مسجد تاریخی سامراء و تهدید دریفت خیابانی + فیلم
کد خبر: 4205247
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
کاربران عراقی انتقاد کردند

مسجد تاریخی سامراء و تهدید دریفت خیابانی + فیلم

کاربران عراقی با اشتراک گذاشتن ویدئویی از تبدیل شدن محوطه مسجد تاریخی ابودلف در سامراء به پیست دریفت و مسابقات حرکات نمایشی خودروها، نسبت به بی‌توجهی وزارت گردشگری عراق ابراز تأسف کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از شبکه آی نیوز، کاربران عراقی در صفحات شبکه‌های اجتماعی ویدئویی  را به اشتراک گذاشته‌اند که نشان می‌دهد محوطه مسجد تاریخی ابودلف که قدمتی به اندازه 1200 سال دارد و یکی از آثار تاریخی اسلامی در شهر سامراء به‌شمار می‌رود به پیست مسابقات دریفت و اجرای حرکات نمایشی رانندگان خودروها تبدیل شده است.

رانندگان عراقی با سهل‌انگاری تمام، مدت‌ها است در این منطقه تاریخی دور هم جمع می‌شوند و مسابقات دریفت خودرو می‌گذارند این در حالی است که وزارت گردشگری عراق تا کنون نسبت به این برنامه که منجر به تغییرات فیزیکی جدی در محیط بیرونی این اثر تاریخی شده هیچ واکنشی نشان نداده است. 

در ادامه این ویدئوی اعتراضی را مشاهده می‌کنید.

معرفی اجمالی اثر تاریخی مسجد ابودلف

مسجد ابودلف‌، حدود بیست کیلومتری شمال سامرا، واقع است و در سال ۲۴۷ ه. ق، به دستور متوکل، در محل شهر متوکلیه، ساخته شده است.

انتقاد از تبدیل شدن محوطه مسجد تاریخی سامراء به تفرجگاه رانندگان
از نظر نما و معماری، تا حدود زیادی، شبیه مسجد جامع سامرا، اما کوچک‌تر از آن است. ابعاد آن ۲۱۳ در ۱۳۵ متر و دارای پانزده ورودی است. این مسجد نیز همانند مسجد جامع سامرا، دارای یک مناره ملویه است، اما این مناره، کوچک‌تر از ملویه سامرا است.
ارتفاع پایه مربع مناره، ۵/ ۲ متر، مساحت آن، ۲/ ۱۱ مترمربع و ارتفاع بدنه آن، شانزده متر است.

انتقاد از تبدیل شدن محوطه مسجد تاریخی سامراء به تفرجگاه رانندگان

مسجد جامع ابودلف پس از مسجد جامع متوكل در جوسق الخاقانی سامراء، دومین مسجد پهناور جهان اسلام است. گرچه هم اكنون از این مسجد ویرانه‌ای بیش بر جای نیست، ولی از نظر كارشناسان معماری اسلامی از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است، زیرا نقشه آن دست‌نخورده مانده و از دیوارهای آن نیز آن‌قدر باقی مانده است كه بتوان یك بازسازی نزدیك به اصل از آن ارائه داد.

انتقاد از تبدیل شدن محوطه مسجد تاریخی سامراء به تفرجگاه رانندگان

نام‌گذاری مسجد جامع به نام ابودلف كه همان قاسم بن عیسی بن ادریس ابن‌معقل بن عمیر است، احتمالاً جدید است و در سده‌های اخیر این نام را بر آن اطلاق كرده‌اند.

انتهای پیام
captcha