لزوم شناخت دوستان و دشمنان امام حسین(ع) + فیلم
کد خبر: 4158782
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
عاشورا و امروز ما/ 11

لزوم شناخت دوستان و دشمنان امام حسین(ع) + فیلم

آیا نباید بدانیم چه کسانی دوست امام حسین(ع) و چه کسانی دشمن ایشان هستند؟ باید اینها را بشناسیم تا با یک دسته اعلام مودت و از یک دسته اعلام برائت کنیم. 

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «عاشورا و امروز ما» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره درس‌های واقعه عاشورا برای دنیای امروز پرداخته است که فیلم و متن جلسه یازدهم را می‌بینید و می‌خوانید؛

در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «یا اباعبدالله اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ وَ وَلِیُّ لِمَنْ والاکُمْ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداکُمْ؛ من در صلح و سازشم با کسی که با شما در صلح است و در جنگم با کسی که با شما در جنگ است و دوستم با کسی که شما را دوست دارد و دشمنم با کسی که شما را دشمن دارد» آیا نباید بدانیم چه کسانی دوست امام حسین(ع) و چه کسانی دشمن ایشان هستند؟ چه کسانی با حسین(ع) سر سازش دارند و چه کسانی از در ستیز با وی درآمدند؟ باید اینها را بشناسیم تا با یک دسته اعلام مودت و از یک دسته اعلام برائت کنیم. 

شناخت این افراد در همین مجالسی است که من و شما به فضل الهی در این شب‌ها و روزها شرکت می‌کنیم. در مجالس امام حسین(ع) باید ببینیم که چه کسانی ولی او و چه کسانی عدو او محسوب می‌شوند و سپس مسیر زندگی خودمان را مشخص کنیم که آیا با کاروان حسین(ع) هستیم یا خدای ناکرده در نقطه مقابل او قرار گرفته‌ایم؟

اگر این مجالس کارکرد واقعی خودش را داشته باشد که دارد نتیجه‌اش باید این باشد که همه ما در راه حق، حقیقت و عدالت، ثابت‌قدم و پابرجا و آماده دادن هزینه باشیم چون در ادامه این جملاتی که از زیارت عاشورا خواندم از خدا می‌خواهیم: «اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَاَنْ یُثَبِّتَ لی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ» ما نمی‌خواهیم که فقط در آخرت زیر پرچم امام حسین(ع) باشیم بلکه ابتدا باید در همین دنیا حسینی شد تا در آخرت، حسینی محشور شویم چون باید ثبات قدم در این راه، در این دنیا اتفاق بیفتد تا تبلور آن در آخرت نیز ثبات قدم بر پل صراط باشد ان‌شاءالله.

انتهای پیام
captcha