افزایش چشمگیر فعالیت‌های قرآنی در سوریه پس از بحران جنگ
کد خبر: 4123851
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
قاری سوری در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد؛

افزایش چشمگیر فعالیت‌های قرآنی در سوریه پس از بحران جنگ

عبدالرحمان حردان با تأکید بر رونق چشمگیر فعالیت‌های قرآنی در سوریه طی سال‌های اخیر تصریح کرد: سوریه به‌ویژه پس از بحران جنگ شاهد نهضت بی‌سابقه‌ای از آموزش قرآن کریم بوده است.

عبدالرحمان حردان، قاری و حافظ جوان از جمهوری عربی سوریه

 عبدالرحمان حردان، قاری و حافظ جوان که از جمهوری عربی سوریه در بخش حفظ سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران شرکت داشت، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مسیر قرآنی خود گفت: آموختن قرآن را از کودکی زمانی که 6 و 7 ساله بودم با قرائت آغاز و حفظ را نیز در 13 سالگی شروع کردم و پس از 15 سال حفظ کل قرآن را به پایان رساندم.

وی توضیح داد: قرائت و حفظ قرآن را از طریق معلم آموختم و این امر بسیار مهمی است. فردی که می‌خواهد قرآن را بیاموزد حتماً از معلم خوبی که توانایی او در این امر محرز است کمک بگیرد و این امر منجر به آموختن قرآن به شکلی صحیح از سوی فرد می‌شود.

این قاری سوری در زمینه اسلوب حفظ قرآن در سوریه تصریح کرد: حفظ قرآن نزد ما به شیوه قدما صورت می‌گیرد؛ آموزش و حفظ قرآن از طریق حلقه‌های قرآنی انجام می‌شود، هر یک از حلقه‌ها که در مساجد برقرار می‌شود دارای استادی است که او از حافظان برجسته و دارای اجازه حفظ قرآن است و در این حلقه‌ها آموزش قرآن به صورت دسته‌جمعی و انفرادی صورت می‌گیرد و قرآن‌آموزان در شکل دسته‌جمعی با همدیگر به قرائت و تطبیق و مباحثه می‌پردازند.

مهمترین قاعده برای حفظ قرآن 

وی در مورد مراحل مختلف آموزش قرآن در سوریه نیز گفت: در سوریه و به‌ویژه حلب قاعده این است که توجه بسیار زیادی به آموزش تجوید می‌شود و هر فردی که می‌خواهد قرآن را بیاموزد باید تجوید در تلاوت را به خوبی بیاموزد و همچنین در علم تجوید و در مخارج حروف و ویژگی‌های حروف مهارت بالایی بیابد.

حردان با اشاره به اینکه علمای حلب کتاب‌های زیادی در این زمینه علم تجوید تألیف کرده‌اند، افزود: از سویی پس از آموختن قرآن نیز باید به ضرورت تمرین و مرور روزانه توجه داشت. این مهم‌ترین قاعده برای حافظ قرآن است. می‌توان گفت که هر 4 روز یک بار باید محفوظات خود را یک بار به طور کامل مرور کرد.

این قاری و حافظ جوان سوریه‌ای درباره سطح مسابقات ایران از نظر داوری و همچنین شرکت‌کنندگان نیز سخن گفت. به گفته وی مسابقات بین‌المللی قرآن در جمهوری اسلامی به دقت داوران، تعداد زیاد آنها و تخصص هر کدام شهرت دارد و هر داوری تنها حوزه خاصی را که ویژه خود اوست داوری می‌کند.

وی توضیح داد: به‌عنوان مثال وقف، ابتدا، صوت و لحن داور خاصی دارد. این امر منجر به دقت زیاد در امر داوری می‌شود و در نتیجه، نتایج حاصل نیز بسیار دقیق است. از نظر سطح شرکت‌کنندگان نیز باید گفت رقابت در این مسابقات بسیار شدید و نتایج شرکت‌کنندگان نیز به‌شدت تنگاتنگ بود.

عبدالرحمان حردان، قاری و حافظ سوری در پایان سخنان خود در مورد تأثیر جنگ و ناآرامی‌های سوریه بر فعالیت‌های قرآنی در این کشور، بیان کرد: الحمدالله با وجود تمام حوادثی که در مورد سوریه رخ داد و بحران بزرگ و جنگ داخلی که سوریه درگیر آن شد فعالیت‌های قرآنی در این کشور اوج گرفته است و به فضل خداوند، سوریه در این مدت شاهد نهضت قرآنی بی‌سابقه و بزرگی بوده است. کشور ما هیچ‌گاه چنین وضعیتی را تجربه نکرده است.

حردان گفت: به فضل خداوند آموزش قرآن در سوریه در حالت بسیار مناسبی قرار دارد. قرآن، اهل قرآن و حلقه‌های قرآنی و افرادی که اجازه حفظ قرآن را دارند در حال افزایش هستند و جنگ و دیگر امور بر آموزش قرآن تأثیر نداشته و بلکه باعث افزایش آن نیز شده است. می‌توان گفت بحران‌های چندساله اخیر منجر به افزایش پناه بردن مردم به قرآن و همچنین رونق فعالیت‌های قرآنی شده است.

انتهای پیام
captcha