«گفت‌وگوهایی با سایه‌ام» به قلم رضا داوری اردکانی خواندنی شد
کد خبر: 4195675
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

«گفت‌وگوهایی با سایه‌ام» به قلم رضا داوری اردکانی خواندنی شد

«گفت‌وگوهایی با سایه‌ام» تازه‌ترین اثر رضا داوری اردکانی که شامل هشت گفت‌وگوی نویسنده با خود درباره بعضی مشکل‌ها و مسائل زمان است، منتشر شد.

رضا داوری اردکانیبه گزارش ایکنا، تازه‌ترین کتاب رضا داوری اردکانی، استاد پیشکسوت فلسفه اسلامی با عنوان «گفت‌وگو‌هایی با سایه‌ام» توسط انتشارات پگاه روزگار نو منتشر شد.

این کتاب شامل هشت گفت‌وگوی نویسنده با خود (حدیث نفس) درباره بعضی مشکل‌ها و مسائل زمان است.

هشت فصل این کتاب عبارتند از: فلسفه و سیاست، آینده، تفکر و آزادی، تاریخ و انسان، تاریخی بودن فهم و خرد، آغاز فلسفه، فیلسوفان و فلسفه‌ها، سودمندی و بی حاصلی فلسفه و پیشرفت و توسعه نیافتگی.

استاد داوری اردکانی در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است: «شاید بزرگترین این مشکل‌ها غرور قدرت کاذب و مخرب و احساس بی نیازی از تفکر باشد. وقتی قطار تکنولوژی بیش از هر زمان دیگری سرعت گرفته است و همه چیز به حکم ضرورت در حال دگرگونی سریع است، خاطر‌ها پریشان می‌شود و مجالی برای فکر کردن نمی‌ماند و در این شرایط، تفکر که با صبر و سکون و آزادی ملازمت دارد دشوارتر می‌شود. برای فکر کردن باید آرامش و طمأنینه داشت، اما اکنون زمان، زمان قحط آرامش است. نویسنده در این دفتر نمی‌خواسته است سیر اجمالی فلسفه از ابتدا تاکنون را بنویسد، بلکه نظر به مقام فلسفه در تاریخ -و بخصوص در دوران تجدد- داشته و می‌خواسته است بداند که اکنون چه وضعی دارد و آینده‌اش چیست. نویسنده در مقدمه تصریح می‌کند که اگر نام کتاب را گفت‌وگو‌هایی با سایه‌ام گذاشته‌ام از آن روست که حاصل دل‌مشغولی‌هایم با فلسفه و پرسیدن مدام از خود و انتظار پر از خلجان گشایش راهی به سوی آن بوده است.»

گفت‌وگوهای رضا داوری اردکانی با خودش منتشر شد

کتاب «گفت‌وگو‌هایی با سایه‌ام» در ۳۸۸ صفحه در تیراژ ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات پگاه روزگار نو منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha