خلاء آموزش در مؤسسات / در حمایت از نخبگان قرآنی ضعف داریم
کد خبر: 3993375
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
انتظار جامعه قرآنی از دولت/ 5

خلاء آموزش در مؤسسات / در حمایت از نخبگان قرآنی ضعف داریم

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ با بیان اینکه مؤسسات قرآنی نخبه‌ها را شناسایی می‌کنند، اما مجمعی که از آنان حمایت کند وجود ندارد، افزود: در این حوزه دچار ضعف مشهودی هستیم و این خلاء‌ هنوز پر نشده است.

در شناسایی و حمایت از نخبگان قرآنی دچار ضعف مشهودی هستیمحمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: معلمان و کلاس‌های قرآن به خصوص در این شرایط باید بروز شوند و ادارات و نهادهای ما باید در این راستا کمک و حمایت‌ کنند.

وی افزود: مسئله این است که ادارات دولتی در عرصه‌های دیگر وقت و زمان و هزینه می‌گذارند، اما به حوزه قرآنی که می‌رسند، بودجه‌ها کم است و این موجب آزردگی فعالان قرآنی می‌شود.


بیشتر بخوانید:

این حافظ و داور قرآنی گفت: شاید آمار مؤسسات قرآنی استان زیاد باشد، اما وقتی می‌نگریم، می‌بینیم‌ شاید همان میز و صندلی و یا پول اجاره‌ مکان مؤسسه را ندارند.

جعفری ادامه داد: مؤسسات از لحاظ مالی وضع بدی دارند، اما واقعاً‌ مخلصانه‌ کار انجام می‌دهند و از سویی اقتداری که باید یک مؤسسه در فضای آموزشی داشته باشد، ندارد.

وی افزود: اصل کار مؤسسات‌ قرآنی و فرهنگی، آموزش است و محور‌ کارشان‌ باید آموزش باشد‌ در حالی که متاسفانه در حاشیه است و حال و هوای جدی ندارد؛ معلمان بروز نیستند و امکانات آموزشی‌ ما بروز نیست که اینها باعث شدند که مؤسسات‌ قرآنی آن طور که باید و شاید مطرح نشوند و متاسفانه‌ در حاشیه باشند.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ بیان کرد: یک مجمعی باید وجود داشته باشد که مؤسسات را جمع کرده، با حضور نمایندگان مؤسسات ماهانه جلسه تشکیل دهد و براساس تصمیم‌گیری در این مجمع، تقسیم کار سالانه و ماهانه صورت گیرد تا همه مؤسسات‌ یک کار موازی انجام ندهند.

جعفری ادامه داد: اکنون مجموعه‌هایی که تحت عنوان اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی فعالیت می‌کنند، ایده‌های خوبی دارند، اما باید بیشتر کار کنند تا بهره‌مندی بیشتری از فعالان‌ قرآنی صورت گیرد.

وی بیان کرد: توجه لازم به مؤسسات و فعالان قرآنی اولویت اول هیچ مجمعی نیست و نخبگان و فعالان قرآنی شناسایی نمی‌شوند و حمایت جامع از آنان صورت نمی‌گیرد که این یک ضعف بزرگ است.

جعفری با بیان اینکه مؤسسات قرآنی نخبه‌ها را شناسایی می‌کنند، اما مجمعی که از آنان حمایت کند وجود ندارد، افزود: در این حوزه دچار ضعف مشهودی هستیم و این خلاء‌ هنوز پر نشده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها از تهران فرستاده می‌شود و به مؤسسات استان‌ها گفته می‌شود برطبق این برنامه‌ها حرکت کنند که شدنی نیست، بیان کرد: برنامه‌ها باید براساس مناطق و شرایط بومی طرح ریزی و اجرا شوند، اما هنوز پس از سال‌ها این مشکل را داریم.

این فعال قرآنی با بیان اینکه دلسوز مؤسسات کسی‌ است که کمترین دید اداری، دولتی و نهادی را به مؤسسات دارد؛ در حالی که این دید اصلا وجود ندارد، تصریح کرد: با این شرایط، مؤسسات اوج نمی‌گیرند و از این حالت بی‌رمقی خارج شوند.

ضرورت جذب خیران برای برپا کردن مؤسسات

جعفری با بیان اینکه مؤسسات به دنبال برنامه‌ریزی و طرح‌های بلندمدت هستند که متاسفانه اولویت نهادهای قرآنی ما نیست، اظهار کرد: نهادهای قرآنی از برگزاری مسابقات یا طرح‌ها بیشتر دنبال پر کردن گزارش عملکرد خود هستند.

وی بیان کرد: تنها با همفکری و استفاده از فکر فعالان قرآنی می‌توان به هدف مورد نظر رسید تا برنامه‌ها و طرح‌ها مشخص شده بوده و مؤسسات از سردرگمی برنامه‌ای و بودجه‌ای خارج شوند.

جعفری با بیان اینکه فعالان قرآنی جزء نخبگان جامعه ما هستند؛ بنابراین نباید در حاشیه قرار گیرند، افزود: تعدد مؤسسات قرآنی بسیار مهم است که باید در این راستا از ظرفیت خیران بهره برد؛ بدانیم ساخت یک مؤسسه قرآنی و حمایت از آن هم‌ ارز مساجد است چراکه تربیت فعالان قرآنی یک اصل مهم است.

وی بیان کرد: مؤسسات و فعالان قرآنی یک وکیل مدافع ندارند تا در طول سال از آنان حمایت کند تا حقوق ضایع شده آنان برگردد.

انتهای پیام
captcha