رقابت‌های بین‌المللی فرصتی برای آشنایی فعالان قرآنی و تحکیم روابط است
کد خبر: 4123885
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
دختران متسابق خارجی در رقابت‌های قرآنی ایران:

رقابت‌های بین‌المللی فرصتی برای آشنایی فعالان قرآنی و تحکیم روابط است

دختران جوان شرکت‌کننده از کشورهای عمان، کامرون و تونس در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران از استعداد دوران کودکی در حفظ قرآن گفتند و برگزاری این مسابقات را فرصت خوبی برای تقویت روابط فعالان قرآنی توصیف کردند.

ساره مبارک، قاری عمانی

به گزارش ایکنا، سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران که مرحله نهایی آن با حضور ۵۲ شرکت‌کننده از ۳۳ کشور برگزار شده بود، شامگاه چهارشنبه، سوم اسفند با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد. سه نفر از شرکت‌کنندگان خارجی این دوره از مسابقات در بخش بانوان ساره مبارک از کشور عمان، اسماء شلبی از کشور تونس و سعدیه عمر ابوبکرا از کشور کامرون بودند که با وجود اینکه موفق به کسب رتبه در این مسابقات نشدند اما اجراهایی در خور و ارزشمند را ارائه دادند.

نقش خانواده و یادگیری از کودکی

«ساره مبارک»، قاری قرآن از کشور عمان که در سال چهارم رشته علوم تربیتی دانشگاه سلطان قابوس عمان تحصیل میکند، یکی از شرکت‌کنندگان خارجی در این دوره از مسابقات است.

تقدیر از ایرانیان برای تدارک گردهمایی بین المللی/ حفظ قرآن از دوران کودکی آغاز شود/اماده

او در گفت‌وگو با ایکنا میگوید که برنامه تلاوت قرآن را در دانشگاه دنبال کرده و در آنجا پس از کسب مهارت در تلاوت به مرحله حفظ قرآن رسیده است.

ساره با بیان اینکه برای نخستین‌بار است که در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران شرکت می‌کند، گفت که در داخل کشور خود در مسابقات متعددی حضور داشته و حائز رتبه‌های اول تا سوم شده است؛ اما در مسابقات بین‌المللی تنها در مسابقات کشور عربستان سعودی شرکت کرده است که در آنجا نتایج به شکلی ابهام‌آمیز اعلام شد که مورد سؤال بود و حائز رتبه نشده است.

تقدیر از ایرانیان برای تدارک گردهمایی بین المللی/ حفظ قرآن از دوران کودکی آغاز شود/اماده

این متسابق عمانی در خصوص جذب جوانان به فعالیت‌های قرآنی در کشور عمان گفت که در دانشگاه‌های عمان و از جمله در دانشگاه سلطان قابوس در ابتدای هر ترم فراخوانی برای مسابقات مختلف قرآنی اعلام می‌شود و علاوه بر شب‌های قرآنی و محافل انس با قرآن متعددی که در سطح دانشگاه‌ها و خارج از آن برگزار می‌شود و البته برای عموم آزاد است و ایجاد چنین فضاهایی در جذب جوانان به سمت قرآن کریم بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به نقش برجسته خانواده‌ها در جذب فرزندان به سمت فعالیت‌های قرآنی گفت: اگر خانواده‌ها این نقش خود را خوب ایفا و فرزندانشان را از همان کودکی که زمان شکوفایی رشد و استعدادهاست، با قرآن مانوس کنند و فضای خانه فضای قرآنی باشد فرزندان به طور طبیعی به سمت کلام الله مجید جذب می‌شوند.

مبارک با بیان اینکه با روایت حفص از عاصم قرآن را قرائت می‌کند، گفت: من چون استماع و شنیدن قرآن را هم خیلی دوست دارم  بسیار به قرائت قرآن گوش می‌دهم. البته برای حفظ قرآن از قرائت اساتید مختلف و قاریان مشهور در سطح بین‌المللی بهره بردم و به آنها گوش فرادادم.

وی با بیان اینکه از بین اساتید قدیمی به قرائت محمد صدیق منشاوی و محمود خلیل الحصری علاقه بیش‌تری داشته است، گفت: این دو استاد در جمع چهار قاری بزرگ دوران معاصر قلمداد می‌شوند و از بین قاریان جدید هم تلاوت اسلام صبحی، قاری جوان مصری را می‌پسندم.

متسابق جوان عمانی با بیان اینکه قبل از اعزام به ایران قوانین داوری این دوره از مسابقات برای آنها ارسال شده و از چند و چون آن آگاه بوده است، ابراز امیدواری کرد که اجرایش مورد قبول داوران قرار گرفته باشد.

از ایرانی‌ها برای ایجاد فرصت گردهمایی متشکریم

«اسماء شلبی» از کشور تونس نیز جوان 22 ساله و دانشجوی رشته حقوق مدنی دانشگاه تونس است که در گفتوگو با ایکنا میگوبد: البته معلم قرآن در مراکز و مساجد هم هستم و در رشته حفظ در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران شرکت کردهام.

شلبی حضور در مسابقات قرآنی ایران را نخستین تجربه خود خواند و گفت: در مسابقات داخلی چندین بار حائز رتبههای برتر شدهام.

اسماء الشلبی، حافظ تونسی

وی با بیان اینکه شخصیتهایی ملی در کشورش نظیر «طاهر بن عاشور» مفسر بزرگ قرآن را الگوی خود قرار داده است، گفت: شیخ بن عاشور در 14 سالگی حافظ کل قرآن کریم بوده و یک مجتهد و ادیب و مفسر بزرگ در تونس به شمار میرود.

متسابق تونسی همچنین گفت که به قرائتهای شیخ معصراوی در مصر علاقهمند است و آن را برای تلاوت قرآن دنبال میکند.

شلبی برگزاری چنین مسابقاتی را برای ایجاد روابط بین فعالان قرآنی کشورهای مختلف مفید خواند و گفت: ما از ایران متشکریم که فرصت چنین حضوری را فراهم کرد و ان شاء الله بتوانیم در سالهای آینده هم شرکت کنیم.

وی درباره برنامههای قرآنی پیش روی خود میگوید: من پس از مرحله حفظ کامل قرآن به مرحله یادگیری قرائات با روایتهای دهگانه رسیدم و ان شاء الله که بتوانم همه این روایتها را فراگیرم.

شلبی با بیان اینکه با حضور در کشور ایران همه شائبهها برای او و دوستانش درباره تبعیض علیه بانوان در این کشور کاملاً رفع شده است، گفت: در ایران ما مثل همچنین جایی شاهدیم که بانوان محجبه در آزادی کامل به فعالیتهای مختلف مشغولند و چیزی به اسم محدودیت علیه زنان معنا ندارد.

وی تأکید کرد: ما با حفظ حجاب خود را از بسیاری از آسیبهای موجود در جامعه مصون میداریم و در اینجا از حجاب چادر بانوان ایرانی لذت میبرم.

شلبی در پایان گفت: بانوان ایرانی با روحیهای شاد با ما تعامل دارند و مطمئناً اجازه نمیدهند که بیگانگان اجازه سوء استفاده از حقوق آنها را داشته باشند.

متسابق کامرونی آخرین نفری بود که در لحظه شنیده شدن صدای اذان ظهر روز پایانی(سه‌شنبه) رقابتهای این دوره از مسابقات فرصت مصاحبهای بسیار کوتاه با وی فراهم شد.

تأثیر آموزه‌های قرآنی در حفظ حجاب

«سعدیه عمرابوبکرا» خود را دانشجوی 20 ساله رشته زبان و ادبیات عرب در کشورش معرفی میکند.

وی تعداد مراکز قرآنی در کشورش را محدود خواند و گفت که فقط در خانه و با حمایتهای پدرش او و خواهرش موفق به حفظ قرآن کامل قرآن شدهاند.

سعدیه عمرابوبکرا، حافظ اهل کامرون

سعدیه همچنین گفت که سال 2022 میلادی در مسابقات بین‌المللی قرآن دبی شرکت کرده و حائز رتبه هفتم در آن مسابقات شده است.

او با بیان اینکه پنج سال را برای حفظ قرآن کریم وقت گذاشته است، گفت: از دوران ابتدایی حفظ قرآن کریم را با استفاده از روش سنتی لوح و ادات آغاز کرده و سپس به تدریج به روشهای نوین روی آورده است.

این متسابق کامرونی همچنین با اشاره به تأثیر آموزههای قرآنی بر حفظ حجاب به عنوان یک بانوی مسلمان گفت: ما دختران مسلمان حجاب را تکلیفی میدانیم که هرگز محدودیت نمیآورد.

گفت‌وگوها از الهام مؤذنی 

انتهای پیام
captcha