مؤسسات قرآنی از سردرگمی اعتباری و راه‌های پرپیچ مالیاتی خسته‌اند
کد خبر: 3993275
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
انتظار جامعه قرآنی از دولت/ ۴

مؤسسات قرآنی از سردرگمی اعتباری و راه‌های پرپیچ مالیاتی خسته‌اند

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی با اشاره به مسئله حل نشده مالیات مؤسسات قرآنی، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در تخصیص اعتبار مواردی چون وسعت و پراکندگی جمعیت و ادیان و مذاهب مختلف در یک استان و همچنین میزان آسیب‌پذیری اجتماعی آن استان را دخیل کند تا به اثربخشی بهتری برسیم.

موسسات قرآنی از سردرگمی اعتباری و راه‌های پرپیچ مالیاتی خسته‌اندمحمد الهی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: مشکلات مالی از مسائل گریبانگیر موسسات قرآنی است.

وی با بیان اینکه مؤسسه قرآنی باید آن‌قدر خودکفا باشد تا بتواند حداقل هزینه مکان خود را تأمین کند، افزود: وقتی خانواده‌ها عقیده دارند که برای کار قرآنی نباید پول زیادی خرج کرد و اگر شهریه کلاس‌ها افزایش یابد، کودک خود را از فرستادن به کلاس‌ها منع می‌کنند، نباید انتظار درآمدزایی از مؤسسات داشت.


بیشتر بخوانید:


مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بیان کرد: نیم درصد اعتبار شهرداری‌ها باید خرج کارهای فرهنگی شود که گاهی این مقدار نیز به حساب اتحادیه واریز نمی‌شود.

الهی اظهار کرد: مسئله مالیات نیز یکی از مسائل بزرگ مؤسسات قرآنی است که هنوز حل نشده است، چراکه مؤسسه‌ای که در سال اندکی درآمد دارد چطور می‌تواند مالیات نیز پرداخت کند.

وی تصریح کرد: دولت باید این مسئله را حل کند تا مؤسسات حداقل بتوانند با درآمد اندکی که دارند اجاره‌بهای خود را پرداخت کنند نه اینکه همان مبلغ را صرف مالیات کنند.

الهی بیان کرد: یک مؤسسه قرآنی باید آنقدر اعتبار داشته باشد که هر سال طرح و ایده‌های جدیدی را اجرایی کند و از سکون در فعالیت‌ها بپرهیزد تا مخاطب بیشتری جذب شود، اما حقیقت این است که حتی مؤسسات با درآمدی که دارند نمی‌توانند مبلغ اجاره خود را پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: یکی از پیشنهادات این است که کمیته‌ای برای یکپارچه‌سازی طرح‌ها و فعالیت‌های قرآنی تشکیل شود تا مؤسسات از سردرگمی فعالیتی بیرون آیند و وقتی این کمیته وجود داشته باشد در مورد سرفصل‌های اعتباری نیز تصمیم‌گیری مقتضی خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در تخصیص اعتبار مواردی چون وسعت و پراکندگی جمعیت و ادیان و مذاهب مختلف در یک استان و همچنین میزان آسیب‌پذیری اجتماعی آن استان را دخیل کند تا به اثربخشی بهتری برسیم.

الهی ادامه داد: از سویی دیگر لازم است بخشی از جذب اعتبار توسط خیران صورت گیرد، اما گاهی این خیران نیز به‌دلیل عملکرد نادرست دستگاه‌های متولی به خوبی جهت‌دهی نشده و این اعتبار را نیز از دست می‌دهیم.

وی یادآور شد: در اعطای اعتبارات نباید گزینشی عمل شود و از دولت می‌خواهیم به این مسئله دقت کند تا بخش اعظمی از اعتبارات صرف نخبه‌پروری و تربیت مدرس و مفسر قرآن کریم شود.

انتهای پیام
captcha