ضرورت بسط فعالیت‌های قرآنی در شبکه‌های اجتماعی
کد خبر: 4125008
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱
مقام دوم مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در رشته ترتیل:

ضرورت بسط فعالیت‌های قرآنی در شبکه‌های اجتماعی

محمدیار قربان بیکوف، حافظ و قاری قرقیزستانی ضمن اشاره به فعالیت‌های گسترده قرآنی در قرقیزستان و تمجید از سطح مسابقات ایران، بر ضرورت گسترش پوشش رسانه‌ای این مسابقات و بسط فعالیت‌های قرآنی در شبکه‌های اجتماعی به منظور جذب نسل جدید به فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد.

ضرورت انتشار بیشتر فعالیت‌های قرآنی در شبکه‌های اجتماعی

محمدیار قربان بیکوف، حافظ و قاری قرآن که از کشور قرقیزستان در سی‌‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شرکت و موفق به کسب مقام دوم در رشته قرائت ترتیل شد، در گفت‌وگو با ایکنا طریقه آشنایی خود با این مسابقه را از طریق اینترنت توصیف و از برگزاری مراحل اولیه این مسابقات به شکل اینترنتی استقبال کرد و این امر را عامل برگزاری این مسابقات با کیفیت بالاتر دانست.

وی درباره سیر آموزش قرآنی خود گفت: ابتدا قرآن را در مسجد آموختم و سپس بعد از کلاس نهم در دارالقرآن آموزش قرآنی خود را ادامه داده و بعد سه سال موفق به حفظ قرآن کریم شدم. محمدیار بیکوف همچنین از مشاری راشد العفاسی به عنوان قاری محبوب خود یاد کرد که در تلاوت از وی تقلید می‌کند.

محمدیار در ادامه سخنان خود در مورد سطح فعالیت‌های قرآنی در قرقیزستان گفت: سطح آموزش قرآن در قرقیزستان در سال‌های اخیر ارتقای بسیاری یافته است. همچنین گرایش مردم به قرآن و فعالیت‌های قرآنی، مراسم ویژه ماه مبارک رمضان و همچنین مراسم اسلامی از قبیل حج نیز افزایش زیادی داشته است. در زمینه قرآن و فعالیت‌های قرآنی هر ساله مسابقات زیادی برگزار می‌شود و سال گذشته نیز محمدعلی عمروف توانست مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ملک عبدالعزیز در عربستان را به دست آورد. از سویی ارتباط دینی زیادی میان قرقیزستان و دیگر کشورها برقرار شده است. ایران، ترکیه، عربستان سعودی، کویت، قطر، امارات متحده عربی به شکلی گسترده از فعالیت‌های دینی و قرآنی در قرقیزستان حمایت کرده‌اند. وی در ادامه سخنان خود سطح مسابقات ایران از نظر داوری، شرکت‌کنندگان و ترتیب برگزاری مسابقات را بسیار بالا توصیف کرد.

به گفته این قاری و حافظ قرقیزستانی نسل جدید از طریق رسانه‌ها، ارتباط بسیاری با امور می‌گیرند و این مسابقات نیز باید به شکلی گسترده‌تر در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه یوتیوب، اینستاگرام و دیگر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. اگرچه پوشش رسانه‌ای این مسابقات در سطح رسانه‌هایی مانند تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای مناسب بوده است اما در زمینه پخش و تبلیغ این مسابقات در شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی به‌ویژه یوتیوب و دیگر شبکه‌ها هنوز جای کار فراوانی دارد. نسل جدید با این شبکه‌ها ارتباط بیشتری دارد و به نوعی می‌توان گفت جهان را از طریق این شبکه‌ها می‌بیند. لذا مسئولان امور قرآنی باید به فکر حضور گسترده‌تر در شبکه‌های اجتماعی باشند.

نسل جدید با شبکه‌های اجتماعی ارتباط بیشتری دارد و به نوعی می‌توان گفت جهان را از طریق این شبکه‌ها می‌بیند. لذا مسئولان امور قرآنی باید به فکر حضور گسترده‌تر در شبکه‌های اجتماعی باشند

محمدیار بیکوف افزود: نزدیک به 85 درصد از مردم قرقیزستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، فعالیت‌های قرآنی در قرقیزستان به‌ویژه بر آموزش تلاوت، ترتیل و همچنین حفظ قرآن کریم تکیه دارد. این مراکز به طور عمده پذیرای دانش‌آموزانی هستند که دوران تحصیل ابتدایی خود را طی کرده‌اند. در سال‌های اخیر مراکز ویژه آموزش قرآن به دختران نیز آغاز به فعالیت کرده‌اند. این فعالیت‌ها تحت نظر اداره امور اسلامی قرقیزستان صورت می‌گیرد. موسسه قرآن اردو (مؤسسه ملی قرآن کریم)، جمعیت محمد عمر در قرقیزستان، مدرسه دینی سیده خدیجه، مرکز یعقوب النفیسی و عائشه الرشید ویژه حفظ قرآن، از مهمترین مراکز آموزش و حفظ قرآن کریم در این کشور است. علاوه بر طرح شفیع ویژه حفظ قرآن کریم دوره‌هایی برای آموزش معلمان قرآن نیز در این کشور از سوی مراکز قرآنی دیگر کشورهای اسلامی به‌ویژه قطر برگزار شده است.

 وی در پایان یادآور شد: کتاب قرآن کریم و ترجمه معانی آن به زبان قرقیزی به تحقیق شمس‌الدین حکیموف و دیگر ترجمه‌های قرقیزی از قرآن کریم از مهمترین آثار قرآنی انتشار یافته در سال‌های اخیر در قرقیزستان بوده است.

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو 

انتهای پیام
captcha