اندیشه‌های قرآنی یکی از نقاط موفقیت رهبر انقلاب است
کد خبر: 4041395
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰

اندیشه‌های قرآنی یکی از نقاط موفقیت رهبر انقلاب است

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان گفت: یکی از نقاط موفقیت مقام معظم رهبری در مدیریت کلان جامعه، اندیشه‌های قرآنی است که ایشان بر آن‌ها پای‌بند هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فردبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی‌فرد، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، امروز، 17 اسفندماه در اولین نشست از سلسه نشست‌های مبنا، ویژه ماه مبارک رمضان با موضوع «تفسیر قرآن» از منظر آیت‌الله خامنه‌ای که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری از جمله افرادی بودند که پیش از انقلاب اندیشه‌های قرآنی داشتند و قرآن محور بودند و شاید بتوان گفت که پیش از انقلاب تنها درس تفسیری که در مشهد وجود داشته، همین تفسیر ایشان بوده است.

وی بیان کرد: یکی از نقاط موفقیت مقام معظم رهبری در مدیریت کلان جامعه اندیشه‌های قرآنی ایشان است که تفکر خود را بر اساس قرآن تنظیم کرده و به نوعی برداشت‌های قرآنی تأثیر‌گذاری داشته‌اند و ما طلبه‌ها نیز برای اینکه بتوانیم همانند ایشان مدیریت فرهنگی داشته باشیم باید اندیشه‌های قرآنی داشته باشیم تا بتوانیم در این مدیریت فرهنگی موفق باشیم.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان بیان کرد: خوب است که بدانیم پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) اهداف خود را با قرآن پیش می‌بردند و علاوه بر این بزرگواران نیز عالمان و فرهیختگانی که با قرآن انس بیشتری داشته‌اند می‌بینیم که تأثیرگذاری فرهنگی بیشتری داشته‌اند که از جمله این افراد می‌توان به استاد شهید مطهری اشاره کرد که در حقیقت ایشان به دلیل اینکه سرمایه قرآنی قابل توجهی داشتند در زمان پیش از انقلاب بسیار تأثیرگذار بودند.

زمانی‌فرد اظهار کرد: همچنین مرحوم استاد مصباح یزدی و علامه طباطبایی نیز از دیگر افرادی هستند که مباحثشان حول محور و تفسیر قرآن بوده است. همچنین سید جمال‌الدین اسدآبادی نیز از دیگر افراد تأثیرگذاری بود که تحولات بسیاری در کشورهای اسلامی به‌ویژه در کشور مصر ایجاد کرد و با تقابلی که با استعمارگران انجام داد به همان نظام فکری قرآنی که داشت، باز می‌گردد.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان بیان کرد: در واقع قرآنی بودن برای یک طلبه بسیار مهم است و باعث می‌شود که طلبه پیشرفت کند. اما شاکله تفکر یک طلبه باید قرآن باشد، زیرا قرآن قانون اساسی اسلام است و نقطه امتیاز مقام معظم رهبری نیز همین است که چهارچوب‌های اصلی تفکر ایشان براساس قرآن شکل گرفته است.

زمانی‌فرد اظهار کرد: در واقع مقام معظم رهبری از پیش می‌دانستند که داروی دردهای اجتماعی به طور کلی تنها قرآن است به‌ویژه اینکه اگر حوزه‌های علمیه می‌خواهند که بالنده شود یک حوزه با نشاطی باشند باید از این دارو استفاده کنند.

وی با بیان اینکه روش تفسیری مقام معظم رهبری، روش اجتهادی است، بیان کرد: همانگونه که می‌دانیم روش‌های تفسیری به سه روش عمده از جمله قرآن به قرآن، قرآن به روایت و حدیث و روش قرآن به تعقل و تدبر تقسیم می‌شود. در حقیقت مقام معظم رهبری در این روش تفسیری خود  با تأمل، تدبر و نیروی تعقل در آیه استفاده کرده‌اند.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان اظهارکرد: این روش تفسیری ایشان یک گرایش ترکیبی اجتماعی سیاسی با یک نگاه هدایتی و تربیتی است. در اینجا منظور از اجتماعی این است که نگاهشان به قرآن به عنوان یک نگاه جامعه شناسانه و جمعی است و همچنین وقتی می‌گوییم سیاسی زیرا در اجتماع ابعاد مختلفی اعم از اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و نظامی است و نگاهشان در حوزه اجتماعی بیشتر به جنبه اجتماعی سیاسی قرآن است.

زمانی‌فرد اظهار کرد: در اینجا تفاوت تربیت و هدایت است که هدایت برگرفته از مقوله معرفت و آگاهی و تربیت نیز برگرفته از مقوله عمل است. در حقیقت این نگاه هدایتی تربیتی موجب افزایش معرفت می‌شود و همچنین انسان را نیز به سوی اخلاق تربیت و عمل سوق می‌دهد.

وی تصریح کرد: این تفسیر ایشان با این گرایش دارای 6 شاخصه است که برجسته کردن دستورات اجتماعی اسلام، پردازش به مشکلات اجتماعی جامعه اسلامی، پاسخ به شبهات قرآنی، بیان سنت‌های الهی اجتماعی، نگاه تربیتی به آیات و پیوند آیات قرآن با یکدیگر نیز از جمله شاخصه‌های این تفسیر سیاسی اجتماعی مقام معظم رهبری بشمار می‌رود.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان بیان کرد: در خصوص سومین شاخصه این گرایش تفسیری باید بگویم که یکی از رسالت‌های مهم حوزه در دفاع از قرآن همین پاسخگویی به شبهات است و ما نباید از شبهات بترسیم، چرا که حق همیشه منطق دارد و ما باید در یک سطح علمی قرار بگیریم که بتوانیم این دفاع صحیح را انجام دهیم.

زمانی‌فرد عنوان کرد: منظور از سنت‌های الهی که شاخصه چهارم این گرایش تفسیری را شامل می‌شود نیز باید گفت که قانون‌های لایتغر الهی در مورد جامعه‌ها است و در این تفسیر به تبیین سنت‌های اجتماعی الهی پرداخته شده که خداوند متعال چه قوانین اجتماعی دارد که در طول تاریخ این قوانین دقیقاً در بسترهای مناسب خود اجرا شده است.

وی افزود: برای نمونه این سنت خداوند است که هیچگاه نعمت‌های خود را به نغمت تبدیل نمی‌کند و در جایی دیگر نیز می‌فرماید که این نعمت‌ها تغییر می‌کند اگر جامعه‌ها تغییر کنند. در حقیقت سنت‌های الهی هستند که هیچگاه تغییر نمی‌کنند و همیشه در طول تاریخ حاکم بر جریان‌های تاریخی هستند.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان بیان کرد: در واقع توجه به شاخص پنجم این گرایش تفسیر بسیار مهم است و همواره باید به این مسئله توجه جدی داشته باشیم، زیرا نگاهی که در این تفسیر شده این است که قرآن از یک کتاب علمی محض باید خارج شود و به یک کتاب علمی اخلاقی و علمی تربیتی تحول آفرین در حوزه تربیتی تبدیل شود. این در حالی است که برخی از افراد که مدعی هستند که اطلاعات کافی و لازم را دارند اما در مقام عمل که باید کاری انجام دهند متأسفانه عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند.

انتهای پیام
captcha