آغاز ثبت‌نام هشتمین جشنواره ملی خاطره و سفرنامه‌نویسی رضوی
کد خبر: 3979610
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶

آغاز ثبت‌نام هشتمین جشنواره ملی خاطره و سفرنامه‌نویسی رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از نام‌نویسی جشنواره ملی خاطره و سفرنامه نویسی رضوی تا پایان آذر ماه ۱۴٠٠ خبر داد.

فاطمه کرم‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایکنا از بوشهر به برگزاری جشنواره ملی خاطره و سفرنامه نویسی رضوی از سری برنامه‌های نوزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: هشتمین جشنواره ملی خاطره و سفرنامه‌نویسی رضوی از سری برنامه‌های نوزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با هماهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی و تولید آثار فاخر، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل بیت(ع) و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی برگزار می‌شود.

کرم‌پور با اشاره به محورها و موضوعات این جشنواره تصریح کرد: این جشنواره در چهار محور سبک و سیره زندگی و تعالیم و آموزه‌های رضوی، آثار هجرت خاندان، اصحاب و یاران امام رضا(ع)، فرهنگ زیارت و امام رضا(ع)، خانواده، کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به گروه سنی افراد شرکت کنندگان جشنواره، تصریح کرد: شرکت‌کنندگان می‌توانند در دو گروه سنی زیر 18 سال و بالای 18 سال در این جشنواره شرکت کنند. هر دو گروه شرکت کنندگان می‌توانند آثار خود را در قالب خاطره نویسی و سفرنامه نویسی به این جشنواره ارسال کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به مقررات شرکت در جشنواره، افزود: هر نویسنده با توجه به گروه سنی خود می تواند در هر بخش حداکثر  4  اثر ارسال کند و همچنین شرکت در هر دو بخش سفرنامه و خاطره‌نویسی هم زمان مجاز است. البته مالکیت اثر می‌بایست متعلق به شخص شرکت کننده باشد و همچنین نوآوری در انتخاب موضوع و خلق داستان از موارد مهم و در اولویت است.

وی همچنین افزود: داستان‌ها باید مطابق با اصول و موازین داستان نویسی نگارش شده باشد و سفرنامه‌ها حاصل تجربه شخصی و مشاهدات عينی نویسنده باشد از همین رو سفرنامه‌های خیالی و ذهنی از گردانه‌ رقابت حذف خواهد شد.

کرم‌پور همچنین بیان کرد: شرکت‌کنندگان باید گزارش دقیق و جزئیات را در سفرنامه‌های ارسالی خود لحاظ کنند و همچنین از سه اصل مهم در خاطره‌نویسی یعنی زمان، مکان و واقعه غافل نشوند و علاوه بر رعایت اصول نگارش سفرنامه و خاطره باید از نثر فاخر و شیوا برخوردار بوده و از به کارگیری آرایه‌های ادبی و هرگونه خلاقیت زبانی غافل نشوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با اشاره به داوری آثار گفت: آثار ارسالی، با حضور 3 داور در هر بخش داوری خواهد شد

وی تصریح کرد: حق چاپ آثار ارسالی برای دبیرخانه جشنواره محفوظ خواهد بود که در صورت کیفیت مناسب و فراهم شدن شرایط، با درج اسامی نویسندگان، در قالب کتاب چاپ خواهد شد.

کرم‌پور در پایان گفت: ثبت‌نام این مسابقه تا پایان آذر ماه 1400 ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به تارنمای شمس توس به نشانی boushehr.shamstoos.ir و portal.shamstoos.ir، اطلاعات بیشتر را  دریافت کرده و ثبت نام کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha