دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه قرآن اصفهان
کد خبر: 4205805
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
در گفت‌وگو با ایکنا تشریح شد

دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه قرآن اصفهان

مدیر دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان دستاورد نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت این استان را همبستگی و اتحاد میان مراکز قرآنی، دستگاه‌های فرهنگی و نهادهای فعال در زمینه قرآن و عترت به‌منظور تأمین محتوای مفید برای شهروندان دانست.

علی حاجی‌زکی مدیر دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهانعلی حاجی‌زکی، مدیر دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در خصوص دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان اظهار کرد: از اتفاقات خوبی که در این دوره نمایشگاه رخ داد، می‌توان به همبستگی و اتحاد میان مراکز قرآنی، دستگاه‌های فرهنگی و نهادهای فعال در زمینه قرآن و عترت اشاره کرد. با تشکیل شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه، بخش‌های گوناگون از چند ماه گذشته فعال شدند و همه تلاش خود را به‌منظور تولید محتوای مفید برای شهروندان اصفهانی به کار گرفتند.

وی افزود: حضور مراکز قرآن و عترت، مراکز دینی و اعتقادی و مؤسسات هنری در نمایشگاه نوزدهم چشمگیر بود؛ برای مثال شاهد برپایی غرفه مستقل انجمن خوشنویسان اصفهان در نمایشگاه بودیم که از مدت‌ها قبل آثار هنرمندان خوشنویس اصفهانی برای نمایشگاه انتخاب و گردآوری شده بود. غرفه «قرآن، عترت، رسانه» نیز اقدام جدیدی در این دوره از نمایشگاه بود که به همت بسیج رسانه، مجتمع فرهنگی مطبوعاتی و خانه مطبوعات اصفهان برپا شد و هر شب یکی از نشریات و خبرگزاری‌های استان در این غرفه برنامه تولید محتوا داشتند.

به گفته مدیر دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، از دیگر اتفاقات نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، حضور تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در زمینه تولید نرم‌افزار بود که با تلاش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در نمایشگاه میزبان شرکت‌کنندگانی از قم، مشهد و خوزستان بودیم که تولیدات نرم‌افزاری خود را در زمینه قرآن عرضه کردند. غرفه دارالقرآن‌الکریم اصفهان و تنوع برنامه‌های آن در زمینه کودک‌ و نوجوان نیز قابل توجه بود. اداره‌کل آموزش‌ و پرورش‌ با همکاری دار‌القرآن‌های نواحی استان نیز برنامه‌های متنوعی در غرفه خود اجرا کرد.

وی تصریح کرد: حضور مؤسسات قرآنی، اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی مردمی قرآن و عترت استان و بسیاری از مؤسسات دیگر که فعالیت‌های خود را در نمایشگاه به تصویر کشیدند، قابل توجه بود. یکی از اتفاقات جالب و ارزشمند نمایشگاه نوزدهم، برگزاری محافل و جنگ‌های قرآنی بود که به همت معاونت فرهنگی و مرکز توسعه فعالیت‌های قرآن و نهج‌البلاغه شهرداری اصفهان انجام شد. هر شب از ساعت 19 تا 20:30 یک ویژه‌برنامه و از ساعت 20:30 تا 22 نیز محفل و جنگ قرآنی برگزار می‌شد که دانشگاه‌های استان نیز در برگزاری این محافل مشارکت داشتند. غرفه مربوط به بازی‌های کودکان‌ و نوجوانان در این دوره بسیار پرشور و حرارت برپا شد و محلی برای بازی کودکان و خانواده‌هایی بود که از نمایشگاه دیدن می‌کردند.

حاجی‌زکی توضیح داد: در این دوره تلاش کردیم تا نمایشگاه را با جهت‌گیری دولتی برگزار نکنیم و بیشتر به‌سوی مؤسسات مردم‌نهاد رفتیم، زیرا معمولاً دستگاه‌های دولتی اعتبارات چندانی برای این‌گونه فعالیت‌ها ندارند؛ بنابراین محتوای بخش‌های عمده نمایشگاه‌ را با مجموعه‌های مردمی تأمین کردیم؛ برای مثال بخش نرم‌افزار را مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان پیگیری کرد و برنامه‌های مربوط به تلاوت، تجوید، فهم قرآن، مسابقات قرآن و... به همت جمعی از فعالان قرآنی استان برگزار شد.

وی در خصوص انتقاداتی که به محتوای نمایشگاه وارد می‌شود، گفت: کارهای محتوایی به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت نیاز دارد؛ نمایشگاهی که برگزار شد، حاصل فعالیت سالیان متمادی مشارکت‌کنندگان بود. اگر اعتباری در زمینه طرح‌های ویژه نمایشگاه تأمین شود، در سال‌های آینده می‌توان اتفاقات جدیدی رقم زد. مسئول تأمین چنین اعتباری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، استانداری، اداره‌کل ارشاد و... هستند. متأسفانه نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان اعتبارات چندانی ندارد؛ برای مثال بیشتر هزینه‌های این نمایشگاه با مسئولیت اجتماعی شرکت نمایشگاه‌ها تأمین می‌شود و در دوره نوزدهم، به‌طور ویژه شهرداری اصفهان قسمت اعظم هزینه برگزاری نمایشگاه‌ را متقبل شد.

مدیر دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: برای کیفیت‌بخشی به هر رویدادی به زمان، بودجه، امکانات و نیروی انسانی نیاز است که با افزایش هر کدام، کیفیت رویداد هم افزایش می‌یابد. وقتی برای برنامه‌ریزی بهتر فرصت و امکانات در اختیار داشته باشیم، تولیدات بهتری نیز خواهیم داشت؛ برای مثال افرادی هستند که به‌صورت خودجوش برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا می‌کنند که باید در نمایشگاه قرآن معرفی شوند، یا قرآن مطلا که در آیین افتتاحیه از آن رونمایی شد، اقدامی کاملاً خودجوش و شخصی بود و از این اقدامات خلاق و مردمی بسیار زیاد است. برنامه مهم دیگر، همایش چهارسوق قرآنی بود که با هدف برقراری ارتباط بین مدارس و مراکز قرآنی برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مشترک یکدیگر برگزار شد. این همایش بسیار ویژه و ارزشمند بود و برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.

وی در خصوص فراهم کردن زمینه حضور هنرمندان فاخر در نمایشگاه قرآن و عترت گفت: هنرمندان می‌توانند برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کنند. یکی از هنرمندان فاخر اصفهان، آقای بدرالسماء است که در نمایشگاه غرفه داشت و محصولاتش را عرضه کرده بود. یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که جامعه هنری در خصوص ارائه آثار خود تلاش چندانی انجام نمی‌دهد، به‌طوری که تولید اثر دارد، ولی آن را به محصول قابل عرضه تبدیل نمی‌کند. این اتفاق در غرفه نگارخانه بدرالسماء رخ داد و تولیدات این هنرمند قاب گرفته و در معرض فروش گذاشته شد. از هنرمندان اصفهانی دعوت می‌کنیم که در سال‌های آینده غرفه برپا و آثار خود را عرضه کنند. نمایشگاه قرآن و عترت اعتبار مالی چندانی ندارد و هر کس که آمده، با هزینه شخصی خودش شرکت کرده است.

حاجی‌زکی در پایان با اشاره به حضور ناشران اصفهانی در نمایشگاه بیان کرد: به همت اتحادیه کتابفروشان، عمده ناشرانی که کتاب‌های دینی و مذهبی داشتند، در نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان شرکت کردند که تعداد آنها در این دوره چندین برابر دوره‌های قبل بود.

انتهای پیام
captcha