عضو شورای شهر بیرجند: مشکل سگ‌های ولگرد و راه‌حل‌هایی که منطقی به نظر نمی‌رسند
کد خبر: 4025646
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
سگ‌های ولگرد؛ زندگی بگیریم یا پناه دهیم؟/ 4

عضو شورای شهر بیرجند: مشکل سگ‌های ولگرد و راه‌حل‌هایی که منطقی به نظر نمی‌رسند

عضو شورای شهر بیرجند گفت: مشکلی که در برخورد با سگ‌های ولگرد و سایر مسائل شهری وجود دارد، عدم وجود برنامه‌ریزی و اجرای مداوم و مستمر برنامه‌هاست که باعث می‌شود در بازه‌ای از زمان و به دنبال ایجاد تبعات اجتماعی، امنیتی و بهداشتی در کوتاه‌مدت به بسیج نیروها و اقدام ضربتی دست بزنیم که این نوع از تصمیم‌گیری و اجرای حواشی مختص به خود را به همراه خواهد داشت.

فرید فروزانفر، عضو شورای شهر بیرجند فرید فروزانفر، عضو شورای شهر بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم بهداشتی، امنیتی و اجتماعی سال‌های اخیر شهرها و روستاهای کشور وجود سگ‌های ولگرد و آسیب‌هایی که به محیط زیست و انسان می‌زنند، است.

وی افزود: در ایران هر ساله حدود ۳۰۰ هزار حیوان گزیدگی گزارش می‌شود که بعضاً منجر به جراحت جدی و در پاره‌ای موارد به فوت افراد منجر شده است؛ در کنار این آمار، آثار آسیب‌های روحی روانی، استرس و ترس حاصل از مواجهه با سگ‌ها زنان و کودکان را تا پایان عمر درگیر می‌کند؛ این عوامل در کنار تأثیرات زیست محیطی افزایش سگ‌ها در طبیعت لزوم برنامه‌ریزی اصولی و منطقی برای کنترل سگ‌های ولگرد را ایجاب می‌کند.

فروزانفر ادامه داد: طبق قوانین جاریه کشور مسئولیت اصلی مقابله با این معضل در شهرها به عهده شهرداری‌ها و در مناطق روستایی بر عهده دهیاری است و طبق بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، یکی از وظایف شهرداری «معالجه و دفع حیواناتی که مبتلا به امراض ساریه بوده و یا در شهر بلاصاحب و مضر هستند» است؛ همچنین در بند ۳۱ ماده ۱۰ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها، یکی از وظایف دهیاری‌ها، دفع حیوانات مبتلا به امراض واگیر بلاصاحب و مضر ذکر شده است.


بیشتر بخوانید: 


این عضو شورای شهر بیرجند بیان کرد: بر این اساس توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پاییز سال ۸۷ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد تدوین و ابلاغ شده است؛ این دستورالعمل با هدف کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش‌های مناسب و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم با اولویت سگ‌های ولگرد تهیه شده است.

فروزانفر با بیان اینکه طبق این دستورالعمل باید کارگروه استانی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان متشکل از مقامات استانی تشکیل و تصمیم‌گیری و سیاستگذاری استانی را به عهده خواهند داشت، افزود: در مورد سگ‌های ولگرد دو دیدگاه افراطی در جامعه وجود دارد که هر دوی آن‌ها مضر و غیرمنطقی است؛ یکی از دیدگاه‌ها، دیدگاه بعضی از دوستداران محیط زیست است که هرگونه برخورد با این‌گونه حیوانات حتی حیوانات بیمار و ناتوان را خلاف انسانیت و انصاف می‌دانند و نگاهی دیگر که طرفدار کشتار و معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد است به‌دلیل وجود بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و سگ است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به هاری، کیست، سالک و کزاز اشاره کرد و همچنین خطرات ناشی از گزش انسان توسط سگ که منجر به مرگ بالاخص در اطفال می‌شود و از طرفی سلب آسایش عمومی شهروندان و آلودگی ایجاد شده توسط سگ‌ها در پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و فضاهای شهری باید به کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد نگاهی ویژه داشت از طرفی قابلیت و پتانسیل تولیدمثلی بالای سگ‌ها افزایش سریع جمعیت آنها را باعث می‌شود که این نکات ضرورت برنامه‌ریزی اصولی و دائمی را ایجاب می‌کند.

وی افزود: در برخورد با سگ‌ها و معضل حاصل از حضور آنها در فضاهای شهری و روستایی راه‌حلی که بنیادهای جهانی حیوانات بی‌سرپرست ارائه می‌دهند روش (سی. ان. وی. آر)  است که مخفف زنده‌گیری عقیم‌سازی واکسینه و رهاسازی است که البته در ایران در شهرهای مختلف با احداث و مراکز نگهداری سگ‌ها این حیوانات را نگهداری و در صورت وجود درخواست به افراد واگذار می‌کنند.

فروزانفر ادامه داد: مشکلی که در برخورد با سگ‌های ولگرد و سایر مسائل شهری وجود دارد، عدم وجود برنامه‌ریزی و اجرای مداوم و مستمر برنامه‌هاست که باعث می‌شود در بازه‌ای از زمان و به دنبال ایجاد تبعات اجتماعی، امنیتی و بهداشتی در کوتاه‌مدت به بسیج نیروها و اقدام ضربتی دست بزنیم که این نوع از تصمیم‌گیری و اجرا حواشی مختص به خود را به همراه خواهد داشت.

مشکل سگ‌های ولگرد و راه‌حل‌هایی که منطقی به نظر نمی‌رسند

پرهیز از اقدامات احساسی و افراطی

وی بیان کرد: چنانچه این‌گونه سیاستگذاری‌ها به‌صورت منظم و مداوم انجام پذیرد تبعات و اثرات آن ماندگارتر خواهد بود و آنچه که متأسفانه پس از وقوع اتفاقات ناخوشایند منجر به آسیب جدی یا فوت شهروند و در نتیجه جریحه‌دار شدن احساسات شهروندان شکل می‌گیرد هجمه نسبت به ارگان‌های ذیربط و مسئول و بعضاً اقدام خودسرانه بعضی از شهروندان افراطی برای حل این مشکل از طریق کشتار سگ‌هاست که می‌تواند به تنش اجتماعی منجر شود.

این عضو شورای شهر بیرجند اظهار کرد: در کنار این مسائل توجه به آموزش همگانی و فرهنگ‌سازی شهروندان در زمینه نحوه مواجهه و برخورد با سگ‌های ولگرد و پرهیز از غذا دادن به سگ‌ها در محیط‌های شهری که سبب افزایش حضور سگ‌ها در شهر به‌ویژه در فصول سرد سال می‌شود مدیریت صحیح پسماند و زباله‌های خانگی، مدیریت و کنترل مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها، مراکز دفن زباله‌های شهری ـ که معمولاً به مراکز تجمع سگ‌های ولگرد تبدیل می‌شوند ـ  و  اطلاع‌رسانی عمومی آدرس و شماره تلفن مراکز جمع‌آوری سگ‌های ولگرد که بتوان گزارش‌های مردمی را از طریق آن دریافت کرده و سریعاً نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اقدام کرد، ضروری است.

وی با بیان اینکه ذکر چند نکته الزامی است، تصریح کرد: یکی از این نکات، پرهیز از اقدامات احساسی و افراطی در بحث سگ‌های ولگرد و دیگری لزوم اقدام به موقع، مؤثر و مداوم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در خصوص کنترل آنان است و با توجه به اینکه سگ از دوستان قدیم بشر محسوب شده و بیش از هزاران سال از اهلی شدن این حیوان و نقش مفید آن در زندگی بشر می‌گذرد و هیچ نظریه اسلامی و انسانی آزار رساندن و کشتار این حیوان را تأیید نمی‌کند امید است با اقدامات سنجیده ضمن حفظ امنیت و سلامت انسان‌ها عرصه را جهت زندگی این حیوانات با وفا تنگ نکنیم.

انتهای پیام
captcha