محمود عباس: ترامپ چیزی از معامله قرن نمی‌فهمد
کد خبر: 3875678
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴

محمود عباس: ترامپ چیزی از معامله قرن نمی‌فهمد

گروه بین‌الملل ــ محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی سخنانی در افتتاحیه اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب، از آمریکا به شدت انتقاد کرد و گفت: ترامپ چیزی از معامله قرن نمی‌فهمد.

نتانیاهو اعتقادی به صلح نداردبه گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری المیادین، محمود عباس در اجلاس فوق‌العاده وزرای امور خارجه اتحادیه عرب که از ظهر امروز، 12 بهمن ماه در قاهره آغاز شده است، گفت: این اجلاس به درخواست فلسطین و با هدف مقابله با چالش‌های طرح آمریکا (معامله قرن) برگزار شده است.

وی افزود: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعتقادی به صلح ندارد، زیرا او در دوران مسئولیت خود هیچ قدمی در راه صلح بر نداشته است.

محمود عباس ادامه داد: من گفت‌و‌گو با ترامپ را نپذیرفتم و هیچ پیامی را از سوی او دریافت نکردم، زیرا آنها بعدها مدعی می‌شدند با ما در این زمینه مشورت کرده‌اند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه تأکید کرد که هرگز طرح به اصطلاح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن را نخواهد پذیرفت.

براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، ابومازن (محمود عباس) با اشاره به این که نشست‌های چهارگانه وی با دونالد ترامپ نتیجه‌ای در پی نداشت، تأکید کرد: ما به دنبال تشکیل کشور خود و زندگی در امنیت و استقلال و آرامش هستیم.

محمود عباس با اشاره به این که هیچ گفت‌وگوی تلفنی بین او و دولت ترامپ انجام نشده گفت: می‌دانستم که آمریکایی‌ها به دنبال اعلام ابودیس به‌عنوان پایتخت کشور فلسطین و لغو حق بازگشت آوارگان هستند.

وی همچنین تأکید کرد که طرح آمریکا 30 درصد باقی مانده از مساحت کرانه باختری را هم از فلسطینیان می‌گیرد. من یکی از آوارگانی هستم که معامله قرن منکر حق بازگشت آنان است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بیان کرد: من یقین دارم که ترامپ چیزی از معامله قرن نمی‌داند و طراح اصلی آن دیوید فریدمن، جرد کوشنر و جیسون گرینبلات بودند. من هرگز این طرح را نمی‌پذیرم و فروش قدس را در تاریخ و سوابق خود ثبت نخواهم کرد.

در بخش دیگری از سخنان محمود عباس آمده است: این طرح بر سیطره امنیتی کامل اسرائیل بر تمامی منطقه غرب رود اردن تاکید دارد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به اینکه این طرح به رژیم صهیونیستی اجازه اجرای فوری اقدامات خود را خواهد داد اما تا 4 سال فلسطینیان را از هرگونه اقدام و تصرفی منع می‌کند، بیان کرد که برای ما شرط گذاشته‌اند که برای اظهار حسن‌نیت خود اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت بشناسیم.

عباس ادامه داد: آن‌ها خواستار شناسایی اسرائیل به‌ عنوان کشوری یهودی، قدس به‌عنوان پایتخت آن، خلع سلاح غزه و لغو حق بازگشت هستند. می‌خواهند کشوری بدون حاکمیت به ما بدهند.

وی گفت: هیچ بخشی از معامله قرن جایی روی میز مذاکرات ندارد. جهانیان هرگز ظلم را نمی‌پذیرند و در کنار ما خواهند ایستاد. اجازه نمی‌دهیم آمریکا به تنهایی در هیچ مذاکره‌ای با اسرائیل ناظر باشد.

محمود عباس با بیان اینکه برای پیگیری حق خود به شورای امنیت و دیگر نهادهای بین‌المللی خواهد رفت، از کشورهای عربی خواست پشت ملت فلسطین باشند و گفت تماس‌هایی از سران برخی کشورها در این راستا دریافت کرده است.

وی با تأکید بر این که معامله قرن به طور کلی مردود است، گفت: هیچ ارتباطی از جمله ارتباط امنیتی با رژیم صهیونیستی وجود ندارد و آنها باید مسئولیت اشغالگری خود را بپذیرند.
انتهای پیام
captcha