراجع به برنامه‌ریزی کردن اقدام می‌کنند، اظهار کرد: دستگاه‌ها از بهترین ظرفیت قرآنی به نام تشکل‌های قرآنی کمک نمی‌گیرند.

سلمانی ادامه داد: از طرفی تشکل‌های قرآنی نیازمند حمایت هستند و دستگاه‌های اجرایی نیز اعتبار لازم را دارند، اما با این حال در مسابقات قرآنی کار به کاردان سپرده نشده و مسابقات بدون مشورت و توجه به اندیشمندان برگزار می‌شود؛ در حالی که اگر دستگاه‌های اجرایی به این ظرفیت‌ها توجه کنند هم کیفیت رعایت شده و هم تشکل‌ها حمایت شده و نیز اعتبار بی‌دلیل هزینه نمی‌شود. اگر بهره‌گیری از آموزش در خلال مسابقات قرآن اتفاق بیفتد، اعتبارات با بار کیفی بالا هزینه شده و تشکل‌های قرآنی نیز از دایره بی‌توجهی در قالب تفاهم‌نامه با یک دستگاه خارج می‌شوند.

رئیس اداره‌ امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه دستگاه‌ها باید در حوزه‌های فرهنگی و قرآنی حضور مؤثرتری داشته باشند، افزود: اعتبارات فرهنگی و قرآنی دستگاه‌ها مطلوب است، اما در جای خود هزینه نشده و یا به‌صورت روتین و نمایشی صرف می‌شود که لازمه خروج از این امر و سرانجام آن همین است که کار را به کاردان بسپارند.

وی با بیان اینکه معتقد به برون‌سپاری و انعقاد قرارداد با دستگاه‌ها هستیم تا از تمرکزگرایی در یک دستگاه جلوگیری شود، افزود: ظرفیت تشکل‌های قرآنی نباید نادیده گرفته شود و آموزش قرآن باید فراگیرتر از این شود، چراکه در کشوری زندگی می‌کنیم که طلایه‌دار قرآن و اسلام هستیم و باید بیشتر در بحث آموزش و پر کردن خلأها تلاش کنیم.

تلاش برای خودکفایی کادر متخصص

سلمانی با بیان اینکه افراد زیادی را می‌بینیم که سواد خواندن و نوشتن دارند، اما در روخوانی و روانخوانی قرآن مشکل دارند، تصریح کرد: هدف اصلی بهره‌برداری از کلام قرآنی و ترویج سبک زندگی قرآنی است که باید آن را جدی بگیریم. پرداختن به مضامین قرآنی و آموزش سبک قرآنی بسیار مهم است؛ در این زمینه نیز سازمان دارالقرآن آمادگی همکاری دارد.

وی با اشاره به تربیت کادر متخصص در سال‌های اخیر ادامه داد: در زمینه اساتید و مربیان سعی کرده‌ایم کادر لازم را تربیت کنیم و در بسیاری از حوزه‌ها به یک خودکفایی برسیم، اما در بخشی از موارد با کمبودهایی مواجه هستیم که در حال رفتن به سمت خودکفایی هستیم. بیشترین نیازی که وجود دارد این است که باید خانواده‌ها، افراد و دستگاه‌های اجرایی دغدغه قرآنی داشته باشند که اگر این دغدغه شکل بگیرد طبیعتا برنامه‌ریزی‌های مدون و گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت و بیشتر به سمت دنبال اثربخشی آموزش‌ها خواهیم رفت.

انتهای پیام
captcha