رشد چشمگیر فعالیت‌های قرآنی بانوان بحرین در پرتو انقلاب اسلامی
کد خبر: 4123750
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
بانوی داور در مسابقات قرآن ایران:

رشد چشمگیر فعالیت‌های قرآنی بانوان بحرین در پرتو انقلاب اسلامی

داور بحرینی رشد چشمگیر فعالیت‌های قرآنی به ویژه برای بانوان در کشورش را مرهون پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست و در عین حال بر لزوم جذب حداکثری مادران به عنوان مربیان نسل جدید در فعالیت‌های قرآنی و انس هرچه بیشتر آنان با کتاب خدا تأکید کرد.

رمله مکی، داور صوت از کشور بحرین

رمله مکی، یکی از داوران خارجی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از کشور بحرین در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا تصریح کرد: 15 سال است  به طور جدی در زمینه تدریس و آموزش قرآن کریم مشغول و حافظ کل قرآن کریم است و ضمن داشتن تخصص در زمینه تجوید، اما در مراکز قرآن کریم در بحرین عمدتاً در رشته صوت و لحن تدریس می‌کند.

مکی با بیان اینکه برای دومین سال است که به عنوان داور صوت در مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران حضور دارد، افزود: حضور من در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم محدود به ایران بوده است، زیرا جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که فارغ از مسائل طائفه‌ای با همه مذاهب و ملت‌ها تعامل دارد؛ اما در سطح داخل کشور بحرین در مسابقات متعدد به عنوان داور حاضر بودم.

این داور بحرینی درباره سطح مسابقات امسال گفت: هر رویدادی مطمئناً شامل نقاط مثبت و منفی است، اما دست‌اندرکاران مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ایران کاملاً مشهود است که سال به سال برای ارتقای سطح مسابقات تلاش می‌کنند.

خانواده‌ها را قرآنی کنیم

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره راه جذب جوانان به انس با کتاب خدا به نقش بانوان اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من بانوان محور جامعه هستند. کودک از زمانی که متولد می‌شود، در دامان مادر پرورش می‌یابد و تربیت می‌شود.

رمله مکی، داور صوت از کشور بحرین

مکی گفت: بنابراین اگر بتوانیم نخست روی بانوان و مادران جامعه تأثیر گذاریم توانسته‌ایم بر فرزندانمان و نسل جدید تأثیر گذاریم.

داور بحرینی گفت: وقتی مادر از کارهای خانه فارغ می‌شود، می‌خواهد روحیه خود را عوض کند و وقتی او را به سمت قرآن گرایش دهیم، قرآن درمان معنوی و شفای روح و روان است و وقتی مادرانمان قرآنی شوند، فرزندانمان هم قرآنی پرورش می‌یابند. پس مادر است که نسل صالح تربیت می‌کند.

وی با اشاره به وجود تعداد زیادی از خانواده‌های قرآنی در بحرین گفت: امروز تعداد قابل ملاحظه‌ای خانواده‌ در بحرین هستند که در  یک خانواده همه یا بیشترشان اهل قرآن و مأنوس با قرآن هستند و حتی با صوت ویژه قرآنی خود شناخته می‌شوند و مشهور هستند.

داور بحرینی گفت: از همین رو تلاش برای گسترش خانواده‌های قرآنی در کشورهای اسلامی و معرفی آنها به عنوان الگو اهمیت دارد. نشان دادن ظواهر پیشرفت، آرامش و سکونت تا روحیه طاعت و بندگی در این خانواده‌ها می‌تواند دیگر خانواده‌ها را هم به دین و کتاب خدا نزدیک‌تر کند.

مکی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از قرآن و اسلام در جهان اسلام گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاثیر بسزایی در اذهان و عقول ملت بحرین داشت؛ برای مثال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مسئله حجاب نیز در بحرین جدی گرفته نمی‌شد؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی اوضاع در بحرین نیز 360 درجه تغییر کرد و پیاده شدن اسلام ناب در کشورمان هم از زمان پیروزی انقلاب به بعد صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در بحرین ارتباط بین مردم با علما ضعیف است، گفت: بحرین علمای زیادی دارد؛ اما توفیق بهره بردن از آنها وجود ندارد. این واقعیت است که جمهوری اسلامی حامی ماست و از همین رو ما را برای حضور در مسابقات دعوت می‌کند.

ایران؛ پشتیبان قوی فعالیت‌های قرآنی بحرینی‌ها

این داور بحرینی در عین حال با اشاره به وجود مراکز متعدد قرآنی در بحرین گفت که در  خودش مناطق مختلف بحرین به تدریس قرآن مشغول است.

وی با بیان اینکه در بحرین آموزش در زمینه صوت و لحن قرآن کریم در سطح گسترده نیست، گفت: ما در این رشته در بحرین، آموزش آکادمیک و دانشگاهی نداریم؛ از همین رو مربیان قرآنی از بحرین به ایران می‌آیند و دوره‌ها و کارگاه‌هایی آموزشی می‌بینند.

مکی همچنین با اشاره به وجود ارتباط نزدیک از طریق فضای مجازی برای مبادله مسائل مربوط به آموزش قرآن بین ایرانی‌ها، بحرینی‌ها و نهادهای قرآنی آنها گفت: هر آنچه را از ایرانی‌ها می‌آموزیم در مراکز متعدد آموزش می‌دهیم و از همین رو ما مربیان قرآنی تنها در یک مرکز مشغول تدریس نیستیم، بلکه در مراکز مختلف به این امر مبادرت داریم.

وی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بحرین مراکز جدی برای آموزش قرآن وجود نداشت، گفت: آن زمان فقط یک مرکز قرآنی در بحرین و آن هم ویژه آقایان بود و تعداد فارغ‌التحصیلان آن مرکز هم اندک و محدود به تعداد انگشتان دست بود.

رشد بانوان قرآنی در بحرین پس از پیروزی انقلاب اسلامی

مکی ادامه داد: اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از خاندان‌های شیعه بحرین مراکزی قرآنی را هدیه به روح پدرش وقف کرد که نام آن «مدرسه قرآن کریم» است و چند شعبه دارد و مرکز آن در نزدیکی منامه است. در آنجا بود که بانوان مدرس قرآن فارغ‌التحصیل شدند و من هم یکی از فارغ‌التحصیلان آنجا در اواخر دهه نود بودم.

وی افزود: نازی کریمی که سال گذشته به عنوان رئیس هیئت داوران بخش بانوان سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران انتخاب شده بود یکی دیگر از فارغ‌التحصیلان همین مؤسسه قرآن کریم بحرین بوده است.

مکی با اشاره به اینکه امروز بیش از 50 مرکز قرآنی در بحرین به آموزش قرآن در رشته‌های مختلف مشغولند، گفت: مسئولین و فعالان قرآنی در بحرین از مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی ایران و ساز و کار و آئین‌نامه‌های این مسابقات برای مسابقات داخلی در بحرین هم استفاده می‌کنند، زیرا به واقع ایران از تجربه بالایی برخوردار است.

این داور بحرینی در عین حال برگزاری پیش جلساتی بین اعضای هیئت داوران قبل از برگزاری مسابقات را به عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد و گفت: لازم است که داوران خارجی با داوران ایرانی تعامل بیش‌تری قبل از شروع مسابقات داشته باشند و این برای پیشرفت و هماهنگی بیشتر ضروری و مفید است.

رشد چشمگیر فعالیت‌های قرآنی بانوان بحرین از زمان پیروزی انقلاب اسلامی/خانواده‌های قرآنی بیشتر شوند/اماده

انتهای پیام
captcha