چگونه می‌شود کسی را با زبان به شهادت رساند؟ + فیلم
کد خبر: 4158787
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
عاشورا و امروز ما/ 12

چگونه می‌شود کسی را با زبان به شهادت رساند؟ + فیلم

مگر می‌شود کسی را با زبان به شهادت رساند؟ بله. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «كَم مِن دَمٍ سَفَكَهُ فَمٌ» یعنی چه بسیار خون‌هایی که از طریق حرف و سخن بر زمین ریخته شد.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «عاشورا و امروز ما» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره درس‌های واقعه عاشورا برای دنیای امروز پرداخته است که فیلم و متن جلسه دوازدهم را می‌بینید و می‌خوانید؛

جمله تکان دهنده‌ای در زیارت عاشورا در این شب‌ها و روزها تکرار کردیم. یکبار دیگر درباره این جمله تأمل کنیم و درس بگیریم. در زیارت عاشورا تکرار کردیم که «لعن الله أمهً قتلتْکم» یعنی خدا لعنت کند آن گروهی که شما را به شهادت رساندند ولی جالب است بلافاصله می‌فرماید؛ «وَلَعَنَ اللهُ المُمَهِّدینَ لَهُم بِالتَّمکینِ مِن قِتالِکُم؛ و خدا لعنت کند آنانکه تهیه اسباب کردند برای کشندگان شما تا آن‌ها توانستند با شما بجنگند» در اینجا در کنار لعنت کسانی‌که به قتل حسین(ع) دست یازیدند، لعنت می‌کنیم کسانی‌که زمینه‌ساز جنگ با حسین(ع) شدند و تمهید مقدمات برای قتال با سالار شهیدان هم‌سنگ با جنگیدن و شمشیر کشیدن به روی آن بزرگوار محسوب شده است.

حال سؤال این است که چه کسانی زمینه‌ساز و مقدمه‌چین قتل اباعبدالله(ع) شدند؟ در روایات برای ما توضیح داده شده است و در زیارت‌نامه‌ها، پرده از این واقعیت برداشته شده است. وقتی به زیارت قمر بنی‌هاشم می‌رویم عرضه می‌داریم: «لعن الله من قتلک بالایدی وَ اَلْأَلْسُنِ» یعنی خدا لعنت کند آن کسانی‌که شما را با شمشیرهایی که در دست داشتند به شهادت رساندند ولی در ادامه می‌گوییم خداوند لعنت کند کسانی‌که با زبانشان شما را به شهادت رساندند.

مگر می‌شود کسی را با زبان به شهادت رساند؟ بله. امیرالمؤمنین(ع) فرمود؛ «كَم مِن دَمٍ سَفَكَهُ فَمٌ» یعنی چه بسیار خون‌هایی که از طریق حرف و سخن بر زمین ریخته شد. اگر کسانی حرف‌‌های نامربوط نمی‌زدند و اگر کسانی نمی‌گفتند حسین(ع) از دین جد خود خروج کرده است، عبیدالله و عمر سعد جرأت شمشیر کشیدن به روی اباعبدالله(ع) را نداشتند لذا در قضاوت‌ها و گفتارهایمان تجدیدنظر کنیم.

مبادا با گفتار خودمان مقدمه‌ساز از بین بردن آبرو و جان و مال دیگران بشویم؛ وَلَعَنَ اللهُ اُمَّهً قَتَلَتکُم وَلَعَنَ اللهُ المُمَهِّدینَ لَهُم بِالتَّمکینِ مِن قِتالِکُم.

انتهای پیام
captcha