تحلیل گستره فعالیت فرقه‌های انحرافی مهدویت در شماره جدید «نقد و نظر»
کد خبر: 4195091
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹

تحلیل گستره فعالیت فرقه‌های انحرافی مهدویت در شماره جدید «نقد و نظر»

صدویازدهمین شماره از فصلنامه علمی ـ پژوهشی «نقد و نظر» از سوی پژوهشکده فلسفه و کلام و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایکنا، این شماره حاوی هفت مقاله با عناوین «بررسی تطبیقی الگوگرایی در مسیحیت و اسلام با تأکید بر دیدگاه زگزبسکی و اخلاق ولایی» اثر سید محمدباقر میرصانع؛ «تحلیل نظریه محمود ایوب با عنوان رنج رهایی‌بخش در اسلام» نوشته محمدمهدی کشاورز مروّجی، کریستوفر پل کلوهسی و رسول رسولی‌پور؛ «ارزیابی دیدگاه محمد مجتهد شبستری در انکار واقع‌نمایی گزاره‌های معاد در قرآن کریم» به قلم مریم علیزاده «تحلیل گستره فعالیت فرقه‌های انحرافی مهدویت» نوشته سیدسجاد ایزدهی و مصطفی رضایی؛ «تفکر؛ ساحت پرسش‌گری، رهایی و انکشاف (بررسی دیدگاه هیدگر درباره تفکر وجودی) به قلم یوسف سیف‌زاد آبکنار و بهمن پازوکی؛ «نسبت رویکردهای مختلف به ذهن با امکان هوش مصنوعی قوی» اثر سید محمد قاضوی و احمد واعظی؛ «هماهنگی قوا و ایده‌ها در امر زیبا و والا: مبنای ابعاد تربیتی نقد سوم کانت» است.

در بخشی از مقاله «تحلیل گستره فعالیت فرقه‌های انحرافی مهدویت» آمده است: امروزه با گسترش فرقه‌های انحرافی مهدویت و ترویج بیش از پیش فرهنگ آزادی عقیده و بیان در سطح بین‌المللی و جامعه ایران، پیروان این فرق با تکیه بر مواد حقوقی مرتبط، برخورداری از آزادی در تبلیغ و بیان اعتقادات خود را حقی بدیهی قلمداد می‌کنند و اقدامات محدودیت‌ساز تیم‌های امنیتی و نهادهای قضایی را ناقض حقوق خود برمی‌شمرند. آنها از این طریق به دنبال القای دوگانگی رفتاری و قانونی نظام در برخورد با خود هستند، بر اساس این ضرورت در پژوهش حاضر با روشی توصیفی ـ تحلیلی و بر تکیه بر داده‌های کتابخانه‌ای و اسناد نوشتاری به بررسی گستره فعالیت فرقه‌های انحرافی مهدویت پرداخته خواهد شد و ضمن آن، سه عرصه اختصاصی، خصوصی و عمومی تبیین خواهد شد. یافته تحقیق عبارتند از اینکه تنها آزادی اعتقاد، حوزه اختصاصی فرد است و آزادی بیان که مرز بین حوزه اختصاصی و عرصه عمومی است، اگر به قلمرو عمومی تسری پیدا کند، باید مورد نظارت قرار گیرد و عرصه عمومی نیز تابع شرائط قانونی جامعه است.

در بخشی از مقاله «نقدی بر دیدگاه محمد مجتهدشبستری در انکار واقع‌نمایی گزاره‌های معاد در قرآن کریم» نیز می‌خوانیم: واقع‌نمایی به معنای نشان دادن وجود عینی اشیاء در خارج از ادراک ماست. این نظریه در خصوص گزاره‌های دینی قرآنی، از مسائل چالش برانگیز در دهه‌های اخیر بوده است. درحالی که واقع‌نمایی گزاره‌های معاد به جهت عدم تحقق بالفعل، مورد تردید و انکار برخی از متفکران قرار گرفته، فیلسوفان مسلمان قضایای مربوط به معاد را در عین واقع‌نمایی، از سنخ حقایق صادق می‌دانند که البته قابلیت تحقق تجربی ندارد بلکه به تناسب قضایای فلسفی، قابل تحلیل عقلی و ارجاع به علم حضوری است.

همچنین می‌خوانیم: اما تجربه‌گرایان، اثبات‌پذیری و واقع‌نمایی گزاره‌های دینی را مورد مناقشه قرار داده و مجتهدشبستری با وجود اعتقاد به خدا، منکر واقع‌نمایی گزاره‌های مربوط به معاد در قرآن است. بنابراین سوال اصلی این است که دیدگاه مجتهدشبستری در انکار واقع نمایی چیست و چگونه تحلیل می‌شود؟ این پژوهش ضمن نقد دیدگاه مجتهدشبستری با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی و اثبات واقع‌نمایی گزاره‌های معاد در قرآن می‌پردازد. نتایج حاکی از این پژوهش این است که گزاره‌های معاد در قرآن با توجه به این که از نوع گزاره‌های تجربی نیست و از متکلم حکیم صادر شده باید با معیار متناسب خود سنجیده شود. همچنین گزاره‌های موجود در قرآن با صراحت، واقع‌نمایی آیات مربوط به معاد را به اثبات می‌رساند.

انتهای پیام
captcha