مؤسسات قرآنی و قابلیتی که در فضای مجازی دیده نمی‌شود
کد خبر: 4125212
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
دغدغه فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی/ 6

مؤسسات قرآنی و قابلیتی که در فضای مجازی دیده نمی‌شود

عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآنی تسنیم ذکر بیرجند گفت: مؤسسات قرآنی با وجود قابلیت‌های خود حضور کمرنگ‌تری در فضای مجازی دارند؛ در حالی که در مباحث مجازی قرآنی و فرهنگی باید بیشتر از این هزینه شود تا در آینده بهره‌برداری بیشتری در جامعه داشته باشد.

مهدی کشتگر، عضو هیات مدیره مؤسسه قرآنی تسنیم ذکر بیرجندمهدی کشتگر، عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآنی تسنیم ذکر بیرجند درباره مهمترین چالش‌های مؤسسات قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات مؤسسات قرآنی از جمله این مؤسسه، مشکل مکان است؛ به‌عنوان مثال، مؤسسه قرآنی تسنیم ذکر که بیش از ۱۵ سال، کار حفظ قرآن را دنبال می‌کند، مکان ثابت ندارد؛ گرچه مساجد و حسینیه‌ها می‌تواند مکان خوبی برای آموزش‌های قرآنی باشد، اما متأسفانه در این مکان‌ها همکاری خوبی با مؤسسات نمی‌شود و متولیان گاهی به دنبال گزارش کار برای خود هستند که در این راستا پیشنهاد می‌شود یکی از اعضای هیئت امنای مسجد از فعالان قرآنی باشد تا دغدغه‌های این حوزه را درک کند.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: اکنون در این مؤسسه کلاس‌های آموزشی رایگان برگزار می‌شود، چراکه دغدغه مالی خانواده‌ها را درک کرده و می‌دانیم در صورت گذاشتن هزینه‌های زیاد برای کلاس‌های قرآنی، استقبال‌کنندگان کاهش یافته و قرآن‌آموزان را از دست می‌دهیم؛ در واقع باید این حقیقت را بپذیریم که خانواده‌ها توقع دارند کلاس‌های قرآنی با هزینه اندک و یا حتی رایگان برگزار شود.

عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآنی تسنیم ذکر بیرجند بیان کرد: لازم است خیرین قرآنی فعال‌تر شوند و سرفصلی برای کار خیر در حوزه قرآن در استان گشوده شود تا مشوق فعالیت‌های قرآنی شده و شور و شوق بیشتر شود؛ اگر یک نفر از اعضای خانواده در مسیر قرآن گام بردارد، می‌تواند چندین نفر را به این حوزه تشویق کند.

کشتگر ادامه داد: یکی از موارد افزایش قرآن‌آموزان خلاقیت در آموزش است که هر مؤسسه می‌تواند خلاقیت‌های زیادی برای جذب قرآن‌آموز داشته باشد. همچنین فراهم‌سازی زیرساخت‌های آموزشی اعم از مکان و فضای مجازی در حوزه خلاقیت آموزشی قرار گرفته و در جذب افراد اثرگذارند.

وی با بیان اینکه با توجه به فعالیت اکثر مردم در فضای مجازی باید همواره در آموزش‌ها بروز بود تا مخاطب را از دست ندهیم، افزود: با این وجود شاید مؤسسات قرآنی با وجود قابلیت‌های خود حضور کمرنگ‌تری در فضای مجازی دارند؛ در حالی که در مباحث قرآنی و فرهنگی باید بیشتر از این هزینه شود تا در آینده بهره‌برداری بیشتری در جامعه داشته باشد.

عضو هیئت مدیره مؤسسه قرآنی تسنیم ذکر بیرجند ادامه داد: یکی از چالش‌های مهم در حوزه فعالیت قرآنی این است که آگاهی مردم نسبت به عمق مباحث قرآنی کمتر شده و سطحی به این موضوع نگاه می‌کنند؛ در حالی که قرآن در هر خانه‌ای وجود دارد، اما شاید تنها برای عزاداری، عروسی یا مسافرت بدرقه راه باشد و خانواده‌ها کمتر از فلسفه وجودی آن آگاهی دارند.

کشتگر با بیان اینکه تمام موارد اصلی زندگی در قرآن موجود است ولی آگاهی به این موضوع نداریم، تصریح کرد: شاید دشمن در جنگ نرم بیشتر از ما در این موضوع کار می‌کند، اما مؤسسات قرآنی در افزایش این آگاهی سهیم بوده و اگر این کار را انجام ندهند، رسالت خود را انجام نداده‌اند.

وی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی این قابلیت را دارند که کلاس مجازی برگزار کنند و از همین رهگذر به جذب بیشتر با روش‌های مخاطب‌پسند دست بزنند، یادآور شد: زندگی در هر عصر و زمانی نیازمند ابزارهای خود است؛ باید فکر کنیم برای اثربخشی آموزه‌های قرآن تا چه اندازه از ابزارهای زمان استفاده کرده‌ایم؛ اگر پاسخ این سؤال را یافتیم قطعا فعالیت مؤسسات رویکردگراتر و براساس نیازهای زمان خواهد بود.

انتهای پیام
captcha