تکمیل یافته‌های باستان‌شناسی درباره سرزمین لوط در اردن
کد خبر: 3989245
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

تکمیل یافته‌های باستان‌شناسی درباره سرزمین لوط در اردن

کارشناسان اردنی از تکمیل روند تحقیقات خود در تأیید کشف سرزمین لوط در منطقه الاغوار اردن خبر دادند.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، کارشناسان اردنی روز جمعه از تکمیل کشف سرزمین حضرت لوط در منطقه الاغوار (دره اردن) در جنوب این کشور خبر دادند که یکی از مهمترین کشفیات در  عمر صد سالگی کشور اردن محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی اردن(پترا)، این خبر در یک کارگاه علمی و فرهنگی اعلام شد که به همت انجمن راهنمایان گردشگران اردن و با همکاری دانشگاه الهاشمیه و دانشگاه آل البیت و انجمن فرهنگی المزرعه در الاغوار، اتحادیه نویسندگان و ادبا، تعدادی از نهادهای دولتی و خصوصی و سازمان‌های جامعه مدنی این کشور برگزار شد.

محمد حماد، رئیس انجمن راهنمایان گردشگردان در اردن در بیانیه‌ای خبری بر اهمیت اعلام کشفیات علمی و به خصوص کشف سرزمین حضرت لوط در منطقه جنوبی الاغوار این کشور تأکید و از تلاش‌های دانشمندان و کارشناسان اردنی و نهادهای بومی در الاغوار در این خصوص قدردانی کرد.

محمد وهیب، گزارشگر کمیته علمی تیم اردنی شریک در کاوش سرزمین لوط از دانشگاه الهاشیه، شواهد فیزیکی و علمی در این خصوص را شامل شواهد نجومی، زمین‌شناسی و جغرافیایی، نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی، بررسی‌های میدانی و مسیرهای تجاری مرتبط با منطقه مانند جاده بین‌المللی البخور، جاده الایلاق القرشی، لوح‌های کتیبه‌ای کشف شده در بابل و معجزه قرآنی را ارائه داد.

وهیب با بیان اینکه اردن با یک کشف جهانی روبه‌رو است که اردنی‌ها و استعدادهای محلی این کشور به طور گسترده‌ای در آن مشارکت داشته‌اند، تأکید کرد: تیم تحقیقاتی اردن چندین کتاب برای بزرگداشت این کشف منتشر کرد از جمله کتابی با عنوان «اكتشاف ديار النبي لوط في الأغوار الجنوبية» در سال 2019 و كتاب «اكتشاف ديار النبي لوط» در سال 2021، علاوه بر چندین مقاله علمی که در مجله‌های تخصصی بین‌المللی و اروپایی منتشر شده است.

محمود عبدالعزیز، استاد علم مردم‌شناسی در دانشگاه آل البیت و عضو تیم اکتشاف سرزمین لوط می‌گوید که در منطقه الاغوار مطالعات میدانی و مقایسه‌های علمی به طور دقیق انجام شده است تا صحت این کشف و شواهد آن را بدون هیچ شبهه‌ای تأیید کنند و شواهد مردم‌شناسی، قطعیت نتایج تحقیقات باستان شناسی را ثابت کند.

جمانه الدویکات، کارشناس گردشگری و عضو تیم اکتشاف، می‌گوید که  مطالعات میدانی او به ویژه در زمینه گردشگری دینی واقعیت این اکتشاف را تأیید می‌کند، زیرا این منطقه نقطه التقای مسیرهای کاروان‌ها در قدیم بوده است و وجود بقایای مقبره‌های عظیم پراکنده در النقع، الذراع و فیفا که تعداد آنها بیش از ده‌ها هزار قبر می‌رسد، گواه این واقعیت است.

مهدی العلمی، عضو اتحادیه نویسندگان اردن هم از مزایای اقتصادی و اجتماعی این کشف و تأثیرات احتمالی آن در توسعه اقتصاد الاغوار، ایجاد فرصت‌های شغلی و ایجاد توسعه لازم گفت.

در قرآن کریم بیست و هفت مرتبه از حضرت لوط (علیه السلام) سخن به میان آمده است. لوط از پیامبران بزرگ الهی بود که در عصر حضرت ابراهیم (علیه السلام) زندگی می‌کرد. او از کسانی بود که به ابراهیم ایمان آورد و همراه او به فلسطین مهاجرت کرد. در نسب لوط و نسبت او با ابراهیم (علیه السلام) اختلاف است. برخی از او را برادرزاده ابراهیم یعنی فرزند هاران بن تارخ می دانند و بعضی دیگر گفته‌اند که لوط پسرخاله ابراهیم و برادر ساره، همسر آن حضرت بوده است و برخی هم او را خواهرزاده ابراهیم دانسته‌اند و می‌گویند ابراهیم(ع)، دایی لوط بوده است.

   ابراهیم بعد از مهاجرت از عراق و سرزمین بابل به سوی شامات آمد، لوط نیز با او زندگی می‌کرد؛ اما بعد از مدتی برای دعوت به توحید و مبارزه با فساد به شهر «سدوم» رفت.

«سدوم» یکی از شهرها و آبادی‌های قوم لوط است که در شامات (در کشور اردن) در نزدیکی بحرالمیت واقع شده بود، سرزمین آباد و پر درخت و گیاهی بود، اما بعد از نزول عذاب الهی بر این قوم زشتکار، شهرهای آنان درهم کوبیده و زیر و رو شد. چنانکه آنان را «مدائن مؤتفکات» یعنی شهرهای زیر و رو شده می‌گویند.

انتهای پیام
captcha