iqna

امامت صرفا مقام معنوی و روحانی نیست/ فرمانروایی؛ برترین شأن امام معصوم(ع) 
آیت‌الله اراکی:

امامت صرفا مقام معنوی و روحانی نیست/ فرمانروایی؛ برترین شأن امام معصوم(ع) 

استاد سطح خارج حوزه علمیه تأکید کرد: امامت صرفا یک مقام معنوی و ملکوتی نیست و مقام فرمانروایی و اداره جامعه است بلکه برترین شأن امام معصوم(ع)، فرمانروایی است.
امامت بدون سیاست و سیاست بدون امامت؛ انحراف در تاریخ است
محمدتقی سبحانی:

امامت بدون سیاست و سیاست بدون امامت؛ انحراف در تاریخ است

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد بین‌المللی امامت، گفت: وقتی ما ماهیت امامت را به درستی نشناسیم و مقوله واقعی سیاست را بازشناسی نکنیم ارتباط بین این دو قطع شده و هم سیاست و هم امامت دچار اختلال می‌شود و هر دو از ریل خود خارج می‌شوند و این بزرگترین نقطه انحراف تمدنی و اجتماعی در تاریخ مسلمین است.
استنباط تقدم حق امام بر حق مردم در روایات امام رضا(ع)
احمد رهدار مطرح کرد:

استنباط تقدم حق امام بر حق مردم در روایات امام رضا(ع)

حجت‌الاسلام احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه امام رضا(ع) در دوره ولایتعهدی از نقد ساختارشکنانه پرهیز داشتند و این درس برای سیاستمداران امروز است، گفت: از برخی روایت امام رضا(ع) می‌توان برداشت کرد که حق مردم و امام موازی نیست و اول مردم باید حق امام را رعایت کنند و بعد بر امام واجب است که حقوق مردم را رعایت کند.
بیانیه آیت‌الله نوری همدانی درباره حوادث اخیر

بیانیه آیت‌الله نوری همدانی درباره حوادث اخیر

آیت‌الله نوری همدانی در بیانیه‌ای تصریح کرد: بر مسئولان لازم است که به خواسته‌های مردم گوش دهند و مشکلات آنها را حل نمایند و نسبت به حقوق آنان حساس باشند.
بی‌عدالتی موجب سستی پایه‌های حکومت می‌شود
سیدکاظم سیدباقری:

بی‌عدالتی موجب سستی پایه‌های حکومت می‌شود

حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: امام رضا(ع) در سخنی فرمودند آن گاه که سلطان از مسیر عدالت دور شود، این امر موجب سستی و وهن حکومت می‌شود و پایه‌های قدرت سست خواهد شد. هرگاه حکومتی از عدالت دور شود، پایه‌های حکومت خود را سست کرده است.
پیوستگی دین و سیاست پیش‌فرض هر حکومت دینی است
محمدجواد نوروزی:

پیوستگی دین و سیاست پیش‌فرض هر حکومت دینی است

حجت‌الاسلام محمدجواد نوروزی، استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: نظریه امامت و در تداوم آن ولایت فقیه عقلانی‌ترین نظریه در عرصه سیاسی و ضامن ایجاد تمدن اسلامی است.
چرا امام حسن(ع) به مبارزه آرام روی آورد؟
حجت‌الاسلام فرشاد یزدی پاسخ داد؛

چرا امام حسن(ع) به مبارزه آرام روی آورد؟

حجت‌الاسلام فرشاد یزدی درباره دلایل صلح امام مجتبی(ع) گفت: امام  حسن(ع) کسی را نداشت و تعدادی اهل نفاق و دنیاپرست اطراف وی بودند و حتی در نماز به ران مبارک وی خنجر زدند به همین دلیل به مبارزه آرام روی آورد.
ره‌آوردهای سفر غم‌انگیز و عزت‌مندانه زینب کبری(س)
یادداشت

ره‌آوردهای سفر غم‌انگیز و عزت‌مندانه زینب کبری(س)

سفر پرمشقت و غم‌انگیز عقیله بنی‌هاشم(س) به کوفه و شام، با ره‌آوردها و دستاوردهای غرورآمیز همراه بوده است. این دستاوردها نتیجه حضور عفت‌مدارانه، عزت‌مندانه و شجاعانه قهرمان کربلا بانو زینب‌ کبری(س) و نیز سخنوری روشنگرانه و بصیرت‌بخشی آن حضرت(س) در اجتماعات مختلف است.
تناقض در مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر وجود دارد
پرفسور لگنهاوزن:

تناقض در مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر وجود دارد

پرفسور محمد لگنهاوزن، استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: برخی قوانین اعلامیه جهانی حقوق بشر در تضاد با هم هستند، مثلا از یکسو گفته می‌شود کسی حق توهین به دیگران را ندارد ولی از سویی شاهدیم که گاهی به عقاید مسلمین اهانت می‌شود و سعی دارند با آزادی بیان آن را توجیه کنند.  
سیاست پیامبرزدایی بنی‌امیه چگونه سیره‌نویسی را به محاق برد؟
مهدی مجتهدی پاسخ داد:

سیاست پیامبرزدایی بنی‌امیه چگونه سیره‌نویسی را به محاق برد؟

مهدی مجتهدی، استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اشاره به اینکه انگیزه نخستین سیره‌نویسان، تدوین سیره پیامبر(ص) به جهت الگوبرداری از ایشان نبوده است، توضیح داد که چگونه سیاست پیامبرزدایی بنی‌امیه بر روند سیره‌نویسی تاثیر گذاشت و آن را از مسیر خود منحرف کرد.
لزوم بازخوانی سیره امام رضا(ع) در وحدت
آیت‌الله مبلغی بیان کرد:

لزوم بازخوانی سیره امام رضا(ع) در وحدت

استاد سطح خارج فقه و اصول حوزه علمیه با تأکید بر لزوم ایجاد اتاق فکر برای بازخوانی سیره امام رضا(ع) در تقویت وحدت شیعه و سنی، گفت: امام رضا(ع) رمز وحدت ایرانیان است و تمرکز ایشان بر وحدت شیعه و سنی بیش از وحدت شیعه با شیعه و سنی با سنی است.
خون حضرت علی اصغر(ع) باعث انذار و احیای انسان است + فیلم
چهره‌ای بر بوم آیات/ 7

خون حضرت علی اصغر(ع) باعث انذار و احیای انسان است + فیلم

حضرت علی اصغر(ع) همانند یک خطیب عمل می‌کند بنابراین دشمن سعی می‌کند خطیب را از منبر پایین بکشد اما تا تاریخ، تاریخ است و انسان زنده است خطابه ‌حضرت علی اصغر باعث انذار و احیای همه ما می‌شود.
علت تناقض ظاهری در موضع‌گیری‌های پیامبر(ص) و ائمه(ع)
حجت‌الاسلام رستمی تشریح کرد:

علت تناقض ظاهری در موضع‌گیری‌های پیامبر(ص) و ائمه(ع)

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: گرچه سلوک سیاسی ائمه(ع) و پیامبر(ص) در ظاهر متناقض و متضاد است ولی نشانه دوراندیشی و رفتار حکیمانه معصومین(ع) است؛ امام رضا(ع) به جای تقابل با مأمون، ولایتعهدی را پذیرفتند و که شخصیت پلید مامون را برای مردم آشکار کردند.
تکریم و رفتار محبت‌آمیز با زنان، سیره قطعی پیامبر(ص)

تکریم و رفتار محبت‌آمیز با زنان، سیره قطعی پیامبر(ص)

ناهید طیبی، پژوهشگر حوزه زنان گفت: هیچ گزارشی درباره برخورد خشن پیامبر(ص) با زنان در مورد حجاب گزارش نشده و امروز هم باید این روش اجرا شود، البته این به معنای لزوم نبود قانون نیست بلکه بنابر حکم ثانویه و اجتماعی بودن حجاب، قانون لازم است گرچه باید در اجرای قانون تغییر اساسی داشته باشیم.
امامت از منظر امام رضا(ع) نظام امت و رکن دین است
غلامرضا بهروزی‌لک:

امامت از منظر امام رضا(ع) نظام امت و رکن دین است

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تاکید بر اینکه امام، رکن جامعه است، گفت: در زیارت جامعه کبیره وارد شده که امام ارکان البلاد است یعنی اگر رکن بشکند جامعه هم خواهد شکست.
ضعف اعتقادی لشکریان امام حسن(ع) موجب پذیرش صلح با معاویه شد
حسین اشهد:

ضعف اعتقادی لشکریان امام حسن(ع) موجب پذیرش صلح با معاویه شد

حجت‌الاسلام حسین اشهد، پژوهشگر و مدرس بنیاد بین‌المللی امامت گفت: آنچه که سبب پذیرش آتش‌بس شد، ضعف اعتقادی بخشی از لشکریان امام مجتبی(ع) بود. هنوز یاران ایشان تابع امام زمان و آیات قرآن نبودند و در برابر ایشان ایستادند و از لفظ زشت «مذل‌ المؤمنین» استفاده کردند.
ناسازگاری‌های «رزیه یوم الخمیس» با آیات قرآن

ناسازگاری‌های «رزیه یوم الخمیس» با آیات قرآن

حجت الاسلام محمدکاظم اسماعیلی یزدی از پژوهشگران بنیاد بین المللی امامت و استاد حوزه در یادداشتی درباره حدیث لوح و قلم، تاکید کرد: این واقعه ناگوار به «رزیه یوم الخمیس» یا مصیبت روز پنج‌شنبه شناخته می‌شود که پیامبر(ص) در بستر بیماری، دغدغه‌ای داشت که می‌هراسید نانوشته ماندن آن سبب گمراهی امت شود؛ به همین دلیل برای آن که وصیتش بی کم و کاست به دیگران برسد، امر فرمود تا آن را بنگارند.
امام رضا(ع) توحید را بنیادی‌ترین مبنای حکمت سیاسی معرفی کرد
مهاجرنیا:

امام رضا(ع) توحید را بنیادی‌ترین مبنای حکمت سیاسی معرفی کرد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: امام رضا(ع) روی بنیادی‌ترین وجه در حکمت سیاسی یعنی توحید دست گذاشت و آن روایت معروف را در بدو ورود به ایران فرمودند که «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی».
یادداشت
گفتگو
گزارش