پناهگاه سگ‌های بلاصاحب؛ مرهمی بر درد یا دردی مضاعف؟
کد خبر: 4118504
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
سگ‌های ولگرد؛ زندگی بگیریم یا پناه دهیم؟/ ۸

پناهگاه سگ‌های بلاصاحب؛ مرهمی بر درد یا دردی مضاعف؟

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند گفت: اکنون تمام وظایف جمع‌آوری و نگهداری بر روی دوش شهرداری است، اما از نظر دور نداشته باشیم که شهرداری هزاران فعالیت دیگر دارد و در کنار آن سختی و هزینه پناهگاه را نیز متحمل می‌شود؛ بنابراین از دستگاه‌های دیگر توقع کمک داریم.

پناهگاه سگ‌های بلاصاحب بیرجندهفتم دی‌ماه سال گذشته بود که یاسین چهار ساله در اثر حادثه حمله و گازگرفتگی یک سگ ولگرد در روستای امیرآباد بیرجند فوت کرد. پیش از آن خبرگزاری ایکنا طی مصاحبه‌های سلسله‌ای هشدار ازدیاد سگ‌های بلاصاحب و خطر آن‌ها را مطرح کرده بود؛ این هشدارها به جایی نرسید و جان پسربچه‌ای طعمه ازدیاد سگ‌ها شد. اکنون نیز با برودت بی‌سابقه هوا دوباره بحث سگ‌های ولگرد و گرسنگی‌شان در این سرما بر سر زبان‌ها افتاده است. با وجود افزایش آمار سگ‌های بلاصاحب و زاد و ولد آنان که در نتیجه رفتار اشتباه ماست، شهرستان بیرجند تنها یک پناهگاه دارد که به نظر می‌رسد گنجایش خدمات‌دهی به این تعداد سگ را ندارد‌.

محمود ظهوری، سرپرست سازمان مدیریت پسماند(مَپ) شهرداری بیرجند در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: سایت مدیریت شهرداری بیرجند در مساحت ۸۰ هکتار واقع در کیلومتر ۲ جاده شوشود واقع شده که بخشی از این به سایت پناهگاه سگ‌های بلاصاحب اختصاص دارد.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: این پناهگاه به مساحت سه هزار مترمربع در سایت مدیریت پسماند واقع شده و دارای اتاق مادر و فرزند، قرنطینه، اتاق جداسازی نر و ماده، اتاق دامپزشک و آشپزخانه است و در حال حاضر با همکاری انجمن یارا و کمک‌های مردمی در حال ساماندهی آن هستیم.

محمود ظهوری، سرپرست سازمان مدیریت پسماند (مَپ) شهرداری بیرجند

عقیم‌سازی سگ‌ها هزینه‌بر است

ظهوری با بیان اينکه در حال حاضر نزدیک ۸۰۰ قلاده سگ در این مکان جمع‌آوری شده‌اند، تصریح کرد: طبق دستورالعمل جدیدی که ابلاغ شده سگ‌ها باید قبل از ورود به پناهگاه عقیم شوند؛ در واقع عقیم‌سازی، رهاسازی و واگذاری باید به تربیت انجام شود، اما عقیم‌سازی سگ‌ها هزینه‌بر است.

وی با بیان اینکه در پناهگاه بیرجند بالغ بر ۲۰۰ قلاده عقیم شدند، اظهار کرد: طبق منطقه‌بندی صورت گرفته در منطقه یک شهرستان‌های بیرجند و خوسف اقدام به پذیرش سگ‌های بلاصاحب می‌کنیم، اما به فرمانداری و استانداری پیشنهاد داده‌ایم هزینه نگهداری سگ‌هایی که خارج از محدوده شهر بیرجند هستند را از شخص تحویل‌دهنده دریافت کنیم تا مرهمی بر هزینه‌های نگهداری باشد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند با بیان اینکه بخشی از سگ‌ها توسط گشت‌های شهرداری و بخشی توسط مردم یا دهیاری‌ها جمع‌‌آوری شده است، افزود: هزینه‌های نگهداری، تغدیه، امداد و درمان و نظافت پناهگاه زیاد است.

ظهوری با بیان اینکه به‌صورت یک روز درمیان غذارسانی به‌صورت مستمر انجام می‌شود، تصریح کرد: شهرداری و انجمن تنها با کمک‌های مردمی غذارسانی را با ضایعات مرغداری انجام می‌دهند که اخیرا مکاتبه‌ای با صنف نانوایان برای تحویل ضایعات نان داشته‌ایم، چراکه تأمین غذای سگ‌ها بسیار دشوار و یکی از مشکلات بزرگ ماست‌.

وی با بیان اینکه تاکنون کمبودی از نظر مکان نداشته‌ایم، چراکه پناهگاه ظرفیت نگهداری بیش از یک هزار و 500 سگ را دارد، اظهار کرد: در حال حاضر در حال تکمیل مدارک برای تملک زمین شماره دو به مساحت یک هکتار در همان محدوده برای احداث پناهگاه شماره ۲ هستیم‌.

نیازمند درک مردم و حمایت دستگاه‌ها هستیم 

ظهوری با اشاره به چگونگی درست رفتار کردن مردم در سطح شهر با این پدیده گفت: افرادی حامی حیوانات هستند، اما گاهی درست رفتار نمی‌کنند؛ توقع ما از مردم این است که دلسوزی‌های بی‌مورد را کنار بگذارند، چراکه سگ‌ها در پناهگاه زندگی بهتری به نسبت خیابان دارند‌.

وی ادامه داد: گاهی از خیابان و یا کوچه‌ای تماس می‌گیرند که سگ‌ها را جمع‌آوری کنید که پس از حضور گشت‌های زنده‌گیری شهرداری، همین مردم نسبت به گرفتن سگ‌ها اعتراض دارند؛ گشت‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته در حال گشت‌زنی هستند و از شهروندانی که نگران سرنوشت سگ هستند خواستاریم این موضوع را به کارشناسان شهرداری بسپارند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند با بیان اينکه سگ‌ها به‌صورت زنده‌گیری به‌وسیله قلاب و داروی بیهوشی گرفته و به پناهگاه منتقل می‌شوند؛ بنابراین مردم نگران سرنوشت سگ نباشند‌، افزود: سازمان شهرداری‌ها دستورالعمل جدیدی در مورد نگهداری از سگ‌های بلاصاحب ابلاغ کرده؛ استانداری خراسان‌جنوبی در پاسخ به این دستورالعمل، پیشنهاد داد که تمام وظایف به دوش شهرداری نبوده و برای دستگاه‌های دیگر نیز وظایفی تعیین شود.

ظهوری ادامه داد: اکنون تمام وظایف بر روی دوش شهرداری است، اما از نظر دور نداشته باشیم که شهرداری هزاران فعالیت دیگر دارد و در کنار آن سختی و هزینه پناهگاه را نیز متحمل می‌شود؛ بنابراین از دستگاه‌های دیگر توقع کمک داریم.

وی با بیان اینکه درست است پناهگاه وضعیت ایده‌آل و آرمانی ندارد، اما باید به‌دنبال وضعیت قابل قبول باشیم، یادآور شد: پناهگاه سگ‌های بلاصاحب بیرجند جزء پناهگاه‌های استاندارد کشور است، اما برای ارتقای آن نیازمند کمک و حمایت دستگاه‌های اجرایی هستیم.

انتهای پیام
captcha