درس مهم مجالس اباعبدالله(ع) + فیلم
کد خبر: 4157058
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
عاشورا و امروز ما/ 5

درس مهم مجالس اباعبدالله(ع) + فیلم

باید ببینیم یزید کیست و آن کسانی‌که در جهان امروز نقش یزید را ایفا می‌کنند چه کسانی هستند؟ و حسین(ع) کیست و آنان که امروز پرچم حسین(ع) را در دست دارند و مانند وی رفتار می‌کنند چه کسانی هستند؟ این آن درس مهمی است که ما باید از مجالس اباعبدالله(ع) یاد بگیریم.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «عاشورا و امروز ما» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره درس‌های واقعه عاشورا برای دنیای امروز پرداخته است که فیلم و متن جلسه پنجم را می‌بینید و می‌خوانید؛

به محض اینکه خبر مرگ معاویه به مدینه رسید، بخشنامه‌ای هم از سوی یزید به فرماندار مدینه واصل شد که حسین(ع) را بخواه و از او برای من بیعت بگیر و اگر بیعت نکرد سر او را از تن جدا کن و برای من بفرست.

وقتی فرماندار مدینه، حسین(ع) را احضار کرد و خواسته خود را با او در میان گذاشت سالار شهیدان فرمود: «وَعَلَى الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ» یعنی اگر شخصی نادان، بی‌دین، بی‌اخلاق و فاسق همانند یزید حاکم باشد، در آن صورت باید فاتحه اسلام را بخوانیم. البته در اینجا بحث شخصی در میان نبود.

سپس فرمود: «مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ» یعنی کسی با مشخصات من هیچگاه با کسی مانند یزید بیعت نخواهد کرد. ایشان مرتباً کلمه «مثل» را تکرار کرد تا به همه انسان‌های تاریخ آگاهی دهد که حسین(ع) بحث شخصی نداشت بلکه بحث وی درباره معیارها و ملاک‌ها بود لذا باید ببینیم یزید کیست و آن کسانی‌که در جهان امروز نقش یزید را ایفا می‌کنند چه کسانی هستند و حسین(ع) کیست و آنان که امروز پرچم حسین(ع) را در دست دارند و مانند حسین رفتار می‌کنند چه کسانی هستند؟ این آن درس مهمی است که ما باید از مجالس اباعبدالله یاد بگیریم.

 

انتهای پیام
captcha