رژیم صهیونیستی ناچار به نمایش قدرت است
کد خبر: 4195539
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
علی بیگدلی:

رژیم صهیونیستی ناچار به نمایش قدرت است

کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی ناچار به نمایش قدرت بدون آمادگی کافی برای جنگ تمام‌عیار با ایران است، گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی مثل همیشه در مقابل ایران، حماس، انصار‌الله یمن و حزب‌الله برای نمایش قدرت بوده و این موضوعی مسبوق به سابقه است.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی و استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی و استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که آیا وضعیت فعلی را در منطقه می‌توان به منزله مقدمه‌ای برای جنگ جهانی سوم دانست، گفت: هنوز سطح تنش‌ها به آن مرحله نرسیده است به این دلیل که هم ایرانی‌ها در لفافه‌ای از ملاحظات سیاسی و استراتژیک عمل می‌کنند و هم آمریکایی‌ها این ملاحظات را درنظر می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه گرچه در شرایط فعلی بحران خیلی گسترده شده و شاید عمق نسبی هم پیدا کرده است، افزود: اما هنوز به آن مرحله نرسیده است که مقدمه‌ جنگ و رویارویی با ایران را فراهم کند. هر دو طرف با ملاحظاتی دست به اقداماتی می‌زنند چنانکه در حمله حماس به اسرائیل، جو بایدن اعلام کرد «ایران در این ماجرا هیچ نقشی نداشته است»؛ این نوعی اظهارنظر هوشمندانه بایدن بود.


بیشتر بخوانید: 


شرایط برای جنگ سوم مهیا نیست

بیگدلی تأکید کرد: وضعیت کنونی به آن سطح از تنش‌ها هنوز نرسیده است تا بستر رویارویی جدی را میان ایران و آمریکا به وجود آید. ایران نیز به دلیل اینکه می‌خواهد شرایط خود را حفظ کند و ارتباطی با جبهه مقاومت داشته باشد با ملاحظه برخورد می‌کند و دست به اقدامات محدودی می‌زند اما به هیچ وجه شرایط برای جنگ سوم مهیا نشده است.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی ناچار به نمایش قدرت بدون برخورداری از آمادگی برای جنگ تمام‌عیار با ایران است، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی مثل همیشه در مقابل ایران، حماس، انصار‌الله یمن و حزب‌الله تلاش می‌کند تا نمایش قدرت دهد. این موضوع از گذشته سابقه داشته و هیچ ارتباطی به حمله‌های موشکی ایران به مقر موساد و داعش در اربیل و ادلب ندارد.  

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به این سؤال که آیا عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از بعضی مناطق در غزه به دلیل فشار داخلی یا اقدام تاکتیکی برای تغییر جبهه جنگ به سمت لبنان است، گفت: اسرائیل روز اول که وارد غزه شد، حدود 300 هزار نفر از نیروهای ذخیره را وارد جنگ کرد که این نیروهای ذخیره، مشغول کار و خدمت کردن بودند که درآمدهایشان با اعزام به جبهه جنگ، کاهش پیدا کرده است، بنابراین با نارضایتی خانواده‌ها مواجهه شده‌اند.

این استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه زمانی که نیروهای ذخیره رژیم صهیونیستی در جبهه نبرد غزه بودند، اسرائیل ناچار است هزینه‌های زندگی آنها و درآمدهای حاصل از مشاغل آنها را پرداخت کند فلذا فشار مضاعفی بر دولت رژیم صهیونیستی وارد شد، گفت: به ویژه مقابله جنبش انصارالله یمن با کشتی‌های حامل کالا به سمت دریای سرخ و بندر ایلات، رژیم صهیونیستی را با فقر تجاری روبرو کرد به طوری که چیزی قریب به 45 درصد از تجارت اسرائیل متوقف شده و اسرائیل در تنگنای شدید اقتصادی است.

پایان جنگ غزه؛ رژیم صهیونیستی و مشکلات داخلی

وی با اشاره به فشار اتحادیه اروپا به اسرائیل برای اتمام جنگ و فشارهای مضاعفی که آمریکا بر اسرائیل وارد کرده است و عدم پذیرش نتانیاهو، تأکید کرد: نتانیاهو هم با مشکلات گسترده‌ای در داخل مواجه است و هم با فشار خارجی.

بیگدلی ادامه داد: رژیم صهیونیستی اگر در وضعیت فعلی جنگ را پایان دهد با مشکلات داخلی زیادی روبرو خواهد شد. اگر نتانیاهو از جنگ بازگردد، هم کابینه‌اش سقوط می‌کند و هم به دلیل فساد مالی خود و همسرش، به دلیل طرح تغییرات قضایی که با نارضایتی‌های گسترده مردم اسرائیل، روبرو شد و مسئله 7 اکتبر، در دادگاه محاکمه خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی ضمن اشاره به پیشنهاد بچه‌گانه نتانیاهو درباره توقف دوماهه جنگ و آزادسازی اسرا، بیان کرد: قطعا حماس، این پیشنهاد را قبول نخواهد کرد. بنابراین رژیم صهیونیستی با مشکلاتی در داخل و هم در سطح منطقه و با فشارهایی از سوی اروپا و آمریکا روبرو است.

به‌کارگیری سیاست خویشتنداری در شرایط فعلی

وی درباره توجه رژیم صهیونیستی به مرزهای لبنان در شرایط فعلی، گفت: شاید این نوعی آماده‌سازی برای رژیم صهیونیستی باشد که اگر بخواهد حزب الله بیش از پیش فشار نظامی بر روی مناطق شمالی اسرائیل بیاورد، در آینده با حزب‌الله درگیر شود.

بیگدلی در پایان یادآور شد: توصیه من به حزب‌الله این است که در شرایط فعلی به هیچ وجه نباید خود را آلوده این جنگ کند برای اینکه تمام اعضای کابینه نتانیاهو از راست‌گرایان افراطی و مذهبی هستند که دشمنی عمیقی نسبت به فلسطین و حزب‌الله دارند، بنابراین حزب‌الله باید تلاش کند تا سیاست خویشتنداری در پیش گیرد. اکنون زمان سیاست انتقام‌جویانه نیست، حتی به دولت خودمان نیز سیاست خویشتنداری را در شرایط فعلی، پیشنهاد می‌کنم.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha