جایی برای زندگی سگ‌ها نیست/ وقتی تدبیر در جمع‌آوری خلاصه می‌شود
کد خبر: 4038808
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
سگ‌های ولگرد؛ زندگی بگیریم یا پناه دهیم؟/ ۶

جایی برای زندگی سگ‌ها نیست/ وقتی تدبیر در جمع‌آوری خلاصه می‌شود

در حال حاضر پناهگاه سگ‌های ولگرد که در چند کیلومتری شهر بیرجند قرار دارد پر است از سگ‌هایی که بدون رعایت موازین بهداشتی کنار هم زندگی می‌کنند و حتی آنقدر فضا برایشان تنگ و نفس‌گیر شده که باید از بالای فنس‌ها غذا را به آنان رساند.

سگ‌های بلاصاحب در شهراکنون ماه‌هاست از مرگ یاسین چهار ساله که در مقابل دیدگان پدر و مادرش طعمه سگ‌های ولگرد شد، می‌گذرد اما تصمیمات تنها برای جمع‌آوری سریع‌السیر و بدون برنامه‌ریزی سگ‌ها از سطح شهر خلاصه شد تا این معضل سریعا حل شود؛ غافل از اینکه نه تنها راهی برای حل این معضل نیافته‌ایم و هنوز هم سگ‌هایی در شهر جولان می‌دهند که به دنبال اندکی غذا هستند؛ بلکه با دپو کردن سگ‌ها در فضای کوچک تنها پناهگاه بیرجند، آنها را قدم به قدم به مرگ نزدیک‌تر می‌کنیم.

در حال حاضر پناهگاه سگ‌های ولگرد که در چند کیلومتری شهر بیرجند قرار دارد پر است از سگ‌هایی که بدون رعایت موازین بهداشتی کنار هم زندگی می‌کنند و حتی آنقدر فضا برایشان تنگ و نفس‌گیر شده که باید از بالای فنس‌ها غذا را به آنان رساند.

فاطمه شالچین، مدیرعامل پناهگاه حیوانات بلاصاحب در بیرجند به ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه پس از حادثه‌ای که برای کودکی در امیرآباد بیرجند رخ داد، شهرداری شروع به جمع‌آوری پست سر هم سگ‌های ولگرد کرد.

وی افزود: اکنون پس از ماه‌ها جمع‌آوری، سگ‌ها در فضایی کوچک و غیراستاندارد قرار گرفته و حتی آنقدر فضا کوچک است که نمی‌توان غذا را به شیوه مناسب به سگ‌ها رساند و علاوه بر اینکه غذای لازم و کافی برای رسیدن به این تعداد سگ وجود ندارد، فضای کافی برای رسیدگی نیز وجود ندارد.


بیشتر بخوانید:


مدیرعامل پناهگاه حیوانات بلاصاحب در بیرجند بیان کرد: اگر به دنبال جمع‌آوری سگ‌ها هستیم باید ببنیم آیا زیرساخت مناسب را نیز برای زندگی آن‌ها به دور از فضای شهری فراهم کرده‌ایم یا خیر؟؛ وقتی ما حتی برای تعمیر و تعویض فنس‌های پناهگاه نمی‌توانیم از شهرداری بودجه‌ای بگیریم و فضای پناهگاه نیز نیاز به بازسازی و توسعه دارد، نمی‌توانیم جوابگوی این تعداد جمعیت سگ‌ها باشیم.

شالچین ادامه داد: تنها جمع‌آوری بی‌وقفه سگ‌ها که ملاک حل شدن این معضل نیست؛ از آن طرف باید زیرساخت مناسب را برای ادامه زندگی سگ‌ها فراهم کرد؛ در غیر این صورت باید مرگ انسانیت را به چشم دید؛ این امر عذابی برای سگ‌هاست.

جایی برای زندگی سگ‌ها نیست / وقتی تدبیر تنها در جمع آوری خلاصه می شود

جلساتی که برای اولین بار برگزار می‌شوند 

علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌جنوبی نیز در کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان بر ساماندهی وضعیت نگهداری، واکسیناسیون و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب در استان تأکید کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اجتماعی و در عین حال مسئله بهداشتی و روانی موجود در جامعه امروز بحث کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان‌هاست، افزود: در خراسان‌جنوبی بعد از سال ۹۷، امروز برای اولین بار کارگروهی با حضور دستگاه‌های اجرایی متولی با هدف کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان تشکیل شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: چندماه پیش شاهد فوت پسر بچه‌ای در روستای امیرآباد بیرجند به خاطر حمله سگ‌های ولگرد بودیم؛ موانعی در کنترل جمعیت این حیوانات وجود دارد که با همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری و اداره‌کل دامپزشکی استان رفع می‌شود.

کارگروه‌هایی که خروجی ندارد

وی اظهار کرد: هم‌اکنون دو مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد در شهرستان بیرجند و قاین فعال است و مهم‌ترین مسئله این مراکز باید ساماندهی، جمع‌آوری و نگهداری این حیوانات باشد؛ با برگزاری جلسات کارگروه استانی به‌صورت فصلی پیگیر مباحث مربوط به جمع‌آوری و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اکنون مهم‌ترین مسئله تأمین مایحتاج، واکسیناسیون، نگهداری و روش‌های علمی عقیم‌سازی، رهاسازی و معدوم‌سازی این حیوانات است، بیان کرد: آنچه برای کارگروه استانی و شهرستانی تکلیف شده است ابتدا جمع‌آوری حیوانات ناقل بیماری به انسان و نگهداری آن‌ها در مراکز و جداسازی حیوانات مفید از غیرمفید است؛ حیوانات مفید در صورتی که مورد نیاز مردم برای نگهداری و کشاورزی هستند با ضوابط لازم در اختیارشان قرار داده شود.

حیرانی معاون دادستان مرکز استان نیز گفت: به دنبال معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد نیستیم، اما هر کدام از دستگاه‌های مسئول باید به وظایف خود در قبال جمع‌آوری و ساماندهی آن‌ها عمل کنند؛ تا زمانی که جلسات کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان خروجی مناسبی نداشته باشد، نمی‌توان امیدوار به نتیجه بخش بودن اقدامات دستگاه‌ها و رفع نگرانی مردم شد.

جایی برای زندگی سگ‌ها نیست / وقتی تدبیر تنها در جمع آوری خلاصه می شود

انگار مسئولان تنها برای جمع‌آوری سگ‌ها برنامه داشتند و پس از این مرحله دیگر برنامه‌ریزی لازم وجود ندارد. این نوع برخورد هرچه که بود؛ آن چیزی نبود که خانواده یاسین‌ها از مسئولان انتظار داشتند؛ بی‌تردید هیچ‌کس راضی به این نوع زندگی سگ‌ها و سپس مرگ انسانیت نیست.

انتهای پیام
captcha