فعالان قرآنی سال‌ها رنگی از حمایت ندیده‌اند / از تشکیل میز فکر تا اختصاص بودجه
کد خبر: 3992706
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
انتظار جامعه قرآنی از دولت / 1

فعالان قرآنی سال‌ها رنگی از حمایت ندیده‌اند / از تشکیل میز فکر تا اختصاص بودجه

مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ با بیان اینکه گاهی یک تصمیم غیرکارشناسی، نمک بر زخم‌های فعالان قرآنی می‌زند،گفت: اولین انتظار جامعه قرآنی، ایجاد یک میز فکر مستمر برای هر اقدام قرآنی است.

ایجاد میز فکری از فعالان قرآنی و اختصاص بودجه مناسب مهم‌ترین خواسته‌های فعالان قرآنی استزهره هاونگی، مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: دولت جدید روی کار آمده و انتظار می‌رود با افکاری جدید، مسائل را مدیریت کند.

وی افزود: جامعه قرآنی بخش بزرگی از اجتماع هستند که گاهی نادیده گرفته شده‌اند؛ بخشی که علی رغم تمام نادیده گرفتن‌ها با خلوص نیت به کار خود مشغولند و حتی گاهی از جیب خود برای کارهای قرآنی خرج می‌کنند.

مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ بیان کرد: فعالان قرآنی نیاز دارند که باتوجه به وقتی که برای کار خود می‌گذارند، آورده‌ای نیز برای خود داشته باشند؛ حال این آورده مادی باشد یا معنوی.

هاونگی ادامه داد: گاهی معلم قرآنی را می‌بینیم که به دلیل ترس از آینده، کار و حرفه خود را رها کرده؛ همه اینها به دلیل حمایت نشدن است که ترس را ایجاد می‌کند و واقعا باید به این افراد حق داد چون در این سال‌ها رنگی از حمایت را بر کارشان ندیده‌اند.

وی افزود: برای حمایت شدن به محورهایی نیاز داریم که اولین محور آن، تفکرمحوری در انجام اقدامات قرآنی و بهره‌گیری از ذهن خلاق فعالان قرآنی است چراکه گاهی اقدامات را فعالان قرآنی انجام می‌دهند، اما تصمیم را فردی می‌گیرد که با این حوزه بیگانه است.

تصمیماتی که نمک بر زخم‌ فعالان قرآنی می‌زند

مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ اظهار کرد: وقتی فردی در این حوزه فعالیت نکند نمی‌تواند برای آن تصمیمات مقتضی و کافی بگیرد چراکه این حوزه و تدریس در این حوزه مانند راه رفتن بر روی لبه دیوار است و می‌تواند افرادی که درس‌آموز هستند را از این حوزه دور یا برعکس مشتاق به آموختن کند.

هاونگی با بیان اینکه گاهی یک تصمیم غیرکارشناسی، نمک بر زخم‌های فعالان قرآنی می‌زند، افزود: اولین انتظار جامعه قرآنی، ایجاد یک میز فکر مستمر برای هر اقدام قرآنی است.

وی ادامه داد: خواسته دیگر جامعه قرآنی جدی گرفتن اصول استخدامی حافظان و قاریان و مربیان قرآن است؛ اصولی که سال‌ها تنها وعده آن را شنیده‌ایم.

مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ اظهار کرد: انتظار دیگر برگزاری مسابقات در حد ملی و بین‌المللی و با شناخت نیازهای قرآنی جامعه است؛ در حالی که بیشتر مواقع تنها عملکرد پر کردن برای برگزاری مسابقات و ماراتن‌های قرآنی برای ادارات و مسئولان مهم است.

هاونگی اظهار کرد: مسابقات باید ره‌آوردی در ابتدا برای فعالان قرآنی و سپس برای جامعه داشته باشد؛ مسابقه‌ای که این امور در ذاتش نهفته نباشد، در حقیقت مسابقه قرآنی نیست.

وی بیان کرد: توجه به بودجه مناسب برای استان‌ها به ویژه استان‌هایی که آسیب پذیرترند و نیاز به مباحث قرآنی بیشتری دارند نیز باید در رأس کار قرار گیرد چراکه در استانی مانند خراسان‌جنوبی که محرومیت وجود دارد و برخی از آسیب‌ها بیشتر هستند باید بودجه مناسب داشت تا کارهای بزرگی را انجام داد.

ضرورت توجه به محتواسازی قرآنی 

مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ اظهار کرد: در این سال‌ها بودجه مکفی در اختیار حوزه قرآنی قرار نگرفت و همین باعث شد با وجود قاریان و حافظان برجسته در خراسان‌جنوبی، بسیاری از اقدامات و مسابقات ملی که می‌شد انجام شود از قلم افتد.

هاونگی بیان کرد: توجه به محتواسازی قرآنی نیز باید در رأس کارها قرار گیرد چراکه گاهی مسابقه‌ای برگزار می‌شود، اما چون به موضوع متناسب با جامعه و یا شعار لازم برای آن و یا تولید محتوا در کنار مسابقه توسط جوانان توجه نشده به بازدهی لازم نرسیده است.

وی یادآور شد: در حقیقت باید فعالان و قاریان قرآنی و اهمیت کارشان را درک کرد تا بتوان به بودجه مناسب و اقدامات مطلوب رسید؛ بنابراین ما از دولت جدید انتظار درک شدن به عنوان قشر عظیمی از جامعه اسلامی داریم.

انتهای پیام
captcha