اهتمام مؤسسات قرآنی لبنان به آموزش کودکان استثنائی
کد خبر: 4123811
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
حافظ و قاری لبنانی مطرح کرد:

اهتمام مؤسسات قرآنی لبنان به آموزش کودکان استثنائی

اسماعیل محمد حمدان گفت: انجمن‌ها و مؤسسات مختلف آموزش قرآن در لبنان به ویژه انجمن قرآن کریم و همچنین مؤسسات خیریه و مراکز قرآنی برای تعلیم قرآن به کودکان، نوجوانان و به‌ویژه کودکان استثنائی اهتمام زیادی دارند.

اسماعیل محمد حمدان، قاری و حافظ 23 ساله لبنانی که به نمایندگی از این کشور در رشته قرائت ترتیل سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در تهران شرکت کرد در زمینه آغاز فعالیت‌های قرآنی خود به خبرگزاری ایکنا گفت: آموختن قرآن کریم را از 4 سالگی و تحت نظر پدر خود آغاز کردم. پدرم حاج حسین حمدان، استاد قرآن و پیش‌تر، داور چندین دوره از این مسابقات بوده است. با تشویق وی توانستم آموزش قرآنی خود را آغاز و پی بگیرم و به یاری خداوند در زمینه ترتیل و حفظ قرآن آموزش و فعالیت‌های خود را تاکنون ادامه داده‌ام.

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیشینه شرکت در مسابقات قرآنی در سطح محلی و بین‌المللی گفت: من در مسابقات بین‌المللی متعددی شرکت کرده‌ام با این حال به دلیل پاندمی کرونا که چندین سال تمام فعالیت‌های حضوری را تعطیل کرده بود، در سه سال گذشته مشارکت من بیشتر به شکل مجازی بوده است. با این حال در سال 2014 در بخش حفظ این مسابقات واجد شرایط شرکت بودم اما از آنجایی که تنها 14 سال داشتم و حداقل سن شرکت در این مسابقات 18 سال بود، اجازه حضور در مرحله نهایی مسابقات را نیافتم. من در مسابقات کشوری لبنان نیز شرکت کرده‌ام.

این قاری جوان لبنانی در پاسخ به سؤالی درباره سطح این مسابقات از نظر مهارت شرکت‌کنندگان و همچنین داوران گفت: این مسابقات از نظر سطح داوران، تدارکات و مدیریت بسیار عالی و شایسته آن است که کشورهای متعدد اسلامی در آن حضور یابند.

اسماعیل محمد حمدان حافظ و قاری جوان لبنانی

اسماعیل حمدان افزود: از نظر سطح داوری نیز این رقابت‌ها کیفیت بالایی داشت و داوران با دقت و نکته‌سنجی بسیاری به داوری پرداختند؛ امری که حاکی از تلاش برای برگزاری هرچه بهتر و دقیق‌تر این مسابقات است. از سویی شرکت‌کنندگان نیز در سطح بالایی بودند.

اسماعیل محمد حمدان، در مورد گستره و نوع فعالیت‌های قرآنی در لبنان تصریح کرد: در لبنان انجمن‌ها، مؤسسات و مراکز بسیاری در زمینه آموزش قرآن کریم فعالیت دارند. از مهم‌ترین این مراکز می‌توان به انجمن قرآن کریم اشاره کرد که فعالیت بسیار گسترده‌ای در این زمینه دارد و همچنین مسئول برگزاری مسابقات مختلف در سطح دبیرستان، ابتدایی و دیگر مراکز آموزشی در سطح کشور و همچنین شب‌های قرآنی در ماه رمضان و محافل قرآنی در مناسب‌های خاص را بر عهده دارد. این‌گونه فعالیت‌های قرآنی در لبنان رونق بسیاری دارد.

این قاری لبنانی گفت: از سویی برنامه‌های مختلفی برای آموزش قرآنی به کودکان استثنائی و افراد دارای نیازهای خاص وجود دارد، مؤسسات خیریه و مراکز دیگری نیز هستند که به آموزش مهارت‌هایی مانند تجوید، حفظ و تلاوت قرآن کریم به این گروه مبادرت می‌کنند.

وی توضیح داد: این دوره‌ها به صورت سالانه برگزار می‌شود و بخش‌های مختلف جامعه را در بر می‌گیرد از سویی دوره‌های مختلف آموزشی در زمینه تفسیر قرآن کریم نیز برگزار می‌شود.

این قاری جوان لبنان گفت: اگرچه به تلاوت قاریان مختلف گوش می‌دهم اما از قاری خاصی تقلید نمی‌کنم و تلاش دارم تا سبک و شیوه خود را داشته باشم.

وی همچنین درباره مقامات مختلف قرآنی نیز افزود: من به تمام مقامات قرآنی علاقه دارم چرا که هر مقام خاصی در تلاوت قرآن کاربرد خود را دارد. قاعده‌ای وجود دارد که تصویرسازی آیات نام دارد و به معنای تناسب میان مقام تلاوت و معنای آیاتی است که تلاوت می‌شود، این قاعده در حفظ و تلاوت اشکال مختلفی دارد و برخی از قاریان و حافظان قرآن به آن اهتمام دارند. در این مسابقات نیز برخی از قاریان و حافظان قرآن کریم به این قاعده التزام داشتند.

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو

انتهای پیام
captcha