چرایی غیرقابل قیاس بودن اهل‌ بیت(ع)
کد خبر: 4022046
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
مدرس حوزه و دانشگاه تشریح کرد:

چرایی غیرقابل قیاس بودن اهل‌ بیت(ع)

مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به غیرقابل قیاس بودن اهل‌ بیت(ع)، گفت: طبق آیه تطهیر مطهر بودن خاندان پیامبر(ص) مطلق است و معادلی برای آنان وجود ندارد.

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستانحجت‌الاسلام سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به فرازی از خطبه دوم نهج‌البلاغه «زَرَعُوا الْفُجُورَ، وَ سَقَوْهُ الْغُرُورَ، وَ حَصَدُوا الثُّبُورَ. لايُقاسُ بِآلِ مُحَمَّد صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ هذِهِ الاُْمَّةِ اَحَدٌ، وَلايُسَوّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ اَبَداً. هُمْ اَساسُ الدِّينِ، وَ عِمادُ الْيَقينِ. اِلَيْهِمْ يَفىءُ الْغالى، وَ بِهِمْ يَلْحَقُ التّالى، وَ لَهُمْ خَصائِصُ حَقِّ الْوِلايَةِ، وَ فيهِمُ الْوَصِيَّةُ وَالْوِراثَةُ. اَلاْنَ اِذْ رَجَعَ الْحَقُّ اِلى اَهْلِهِ، وَ نُقِلَ اِلى مُنْتَقَلِهِ» اظهار کرد: در این بخش بیان مطالبی پیرامون ویژگی‌های اهل‌ بیت(ع) در حد عالی و سخنانی محکم، قاطع و تعیین کننده در اوصاف آنان است.

وی با اشاره به اینکه در این فراز ویژگی‌های افرادی که در تقابل و در ستیز با اهل‌بیت(ع) هستند و از در خصومت وارد می‌شوند نیز بیان شده است، افزود: کلمه «الْفُجُورَ» در این فراز در مقابل تقوا است و به هر بی‌تقوایی می‌توان فجور گفت بدین معنا که همچنان‌که مراتب کرامت انسان بر مبنای تقواست مراتب تنزل انسان از مقام انسانی، فجور است.

موسوی با اشاره به اینکه دشمنان اهل‌ بیت(ع) بذر فجور را کشت کرده و در میان مردم پراکنده کردند، اضافه کرد: دشمنان اهل‌ بیت(ع) کسانی هستند که بذر فجور را با آب غرور کشت کرده و زشتی‌ها را در درون خودشان رشد می‌دهند.

مدرس حوزه علمیه لرستان غرور را از حالات غفلت انسانی دانست و با اشاره به اینکه مثل افراد غفلت‌زده مثال کسانی است که به خواب رفته است، گفت: در خواب متابولیزم کاهش پیدا می‌کند و انسان از دیدن و شنیدن ناتوان است و متوجه حقیقت نمی‌شود.

وی با طرح این سؤال که چه عاملی باعث می‌شود که انسان متوجه حقیقت نشود، گفت: شیطان حائل بین دیدن و دیدنی‌هاست کمااینکه یکی از اسامی شیطان، غرور است و کسی که به غرور مبتلا می‌شود و زشتی‌ها را در خود رشد می‌دهد عمر خود را تباه می‌کند و زندگی او حاصلی ندارد.

موسوی با اشاره به اینکه جاذبه‌های دنیوی از جمله مقام‌‌خواهی، پست‌‌طلبی، فزونی‌طلبی و خوردن مال حرام عامل اصلی غرور انسان است، افزود: کسانی که دشمن اهل‌ بیت(ع) هستند بذر فجور را که با غرور آبیاری کرده و فنا و نابودی را برداشت می‌کنند و این قانون الهی است.

مدرس حوزه علمیه لرستان با تأکید بر اینکه هیچ کسی قابل قیاس با اهل‌ بیت(ع) نیست در خصوص عدم قیاس به اهل‌ بیت(ع)، گفت: هیچ کس را نمی‌شود با اهل‌ بیت(ع) قیاس کرد چراکه قرآن نیز شأن و جایگاه آنان را به شکلی بیان کرده که نمی‌توان آنان را با کسی قیاس کرد کمااینکه آیه تطهیر برای عدم قیاس بودن اهل‌ بیت(ع) کفایت می‌کند، چراکه مطهر بودن اهل‌ بیت(ع) مطلق است.

وی با اشاره به اینکه آیه مودت را از دیگر دلایل عدم قیاس اهل‌ بیت(ع) با دیگران دانست و با اشاره به اینکه دلیل دیگر غیرقابل قیاس بودن اهل‌ بیت(ع) حدیث ثقلین است، قرآن در کنار عترت و هم‌عرض و هم‌وزن هم هستند و هیچ‌ کس را نمی‌توان با اهل‌ بیت(ع) قیاس کرد، گفت: به استناد حدیث سفینه، اهل‌‌ بیت(ع) کشتی نوح هستند، کشتی نوح کشتی نجات بود و اگر کسی وارد آن نشد غرق شد و اگر کسی سوار بر آن شد نجات یافت.

مدرس حوزه علمیه لرستان دلیل دیگر عدم قیاس اهل‌ بیت(ع) با دیگران را جایگاه و شأن علمی آنان دانست و با اشاره به اینکه اهل‌ بیت(ع) از کسی علم نیاموخته‌اند بلکه علم آنان لدنی است، افزود: اهل‌ بیت(ع) راسخون در علم هستند و آیات و بینات در سینه آنان است و ما نمی‌توانم معادلی برای اهل‌ بیت(ع) بیاوریم کمااینکه اهل‌ بیت(ع) به لحاظ عملکرد در حوزه دین نیز با هیچ‌ کس قابل قیاس نیستند.

وی با اشاره به اینکه وجود اهل‌ بیت(ع) مانند بارانی است که بر خلایق می‌بارند و خداوند متعال اهل‌ بیت(ع) را امان زمین قرار داده است، گفت: اهل‌ بیت(ع) اساس و پایه دین، باور و ایمان هستند.

انتهای پیام
captcha