شکل‌گیری مقاومت‌های مردمی؛ برخاسته از اندیشه‌های راهبردی سردار سلیمانی + صوت
کد خبر: 4191239
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
هانی‌زاده بیان کرد:

شکل‌گیری مقاومت‌های مردمی؛ برخاسته از اندیشه‌های راهبردی سردار سلیمانی + صوت

کارشناس مسائل منطقه با تأکید بر اینکه امروز ملت‌های جهان علیه هژمونی آمریکا و رژیم صهیونیستی در اکثر کشورهای جهان و حتی ایالات متحده و کشورهای اروپایی برخاسته‌اند، گفت: در حقیقت شکل‌گیری مقاومت‌های مردمی در سطح جهان، ریشه در اندیشه‌های راهبردی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دارد.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقش شهید سردار سلیمانی در احیای مقاومت در منطقه  و تبدیل جبهه مقاومت به یک قدرت منطقه‌ای و جهانی گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های منطقه‌ در شکل‌گیری محور مقاومت و تشکیل جبهه منطقه‌‌ای علیه رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: پس از پایان جنگ تحمیلی و نقشی که ایشان در پیروزی‌های مختلف در جنگ تحمیلی داشت، سردار سلیمانی به دلیل داشتن تجربه میدانی و همچنین قدرت تفکر استراتژیک، وارد عرصه‌های منطقه‌ای شد و با توجه به اینکه از سال 1990 میلادی و پس از حمله رژیم بعث عراق به کویت، طرح کوچک‌سازی خاورمیانه موسوم به خاورمیانه جدید از سوی جرج بوش پدر، رئیس جمهور وقت آمریکا، مطرح شد، لذا سردار سلیمانی با توجه به نبوغ نظامی و سیاسی خود، پی برد که آمریکایی‌ها قصد دارند کشورهای اسلامی را کوچک‌سازی کرده و مدیریت این کشورها را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهند و این رژیم به عنوان مدیر بلامنازع منطقه تبدیل شود.

نقش سردار سلیمانی در تغییر شرایط ژئوپلیتیکی منطقه 

هانی‌زاده اظهار کرد: براین اساس سردار سلیمانی برپایه یک تفکرات راهبردی در عرصه‌های منطقه‌ای حاضر شد و در طول چند دهه توانست محور گسترده‌ای از عراق در دوره پس از سقوط صدام در سال 2003 تا سوریه، لبنان و یمن ایجاد کند. به همین دلیل در سال 2011 و پس از بحران سوریه و حرکت مردمی در منطقه برای تغییر رژیم‌های عربی، سردار سلیمانی حضوری فعال در عرصه‌های میدانی سوریه و لبنان پیدا کرد و توانست در تقابل با جریان‌های تروریستی وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی ایفای نقش کند. به همین دلیل طرح آمریکا برای تجزیه سوریه و لبنان با شکست مواجه شد.

این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: شکل‌گیری جبهه مقاومت از فلسطین اشغالی تا سوریه، لبنان، یمن و عراق مرهون و وام‌دار مجاهد‌ت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی بود که توانست شرایط ژئوپلیتیکی منطقه را به نفع ملت‌های اسلامی تغییر دهد.

کد

هانی‌زاده تصریح کرد: به همین دلیل امروز شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی پس از 86 روز جنگ در غزه با شکست مواجه شده است و نتوانسته در مقابل رزمندگان فلسطینی حماس و جهاد اسلامی  کاری انجام دهد و به پیروزی دست پیدا کند. به همین دلیل در طول سال‌های گذشته به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی درصدد بودند که سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را به عنوان دو شخصیت تأثیرگذار میدانی، حذف فیزیکی کنند.

وی ادامه داد: سرانجام آمریکایی‌ها سردار سلیمانی را که در تقابل با هژمونی آمریکا و نفوذ اسرائیل قرار داشت، حذف فیزیکی کردند اما محور مقاومت همچنان زنده و مقتدر است و این جبهه گسترده از فلسطین اشغالی تا سوریه، لبنان، عراق و یمن مرهون مجاهدت‌های آن شهید بزرگوار است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز روز گذشته به خوبی به نقش اساسی سردار سلیمانی در احیای مقاومت در منطقه اشاره کردند.

تأثیر مکتب سلیمانی بر گذار به نظم نوین جهانی

هانی‌زاده در پاسخ به این سؤال که مکتب شهید سلیمانی چه تأثیری در تغییر نظم موجود جهانی و گذار به نظم جدید جهانی دارد، گفت: با اینکه شهید سلیمانی توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی در چارچوب توطئه‌‌ای گسترده، به شهادت رسید اما تفکرات، اندیشه‌ها و مکتب حاج قاسم سلیمانی یک مکتب فرامنطقه‌ای است که اکنون به یک جبهه گسترده جهانی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: امروزه ملت‌های جهان علیه سیاست‌های هژمونیک و سرکوب‌گر‌انه آمریکا و رژیم صهیونیستی در اکثر کشورهای جهان و حتی ایالات متحده و کشورهای اروپایی برخاسته‌اند و این مقاومت‌های مردمی در سطح جهان، برگرفته و برخاسته از تفکرات و اندیشه‌های راهبردی سردار سلیمانی است.

مهمترین مؤلفه تفکر راهبردی سردار دل‌ها

هانی‌زاده در پایان درباره مهمترین مؤلفه‌های تفکر راهبردی سردار سلیمانی گفت: مهمترین مؤلفه‌های این مکتب، وجود اراده مقاومت نزد ملت‌های منطقه و جهان است. امروزه با اینکه آمریکایی‌ها با استفاده از قدرت‌ نظامی، سعی می‌کنند مدیریت جهانی خودشان را براساس قانون جنگل تعریف کنند، شاهد هستیم مجموعه‌هایی در جهان و در منطقه علیه آنها شکل‌گرفته است.

وی با اشاره به اینکه انصار‌الله یمن از جمله این مجموعه‌ها است، ادامه داد: اکنون انصارالله با تسلط بر تنگه باب‌المندب در دریای سرخ توانسته در تقابل با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی قد علم کند و منافع آمریکا را به خطر بیندازند. همچنین راهپیمایی‌هایی که در طول نزدیک به سه ماه گذشته پس از جنگ غزه تا کنون در سراسر جهان با شعارهای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی در ایالات متحده و کشورهای اروپایی شکل‌گرفته است، تماماً برگرفته از تفکرات و اندیشه‌های راهبردی سردار سلیمانی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های جهان، تلقی می‌شود.  

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha