دو بُعدی بودن مجالس اباعبدالله(ع) + فیلم
کد خبر: 4157221
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
عاشورا و امروز ما/ 7

دو بُعدی بودن مجالس اباعبدالله(ع) + فیلم

مجالس اباعبدالله(ع) دو بُعدی است و این دو بعد هیچگاه از همدیگر جدا نمی‌شوند. از سویی گریه می‌کنیم و از سویی دیگر می‌اندیشیم که چه کسانی و به چه دلیل ما را به عزایی نشاندند که بعد از هزار و سیصد و هشتاد سال همچنان در سوگ آن عزا نشسته‌ایم؟

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «عاشورا و امروز ما» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره درس‌های واقعه عاشورا برای دنیای امروز پرداخته است که فیلم و متن جلسه هفتم را می‌بینید و می‌خوانید؛

خدا را شاکریم که این روزها از هر کوی و برزنی که عبور می‌کنیم پرچم عزای سالار شهیدان را برافراشته می‌بینیم. خدایا این پرچم را برای همیشه تاریخ برافراشته نگه دار. هر پرچم عزایی نشان دهنده این است که در اینجا محفلی سرشار از عاطفه و احساس و به همراه تعقل و حکمت وجود دارد.

مجالس اباعبدالله(ع) دو بعدی است و این دو بعد هیچگاه از همدیگر جدا نمی‌شوند. از سویی گریه می‌کنیم و از سویی دیگر می‌اندیشیم که چه کسانی و به چه دلیل ما را به عزایی نشاندند که بعد از هزار و سیصد و هشتاد سال همچنان در سوگ آن عزا نشسته‌ایم؟ در کنار شور، شعور دینی‌مان را هم بالا می‌بریم و در کنار ابراز احساسات و عواطف، گفت‌وگوهای عقلانی و آموزنده را هم داریم. این خصوصیات مجلس امام حسین(ع) است که از گریه غافل نیستیم و هر قطره اشک برای ما به اندازه اقیانوس‌هایی از نور و رحمت خدا ارزش دارد.

امام صادق(ع) فرمودند برای هر کار خوبی که شما انجام می‌دهید پاداشی معین شده است مگر اشک برای ما که ثواب و پاداش آن بی‌اندازه است. نباید تعجب کرد چون ارزشی که اشک برای اباعبدالله(ع) دارد تعجب آمیز نیست، به این دلیل که همراه آن اشک، درس سعادت، شجاعت، فهم، قیام و حمایت از مظلوم نهفته است و این همان چیزی است که تاکنون پس از قرن‌ها پرچم حضرت امام حسین(ع) را سر پا نگه داشته و از این به بعد هم سرپا نگه خواهد داشت.

 

انتهای پیام
captcha