مردمی بودن فعالیت‌های قرآنی را از یاد برده‌ایم
کد خبر: 4124201
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
دغدغه فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی/ 4

مردمی بودن فعالیت‌های قرآنی را از یاد برده‌ایم

یک فعال و قاری قرآن در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه زیرساخت‌های قرآنی در استان آماده آموزش‌های قرآنی نیست، گفت: مسابقات قرآنی اکنون بیشتر فنی بوده و انگار قرار نیست به سمت مردم‌پسند بودن حرکت کند.

عباس سروری، یک فعال و قاری قرآن در خراسان‌جنوبییکی از چالش‌های فعالیت در عرصه قرآنی شاید نادیده گرفتن برخی اقشار است؛ در مسابقات قرآنی نیز هر سال چهره‌های شناخته شده شرکت کرده و مردمی بودن مسابقات را از یاد برده‌ایم؛ این امر باعث فاصله گرفتن عامه مردم از فعالیت‌های قرآنی و حضور تنها عده‌ای خاص می‌شود. امری که اکنون  باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، عدم ادامه دادن سیر مسابقات به شیوه روتین هر ساله و توجه به بخش‌های مختلف دربرگیری و مخاطب‌پسندی است.

عباس سروری، یک فعال و قاری قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اگر بخواهیم به چالش‌های فعالیت در عرصه قرآنی فکر کنیم، مسابقات قرآنی از جمله مهم‌ترین مشکلات و بخش‌هاست، چراکه آن‌گونه که باید مورد بررسی قرار نگرفته است.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر بیرجند افزود: مسابقات قرآنی از دو حیث می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد؛ یک منظر در مورد عدم تمرکز مسابقات قرآنی در تهران و تسری آن به شهرستان‌هاست که می‌تواند بسیار در مورد معرفی استعدادها مورد بررسی قرار گیرد؛ در حالی که بیشتر این مسابقات در مرکز تمرکز یافته است.


بیشتر بخوانید:


وی بیان کرد: توجه به شهرستان‌ها از عمده مواردی است که باید توسط مسئولان مورد بررسی و چالش‌زدایی قرار گیرد، چراکه بیشتر مسابقات در مرکز برگزار می‌شود و مناطق استان‌ها از این امر بی‌بهره‌اند. مسئله دیگر این است که مسابقات قرآن باید همراه با تلاوت‌های مجلسی برای مردم برگزار شود.

این فعال و قاری قرآن بیان کرد: این امر برای مردم بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در حالی‌ که مسابقات قرآنی اکنون بیشتر فنی بوده و عامه‌پسند نیست؛ مسابقات قرآنی چارچوب خاص خود را دارد و انگار قرار نبوده اندکی از این امر فاصله گرفته و به سمت مردم‌پسند بودن حرکت کند.

سروری با بیان اینکه مردم بیشتر قرائت مجلسی را پسندیده و نمی‌توانند در جلسه‌هایی که بسیار حرفه‌ای و فنی است شرکت کنند، افزود: از سویی دیگر برگزاری مسابقات قرآن و جلسات قرآنی در سالیان گذشته بسیار به جذب دانش‌آموزان کمک می‌کرد، اما برگزاری کرسی‌های قرآنی اکنون بسیار کاهش یافته است.

زیرساخت‌هایی که آماده نیست 

وی با بیان اینکه می‌توانیم به‌جای برگزاری صرفاً فنی مسابقات قرآنی جشنواره‌های تلاوت بسیار زیادی در سطح شهر بگذاریم تا همه سنین و اقشار را در برگیرد، تصریح کرد: بودجه‌های قرآنی بسیار کم بوده و در طی سال‌ها افزایش نیافته؛ این امر مستلزم این است که نگاه مسئولان به بودجه‌ها افزایش یابد؛ از طرفی لازم است تعامل بین سازمان تبلیغات اسلامی و اوقاف صورت گیرد تا از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.

سروری با بیان اینکه اکنون یک مجمع قاریان در سطح شهر بیرجند داریم که حتی ساختمانی برای پیگیری برنامه‌ها ندارد، تصریح کرد: زیرساخت‌های مجامع قرآنی در سطح شهر به‌دلیل کمبود بودجه فراهم نیست. اگر مسئولان نگاه به این سمت و سو داشته و در ساخت‌وساز کمک کنند می‌توانیم به بسیاری از کارهای بزرگ‌تر برسیم؛ وقتی حتی یک ساختمان در اختیار نداریم چگونه می‌توانیم انتظار فعالیت‌های شاخص و ایده‌پردازی داشته باشیم.

چالش مسابقات اذان و شیوه‌نامه‌های مرسوم 

وی که نفر اول مسابقات ملی اذان نیز بوده، گفت: مسابقات اذان نیز چالش‌های خاص خود را دارد؛ اذان‌های فارسی در قالب مسابقات جایی ندارد، در حالی‌ که اگر در کالبد مسابقات باشد استقبال بیشتری صورت می‌گیرد؛ به‌طور مثال اذان مرحوم مؤذن‌زاده از اذان‌های شاخص است، اما در چارچوب مسابقات نمی‌گنجد.

این فعال و قاری قرآن با بیان اینکه مسئولان باید شیوه‌نامه را بررسی کرده تا اذان‌های فارسی نیز در ردیف اذان‌ها قرار گیرند و تنها به اذان‌های با لهجه عرب توجه نشود، یادآور شد: در این حوزه باید از شیوه‌نامه‌های روتین خارج شده و به سمت روش‌های عامه‌پسند حرکت کنیم.

سروری یادآور شد: طبیعی است تا این موارد رعایت نشود نخواهیم توانست به سمت مردمی‌ شدن فعالیت‌های قرآنی حرکت کنیم و تا زمانی که به استقبال مردم توجه نکرده و شیوه‌نامه‌های مرسوم را پی گیریم نمی‌توانیم مخاطبان برنامه‌های قرآنی را افزایش دهیم.

انتهای پیام
captcha