دلسردی مربیان و نداشتن تصویر روشنی از آینده؛ معضل جامعه قرآنی
کد خبر: 3993611
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
انتظار جامعه قرآنی از دولت/ 6

دلسردی مربیان و نداشتن تصویر روشنی از آینده؛ معضل جامعه قرآنی

مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین گفت: اکنون اساسی‌ترین مشکل و معضل حوزه آموزش قرآن، دلسردی فعالان آن است و تا این دلسردی که ناشی از عدم تضمین آینده شغلی است حل نشود، نمی‌توان انتظار خلاقیت و کار بزرگی از این افراد داشت.

دلسردی مربیان و نداشتن تصویر روشنی از آینده؛ مهم‌ترین معضل جامعه قرآنیعصمت شریف‌نژاد، مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: اکنون مهم‌ترین مشکل جامعه قرآنی نداشتن تضمینی برای آینده است.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم به فعال قرآنی جوان و یا نوجوان که قدم در این راه گذاشته بگوییم هیچ تضمینی نداری و تنها برای آرامش دلت فعالیت کن؛ این جفایی در حق اوست.


بیشتر بخوانید:


این مربی قرآنی بیان کرد: معلمان حافظ و قاری قرآنی را می‌شناسیم که چندین سال فعالیت کردند، اما از این رهگذر نتوانستند برای خود آینده‌ای بسازند و در کنار آن شغل‌های دیگری دارند.

شریف‌نژاد اظهار کرد: فراموش نکنیم اگر می‌خواهیم به جایی برسیم، ابتدا باید به او برای فعالیت تضمینی بدهیم؛ بدون این تضمین او خود را سرگردان می‌بیند و چون فکرش مشغول است نمی‌تواند به موفقیت برسد.

وی تصریح کرد: قانون استخدام مربیان قرآنی که به تازگی از آن صحبت می‌شود، نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد چراکه آموزش و پرورش با این قانون، افرادی را استخدام می‌کند که در آن سال‌های مشخص شده با این هدف وارد این نهاد نشده‌اند و همچنین در آن سال‌ها هیچ سند مالی ارائه نشده است.

این مربی قرآنی بیان کرد: اگر قرار است استخدامی صورت گیرد، تعیین سال‌های محدود برای آن لزومی ندارد و از سویی دیگر باید افرادی که سال‌هاست در این حوزه مشغول فعالیت هستند و به اصلاح در این کار موی سپید کرده‌اند، استخدام شوند؛ نه هر فردی.

شریف‌نژاد ادامه داد: اکنون اساسی‌ترین مشکل و معضل حوزه آموزش قرآن، دلسردی فعالان آن است و تا این دلسردی که ناشی از عدم تضمین آینده شغلی است حل نشود، نمی‌توان انتظار خلاقیت و کار بزرگی از این افراد داشت.

وی افزود: بدیهی است اکنون که آموزش‌ها مجازی شده‌اند؛ نیاز به ارائه ایده‌های جدید و خلاقیت در آموزش داریم که متأسفانه این امر با افرادی که به آینده امیدی ندارند، محقق نمی‌شود.

مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین بیان کرد: تا زمانی که مشکلات استخدام مربیان چند ساله قرآن حل نشود، نمی‌توان به مشکلات دیگر فکر کرد چراکه ابتدا باید پایه‌های یک صندلی را درست کرد و بعد به نیمکت آن رسید.

شریف‌نژاد یادآور شد: حوزه آموزش قرآن از نبود فضاهای مناسب آموزشی، عدم جذب خیران، نداشتن بودجه مناسب، عدم خلاقیت آموزشی و کافی نبودن حق‌الزحمه مربیان رنج می‌برد، اما حقیقت این است که تا استخدام مربیان درست نشود، انگیزه لازم برای پیگیری بقیه امور وجود ندارد؛ هرچند مربیان در این سال‌ها ثابت کرده‌اند که حتی با حقوق‌های 30 هزار تومانی نیز می‌توانند عملکرد مطلوب داشته باشند، اما باید فکری کرد.

وی بیان کرد: جامعه قرآنی از دولت جدید انتظار  سر و سامان دادن به این وضع و روشن شدن آینده شغلی را دارند؛ مشکلی که سال‌هاست سودای حل شدن دارد.

انتهای پیام
captcha