خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از توقف جنایات اسرائیل در غزه + فیلم
کد خبر: 4212501
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳

خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از توقف جنایات اسرائیل در غزه + فیلم

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکا با برپایی‌ کمپین‌های گسترده، اعتراض خود را به تداوم جنایات اسرائیل در غزه نشان دادند و خواستار واکنش فوری و مؤثر ایالات متحده در توقف این جنایات شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از الخلیج، از لس‌آنجلس تا نیویورک، آستین، بوستون، شیکاگو و آتلانتا، جنبش دانشجویی طرفدار فلسطین در آمریکا در حال گسترش است.

 چند روز است که اعتراضات در دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی مانند هاروارد، ییل، کلمبیا و پرینستون برپاشده است. این در حالی است که مقامات تهدید می‌کنند نیروهای امنیتی را برای متفرق کردن آنها اعزام خواهند کرد.

چند روزی است که این صحنه در مناطق مختلف آمریکا تکرار شده است؛ دانشجویان در صحن دانشگاه‌های خود چادر برپا می‌کنند و حمایت نظامی ایالات متحده از اسرائیل و جنایات این رژیم در نوار غزه را محکوم کنند. این اعتراضات معمولاً با حمله پلیس ضد شورش روبه‌رو شده است. 

دانشجویان معترض همچنین خواستار توقف سرمایه‌گذاری‌های دانشگاه‌های آمریکا در شرکت‌هایی هستند که از فروش سلاح به ارتش اسرائیل یا از ادامه جنگ در غزه سود می‌برند.

اتهام یهودستیزی

نهادهای آمریکایی و اعضای کنگره به رهبری مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، شرکت‌کنندگان در تظاهرات را به «یهودستیزی» متهم کردند. از سوی دیگر آنها از اسرائیل خواسته‌اند از کشتار غیرنظامیان فلسطینی در غزه دست بردارد.

بر اساس آنچه خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش کردند و آنچه کلیپ‌های ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نیروهای امنیتی آمریکا همچنین به محوطه چندین دانشگاه حمله کردند، صدها دانشجو، محقق و اعضای هیئت علمی را مورد حمله قرار دادند و ده‌ها نفر از آنها را دستگیر کردند.

دانشجویان یهودی دانشگاه کلمبیا این ادعا را که تظاهرات حمایت از فلسطین تهدیدی ضدیهود تلقی می‌شود را رد و تاکید کردند که مقامات این دانشگاه حقیقت را نمی‌گویند.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در جریان بازدید از دانشگاه کلمبیا تهدید کرد که از جو بایدن خواهد خواست گارد ملی را در دانشگاه‌هایی که از به ادعای وی از «ویروس یهودستیزی» رنج می‌برند بسیج کند.

با این حال، کاخ سفید تا کنون از اجرای این سناریو خودداری کرده است. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که بایدن از آزادی بیان، بحث، و عدم تبعیض حمایت می‌کند. 

از سوی دیگر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه گفت: تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا علیه جنگ اسرائیل در غزه از ویژگی‌های بارز دموکراسی در کشورش است.

بلینکن در پاسخ به سؤالی در یک کنفرانس مطبوعاتی در چین درباره میزان توجه وی به پیام معترضان گفت: او می‌داند که جنگ غزه احساسات را برانگیخته است و دولت تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا جنگ را متوقف کند.

اعتراضاتی که از دانشگاه کلمبیا آغاز شد، علیرغم دستگیری دسته‌جمعی معترضان که از سوی مقامات محلی انجام شد به حدود 44 دانشگاه و کالج آمریکایی گسترش یافته است.

تاکنون دانشگاه کلمبیا، دانشگاه تگزاس، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشگاه اوهایو، دانشگاه هاروارد، دانشگاه علوم کاربردی کالیفرنیا، کالج امرسون، دانشگاه نیویورک، دانشگاه اموری، دانشگاه میشیگان، دانشگاه مینه سوتا، دانشگاه ییل، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، دانشگاه براون، دانشگاه جورج تاون در واشنگتن و دانشگاه جورج واشنگتن شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی بوده است. 

 

 
 
 
انتهای پیام
captcha