اتحادیه کشوری خدمات در حد انتظار به مؤسسات قرآنی ارائه نکرده است
کد خبر: 4167881
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
کوچکی:

اتحادیه کشوری خدمات در حد انتظار به مؤسسات قرآنی ارائه نکرده است

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس با بیان اینکه اتحادیه کشوری به معنای حقیقی نتوانست خدماتی در حد انتظار به مؤسسات ارائه دهد، گفت: اگر اتحادیه از چشم‌انداز علمی برخوردار باشد، یقیناً شاهد کارآمدی و فعالیت بسیار مطلوب این مجموعه خواهیم بود.

محمدکاظم کوچکی، مدیرعامل اتحادیه ممحمدکاظم کوچکی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارسؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به انتظارات جامعه قرآنی فارس از اتحادیه و نهاد‌های متولی در کشور، گفت: اتحادیه کشوری دچار دوگانگی‌ها و دودستگی‌هایی شده است که می‌‌تواند آسیب جدی به تمام اتحادیه‌های سراسر کشور وارد کند.

وی افزود: در مجمع عمومی اتحادیه کشور، دوره اول به علت به حد نصاب نرسیدن اعضای مجمع متأسفانه انتخابات برگزار نشد که برای آن دلایل‌ متعدد از طرف طیف‌های مختلف مطرح می‌شود و برخی از آن‌ها قانونی و برخی نیز غیر قانونی است. می‌طلبد شورای عالی قرآن با یک نگاه مدبرانه و هوشمندانه به این قضیه ورود کند و با شناسایی معضلات و مشکلات نسبت به رفع کوتاهی تدبیری اتخاذ کند.

کوچکی با بیان اینکه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور باید هدفمند و جهتمند در راستای پیشرفت کمی و کیفی مؤسسات گام بردارد، گفت: در صورت هدفمند نبودن اتحادیه کشوری، قطعاً پیشرفت مؤسسات قرآنی با مشکلات متعدد دیگر روبه‌رو خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس ادامه داد: همچنین برخی از مشکلات را از سمت ناحیه بازرسان اتحادیه کشوری می‌دانم چراکه باتوجه به ادغام اتحادیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات برای انجام منسجم برنامه‌های قرآنی، اما با کمال تأسف، آن انتظارات و دیدگاه‌ها نسبت به توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های اتحادیه مؤسسات و تشکلات قرآنی کشوری محقق نشده است از این‌رو اتحادیه به معنای حقیقی و واقعی نتوانست خدمات در حد انتظارات را به مؤسسات ارائه دهد.

وی چالش‌ها و مشکلات مؤسسات قرآنی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: به دلیل وجود مشکلات عدیده، مراکز قرآنی نتوانستند توانمندی‌های خود را دنبال کنند که از مهم‌ترین چالش‌ها کرونا بود بنابراین مؤسسات قرآنی باید از حمایت همه‌جانبه برخوردار شوند.

عدم تدوین سند چشم‌انداز برای اتحادیه کشوری

کوچکی، دلیل مهم وجود مشکلات مؤسسات قرآنی را عدم تدوین مناسب سند چشم‌انداز اصلی دانست و ادامه داد: اگر اتحادیه از چشم‌انداز علمی برخوردار باشد، یقیناً شاهد کارآمدی و فعالیت بسیار مطلوب این مجموعه خواهیم بود چراکه امروز مؤسسات قرآنی حال و هوای خوبی ندارند و متحمل مشکلات بسیاری در عرصه‌های گوناگون هستند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس تصریح کرد: اگر فضای مناسب و راهبرد اساسی برای مؤسسات قرآنی ترسیم نکنیم، با چالش‌های جدی و جبران‌ناپذیری روبه‌رو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در سال جدید با رویکرد تقویت مؤسسات قرآنی که در صدر حمایت‌های دولت و وزارت ارشاد بوده باید ورود داشته باشیم، گفت: در بند مصارف تبصره ۹ بودجه سال جاری، نگاه تأمل‌گونه به تقویت مؤسسات قرآنی وجود دارد که مجدانه از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکلات قرآنی کشوری می‌خواهیم تا جذب و تخصیص اعتبارات با توزیع عادلانه را در دستور کار خود قرار دهند.

کوچکی با یادآوری اینکه اتحادیه برای سه هدف تقویت زمینه‌های هماهنگی همسویی و تعامل بین مؤسسات قرآنی، ارتقای جایگاه و دفاع از حقوق مؤسسات قرآنی ایجاد شد، تأکید کرد: با کمال تأسف چالش‌هایی که در درون اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری وجود دارد، نتوانسته اهداف و برنامه‌ها را حتی در کوتاه و میان‌مدت محقق کند از این‌رو باید شناسایی و اولویت‌بندی برنامه‌ها داشته باشیم و مهم‌ترین نیاز‌ها و اولویت‌ها را در صدر اقدامات قرار بدهیم تا تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای دنبال کردن اهداف محقق شود، اما متأسفانه تاکنون نتوانستیم تصمیم جامع بر مبنای علم بگیریم و عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی و هم‌افزایی بین مؤسسات صورت نپذیرفته است، به بیان راهکار‌های برون‌رفت از مشکلات پرداخت و افزود: باید همگرایی بین کلیه اعضای اتحادیه مؤسسات قرآنی برای نیل به اهداف شکل بگیرد و از هرگونه واگرایی پرهیز شود از این‌رو اقدامات باید بر اساس خرد جمعی باشد همچنین از نقطه نظرات، پیشنهادات، انتقادات تمامی مؤسسات فعال در مناطق کمتر توسعه یافته و کلان‌شهر‌ها استفاده شود.

ضرورت استفاده از ظرفیت پیشکسوتان در اتحادیه

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس با تأکید بر اینکه اتحادیه از ظرفیت پیشکسوتان قرآنی آن‌طور که باید استفاده نکرده است، گفت: حداکثر استفاده از ظرفیت بزرگان و پیشکسوتان قرآنی انجام شود و ارتباط و تعامل بسیار خوب و هدفمندی را با مؤسسات در راستای تقویت آن‌ها در پیش بگیریم.

وی در ادامه با بیان اینکه در استان فارس با وجود ۹۰ مؤسسه و ۲۰۰ خانه قرآنی از ظرفیت خوبی و بالقوه برخوردار هستیم، اظهار کرد: قطعاً با استفاده از این ظرفیت در عرصه فعالیت‌های قرآنی با کار تشکیلاتی می‌توانیم اقدامات خوبی را رقم بزنیم و برای کار تشکیلاتی و ایجاد وحدت رویه برنامه‌های منسجم شده اجرا کنیم.

کوچکی تصریح کرد: بخشی از عملیات مشترک و منسجم به هیئت مدیره اتحادیه بر می‌گردد، اما نقش اصلی را مدیران و اعضای هیئت مدیره مؤسسات قرآنی ایفا می‌کنند از این‌رو اگر این دو بال یعنی اتحادیه و مؤسسات قرآنی در کنار یکدیگر به صورت منظم کار کنند، قطعاً می‌توانند باعث ایجاد نگاه بسیار عمیق در فعالیت‌های قرآنی شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس با اشاره به برنامه‌های این اتحادیه در استان گفت: پیشنهاد دادیم که تفاهم‌نامه مشترکی اتحادیه با مؤسسات قرآنی داشته باشد و خود اتحادیه با ادارات ذی‌ربط فعالیت‌های قرآنی نظیر ارشاد، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و... تفاهم‌نامه‌ای منعقد کند و سپس به مؤسساتی که قابلیت و بنیه لازم را برای اجرای برنامه‌های قرآنی این ادارات دارند، واگذار کند.

وی در پایان با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات، مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی است که با برگزاری مسابقات، همایش‌ها و رویداد‌ها بتوانیم مشکلات را احصا کنیم تا به راهکاری مناسب برسیم، افزود: همچنین در سه ماهه اخیر با همکاری ادارات، برنامه‌های خوبی اجرا شد تا به صورت هدفمند دستاورد‌های خوبی در عرصه فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha