نقش مداحان و واعظان در درس گرفتن از واقعه عاشورا + فیلم
کد خبر: 4157233
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
عاشورا و امروز ما/ 8

نقش مداحان و واعظان در درس گرفتن از واقعه عاشورا + فیلم

نقش مداحان، واعظان و روضه‌خوانان را هیچگاه نباید دست کم گرفت. اینها کسانی هستند که با فوران احساسات و عواطف ما بستر را برای تعقل، درس گرفتن از قیام عاشورا و رشد کردن فراهم می‌کنند.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «عاشورا و امروز ما» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره درس‌های واقعه عاشورا برای دنیای امروز پرداخته است که فیلم و متن جلسه هشتم را می‌بینید و می‌خوانید؛

نادیده گرفتن نقش گریه، نوحه، عزاداری و سینه‌زنی اشتباه بزرگی است که برخی دانسته و برخی هم نادانسته، گاهی این گوشه و آن گوشه مطرح می‌کنند. تأکید بر بعد عقلانی و آموزشی کربلا به معنای دست کم گرفتن بعد عاطفی و احساسی آن نیست.

باور کنیم و با عمق وجود ایمان بیاوریم به این فرمایش امام صادق(ع) که فرمود: «مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ(ع) بَيْتاً مِنْ شِعرٍ فَبَكَى وَ أَبْكَى عَشَرَةً فَلَهُ وَ لَهُمُ اَلْجَنَّةُ» یعنی هرکسی یک بیت شعر در رسای سالار شهیدان بخواند و بگرید یا جمعی را بگریاند، قطعاً‌ او و دیگران اهل بهشت هستند. لذا نقش مادحان، واعظان و روضه‌خوانان را هیچگاه نباید دست کم گرفت. اینها کسانی هستند که با فوران احساسات و عواطف ما بستر را برای تعقل، درس گرفتن از عاشورا و رشد کردن فراهم می‌کنند.

گریه کنیم اما در گریه متوقف نمانیم. روضه بخوانیم ولی بدون تأمل از آن گذر نکنیم. مجالس اباعبدالله(ع) پلی برای رسیدن به سعادت است، باید از پل گذر کرد و این معنای عبرت است. عبرت از ریشه عبور می‌آید. عبرت گرفتن از تاریخ به معنای آگاهی برای عبور به سمت آینده است. مجالس اباعبدالله(ع) برای یادآوری گذشته است تا راه آینده خودمان را پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha