سال دشوار فعالان قرآنی
کد خبر: 4126543
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۵
دغدغه فعالان قرآنی خراسان‌جنوبی/ ۷

سال دشوار فعالان قرآنی

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ با اشاره به چالش‌های برنامه‌های قرآنی در سال جاری، گفت: با اینکه شاهد عدم ضعف در برگزاری مسابقات قرآنی بودیم، اما فعالان قرآنی و مؤسسات در یک رکود ناشی از عدم توجه به سر بردند که تا پایان سال ادامه داشت.

حمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌حمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ در خصوص مهم‌ترین چالش‌های فعالیت قرآنی در سال ۱۴۰۱، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: در سالی که گذشت در بحث‌های قرآنی رکود عجیبی حاکم بود و در واقع اتفاق خاصی را در حوزه آموزش قرآنی شاهد نبودیم.

وی افزود: متاسفانه باید بگوییم در  سالی که روزهای آخرش را طی می‌کنیم در فضای قرآنی استان قدم مثبتی برداشته نشد. مشکلات مالی و اقتصادی مردم، عدم هزینه کردن برای آموزش قرآن و عدم توجه به  فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی موسسات قرآن در سال جاری مشهود بود.


بیشتر بخوانید:


این فعال قرآنی بیان کرد: کاش کمی فکر می‌کردیم که سرکشی از موسسات قرآنی هزینه چندانی لازم ندارد، اما می‌تواند برای ادامه برنامه‌ریزی فعالان قرآنی انگیزه‌ساز باشد که در سال جاری بهتر است بگوییم این جنبه دیده نشد؛ نمی‌دانیم منشا مشکل چیست؛ شاید دغدغه‌های قرآنی ادارات قرآنی کاهش یافته است.

جعفری ادامه داد: به هر علتی این عدم توجه صورت گرفت و باعث شد تا سال سختی به لحاظ قرآنی و فرهنگی رقم خورده و جامعه قرآنی شاهد نمود خاص فعالیت‌های خود با وجود تلاش‌های بسیار نباشند.

وی با بیان اينکه با وجود تمام این عدم انگیزه‌ها فضای مسابقات قرآنی مطلوب بود، افزود: با اینکه شاهد عدم ضعف در برگزاری مسابقات قرآنی بودیم، اما فعالان قرآنی و مؤسسات در یک رکود ناشی از عدم توجه به سر بردند که تا پایان سال ادامه داشت.

این فعال و حافظ قرآن با بیان اينکه یادمان نرود مؤسسات قرآنی با ارائه آموزش‌‌ها و منابع قرار است سرچشمه مفاهیم قرآن باشند، تصریح کرد: باید این مکان‌ها به عنوان رکن اصلی آموزش قرآن مورد توجه قرار گیرند؛ حال آنکه برنامه‌های امسال این مجموعه‌ها تنها با نیت خالصانه و بدون حمایت و پشتیبانی صورت گرفت.

معافیت مالیاتی آورده‌ای برای مؤسسات نداشت

جعفری با بیان اینکه بحث معافیت مالیاتی و بیمه فعالان نیز که امسال بسیار خبرساز و رسانه‌ای بود در عمل آورده‌ای عملیاتی برای فعالان نداشت، اظهار کرد: این موارد تنها در بعد رسانه‌ای قوی اعلام شد؛ در حالی که در عرصه میدانی چندان قابل توجه و به نفع فعالان، اقدامی صورت نگرفت.

وی با اشاره به پیشنهاد عملیاتی برای گذر از چالش‌ها، ادامه‌ داد: برای دوری از این مشکلات در سال جدید، مهم‌ترین پیشنهاد این است که مجموعه‌های قرآنی را دریابیم؛ در حقیقت برای اتفاقات خوب، موسسات قرآنی باید حمایت و تقویت شده و نهادها و ادارات آن‌ها را رقیب خود ندانند.

این فعال قرآنی گفت: در سال جدید نباید از جنبه مردمی بودن فعالیت‌های قرآنی که سال‌ها نادیده گرفته شده غافل شد. مردمی که اگر در عرصه قرآنی فعالیت کنند بسیار موفق‌تر از هر ارگانی عمل خواهند کرد. چالشی که در جامعه ما در میان سوء استفاده دشمن وجود دارد، عدم توجه به پایه مردمی فعالیت‌هاست که باید دوباره احیا شود.

جعفری با بيان اينکه ارگان‌های فرهنگی نیز باید در کنار مؤسسات قرار گیرند، ادامه داد: اگر این گونه پیش رفتیم مجموعه‌های قرآنی درگیر پیج و خم‌های طولانی اداری نشده و فعالیت‌ها در این مسیر گم نخواهند شد.

وی با بيان اينکه دغدغه‌ها در عرصه قرآنی بسیار زیاد است و حرف‌های فعالان بسیارتر، یادآور شد: امیدواریم سال جدید با درنظر گرفتن کارهای عقب‌مانده شاهد اتفاقات شگرفی در حوزه قرآن باشیم.

انتهای پیام
captcha