ضرورت سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش
کد خبر: 4203356
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
رضامراد صحرایی بیان کرد:

ضرورت سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: علت ناکامی‌ها در عرصه‌های مختلف این است که ما در جایی به غیر از مدرسه سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه دومین رویداد ملی ستاپ، شامگاه امروز یکشنبه، ۱۳ اسفند در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌ و پرورش در این مراسم بیان کرد: اتفاقی که در دنیای معاصر افتاده این است که مفهوم یادگیری و یاددهی متحول شده است البته دامنه و گسترش این تحول در همه‌جا یکسان نیست. باتوجه به اینکه سطح و نوع یادگیری متفاوت شده‌ است اگر ما در گذشته بمانیم، حتماً محکوم به شکست و سقوط هستیم زیرا امروز با بچه‌هایی مواجه هستیم که زیست‌بوم آن‌ها با گذشته بسیار متفاوت است و دنیای متفاوتی را به تجربه می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز خلأ بزرگی بین معلمان و محصلان وجود دارد که این خلأ ادراکی و ارتباطی است؛ عموم معلمان ما سنتی آموزش دیده‌اند، معلمی که این‌گونه آموزش‌دیده نمی‌تواند آموزش نوین دهد. امروز معلم در نظام آموزشی باید نقش تسهیل‌گر را ایفا کند درصورتی‌که در گذشته نقش کنترل‌گر را ایفا می‌کرد. امروز در دنیایی هستیم که اگر معلمی آموزش‌دهنده صرف باشد، ابزارهای تکنولوژی در دنیای نوین جای او را خواهند گرفت.

راز ماندگاری، پروردگاری به جای آموزگاری

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر معلمی به‌جای آموزگاری، پروردگاری ‌کند کهنه نمی‌شود؛ زیرا معلم باید دانش‌آموزان را پرورش ‌دهد. ابزارهای نوین بسیار مهم هستند و مسئله و راه‌حل هر دو توأمان با معلم است. تمام ابزارهای آموزشی باید در دست معلم خوب قرار بگیرد تا تربیت صورت بگیرد. تربیت، نقطه‌ غایی آموزش‌وپرورش خوب است. باید ابزارهای آموزشی نوین را به کلاس درس ببریم اما نقش معلم کاسته نشود.

وی تصریح کرد: تمام دغدغه من این است که دانش‌آموزان از سطوح پایین دانش به سطوح بالای دانش بیایند. ما در آموزش و پرورش به همه فناوری‌هایی که برای کاربردی شدن دانش کمک می‌کنند احتیاج داریم.

صحرایی اضافه کرد: آموزش‌وپرورش باید اولویت اول کشور شود تا آینده شکوهمندی داشته باشیم من از روزی که پای در این عرصه گذشته‌ام، مسئله‌ام این بوده‌ است که بگویم آموزش‌وپرورش اولویت اول است؛ اگر این اتفاق بیفتد، در اتفاقات آینده اثرگذار خواهد بود. اگر فرهنگ بانشاط و پویا، جامعه‌ای سالم، مشارکت‌جو و مشارکت‌پذیر و سیاست‌پذیری درست و مبتنی بر عرق ملی می‌خواهیم، بذر آن‌ در مدرسه کاشته می‌شود. تمام مسئولان کشور را باید به این گزاره دعوت کنیم که به مدرسه بازگردند. علت ناکامی‌ها در عرصه‌های مختلف این است که ما در جایی به غیر از مدرسه سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وی تأکید کرد: اگر کشورهای پیشرفته موفق شدند به این علت است که تمام تمرکز خود را در مدرسه گذاشتند. مدرسه یک نهاد فرهنگی، اجتماعی و ملی است که باید دیوارهای آن برداشته شود و راه مشارکت مردم با حفظ حاکمیت کشور و دولت در آن باز شود‌. مسائلی که مردم در این رویداد مطرح کردند، نشان می‌دهد که مردم در فهم بسیاری از مسائل آموزش‌وپرورش از دولت پیشی گرفته‌اند؛ اگر می‌خواهیم مسائل اجتماعی را در کشور بهبود ببخشیم باید به آموزش و پرورش توجه کنیم‌.

ناسازگاری هزینه‌‌کرد‌ها با مبانی شرعی و تعلیم و تربیتی

صحرایی اظهار کرد: شیوه هزینه‌کرد ما با مبانی شرعی، دینی و تعلیم و تربیتی سازگار نیست؛ باید بیشتر هزینه‌ها را در سنین پایین و کودکی انجام داد اما اکنون برعکس است و بیشتر هزینه‌ها معطوف به دوره بزرگسالی است. در سنین پایین‌تر می‌توان با هزینه‌کرد بسیار اندک و به نتیجه مطلوب رسید. باید بتوان بر هزار روز اول زندگی افراد سرمایه‌گذاری کرد؛ اگر این اتفاق رخ دهد آینده حتماً وضعیت متفاوت‌تر از اکنون خواهد بود.

وی افزود: سازمان تعلیم‌وتربیت کودک را در این دوره تأسیس کردیم اما برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است. بسیاری از آموزش‌ها در قبل‌ از سن هفت‌سالگی و پیش‌ از دبستان یاد گرفته می‌شود ولی ما برای قبل‌ از دبستان برنامه‌ای نداریم؛ اگر توجهات به سمت قبل‌ از دبستان ببریم قطعاً آینده شکوهمندی خواهیم داشت باید بتوانیم آموزش‌ها را از چهارسالگی ایجاد کنیم تا نوجوانان در ۱۸ سالگی بسیاری از آموزش‌ها را فرا گرفته باشند و بتوانند وارد بازار کار شوند.

یادآور می‌شود، در انتهای این مراسم از برگزیدگان برتر دومین رویداد روز ملی ستاپ تقدیر و تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha