تولید 5 رمان با استفاده از آثار علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث
کد خبر: 4189063
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
حجت‌الاسلام رضا برنجکار خبر داد:

تولید 5 رمان با استفاده از آثار علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث مؤسسه دارالحدیث از تولید 5 رمان با استفاده از آثار علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث برای نشر و توزیع در سطح عموم مردم خبر داد. 

رضا برنجکاربه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا برنجکار؛ رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث مؤسسه دارالحدیث، 29 آذر ماه در نهمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث که در این مؤسسه برگزار شد با بیان اینکه هفته پژوهش بهانه‌ای برای تجلیل از پژوهشگران و قدرشناسی از آنان است، گفت: در جشنواره امسال با توجه به سخت‌گیری انجام شده فقط یک پژوهشگر برتر انتخاب شد.

وی با بیان اینکه البته در بحث ایده‌های پژوهشی برتر هم یک‌نفر را انتخاب کردیم، افزود: اساس مؤسسه دارالحدیث براساس ایده آیت‌الله مرحوم ری‌شهری شکل گرفت لذا ایده‌پردازی موضوع مهمی است و باید به آن بها بدهیم.

برنجکار با بیان اینکه یکی از مسائل دیگر مورد توجه در سال اخیر بحث کرسی‌ها و نشست‌های نظریه و نقد و ... بوده است، افزود: اگر یک پژوهشگاه کار جدیدی تولید کند باید آن را عرضه و به مرحله نقد و نظر هم بگذارد تا به پختگی برسد لذا در سال جدید یک‌نفر هم در عرصه برپایی کرسی‌ها و نشست‌ها مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شاید تنها پژوهشگاهی که به قرآن و حدیث توجه کرده است همین پژوهشگاه است، گفت: در این جشنواره قصد داریم از حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی که حدود 30 سال در مؤسسه دارالحدیث و پژوهشگاه قرآن و حدیث فعالیت علمی داشته‌اند و در مسئولیت‌های مختلف از جمله برپایی همایشات کلینی، آیت‌الله مشکینی و ... ایفای نقش کرده است تجلیل کنیم.   

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه آثار یک‌سال اخیر هم در این مراسم رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: پژوهشکده علوم و معارف حدیث در این یک‌سال، 10 عنوان کتاب در 13 جلد تولید کرده است همچنین شاهد برپایی 3 کرسی علمی ترویجی و یک نشست علمی از سوی این پژوهشکده بودیم.

وی ادامه داد: پژوهشکده کلام 5 عنوان کتاب و 5 کرسی و  دو نشست، پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) هم 6 عنوان کتاب منتشر و یک نشست و یک کرسی برپا کرده‌اند؛ پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی هم 8 عنوان کتاب در هشت جلد چاپ و دو مجله منتشر کردند ضمن اینکه شش کرسی و شش نشست هم داشته‌اند. 

برپایی 25 کرسی علمی

وی با بیان اینکه 25 کرسی در یکسال اخیر در مجموعه مؤسسه اجرا شد، افزود: واحد همکاری‌های علمی هم در سال گذشته فعال شد؛ البته این مرکز وجود داشت ولی فعال نبود. این واحد کارها را با همکاری با مراکز دیگر انجام می‌دهد که برپایی نشست‌های چهارشنبه‌شب‌ها یکی از این برنامه‌ها است. همچنین مدارس کلامی برای عراق طراحی شد که یکی از آنها اسفندماه در دانشگاه کوفه برگزار خواهد شد. کلاس محاوره عربی هم از دیگر برنامه‌ها است.

برنجکار با بیان اینکه یکی از واحدهایی که در سال اخیر برای کار فعال شده است واحد ترویج و عمومی‌سازی است، گفت: تمامی تولیدات پژوهشگاه در اختیار این واحد قرار می‌گیرد تا به نحوی فرآوری شود تا به دست مردم برسد که تولید 5 رمان از جمله این دستاوردها است؛ یک بازی هم برای مهارت‌های زندگی در حال تولید است همچنین 30 قطعه فیلم هم برای معرفی آثار پژوهشگاه در دست تولید است.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه برای تالیف دانشنامه قرآن و حدیث تاسیس شده بود، اضافه کرد: بعد از یک دوره وقفه، تاکنون 3 جلد یعنی از 19 تا 21 آماده چاپ شده است و تصمیم داریم ده جلد کتاب در هر سال را شاهد باشیم. همچنین در تلاش هستیم تا پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) فعال ترشود.

وی با بیان اینکه هشت کتاب به چند زبان از جمله پرتغالی و انگلیسی و ... ترجمه شده است، اضافه کرد: طرح جامع پژوهشی پایش از دیگر آثار تولید شده در قالب تفاهم با دانشگاه آزاد اسلامی است. همچنین با همایش بین‌المللی همایش زیارت و تولید مجموعه آثار به صورت نرم‌افزاری همکاری داشته‌ایم. 

ضعف در پژوهش به آموزش و تبلیغ ضربه می‌زند

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی که 30 سال به عنوان پژوهشگر و استاد در مؤسسه دارالحدیث فعالیت داشته و بازنشسته شده است در سخنانی گفت: واسطه دوستی بنده با آیت‌الله ری‌شهری، در سال 1374 آقای قاضی عسکر بودند. مؤسسه دارالحدیث در سه عرصه پژوهش، آموزش و تبلیغ فعال است که با هم مرتبط هستند زیرا آموزش و ترویج و تبلیغ، مسئله درست می‌کند تا پژوهش زنده باشد و اگر این ارتباط نباشد همه بخش‌ها درجا خواهند زد بنابراین مرتبا باید رابطه بین این سه بخش مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه پژوهش سه لایه بنیادی، راهبردی و کاربردی دارد، افزود: این سه بخش هم اکنون در مؤسسه در حال انجام است ولی معتقدم که باید در لایه بنیادین و تراث همواره مورد توجه قرار بگیرد و از فعالیت‌های بنادین غفلت نشود.

 مهریزی افزود: تصحیح کافی و آثاری چون صحیفه و نهج‌البلاغه از کارهای ماندگار و بسیار خوبی است که انجام شده است ولی یک‌سری خلأها در نسخ کهن وجود دارد که باید شناسایی و رفع شود زیرا اگر به این منابع دست نیابیم اتقان پژوهش‌ها از بین خواهد رفت. 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما در زمینه نسخ خطی نصوص باید به درجه بالای اطمینان برسیم، گفت: وقتی مصحف مشهد رضوی منتشر شد ایمان ما نسبت به اعتبار قرآن به اطمینان تبدیل شد و می‌توانیم با استناد به این نوع آثار با مخالفان قرآن هم محاجه کنیم؛ کار نسخ و منابع کهن و بازسازی و شناسایی و یافتن آنها امر بسار مهمی است که باید با تلاش بیشتری دنبال شود. 

مهریزی بیان کرد: نکته دیگر تقطیع‌های پیش از تدوین است زیرا تقطیع به اجتهاد آسیب می‌زند؛ البته این تقطیعات قبل از کتب اربعه هم وجود داشته است. احادیث و روایات یا سخنرانی یا جلسه درس و یا مکاتبه و پرسش و پاسخ و نامه بوده است و باید اتصال بین این مجموعه آثار باقیمانده از اهل بیت(ع) منابع برقرار شود.

مهریزی تصریح کرد: نکته دیگر این است که هویت مؤسسات به نیروها و اعضای آن است لذا هر مؤسسه‌ای سعی می‌کند ارتباط خود را با این نیروها حفظ کنند و از تجارب آنان بعد از بازنشستگی هم بهره ببرند لذا باید تدبیری در مؤسسه فراهم شود تا از تجربیات این عزیزان هم استفاده شود.

ارسال// تولید 5 رمان با استفاده از آثار علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث/ عکسی فرستادن جایگزین می کنم

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر راشدی‌نیا؛ معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در سخنانی با بیان اینکه مرکز نور به بازتولید آثار این مجموعه با برکت پرداخته است، گفت: این توفیق برای ما است که خادم اهل بیت و قرآن باشیم.

وی افزود: تحول فناوری در طول زمان مطرح بوده است و همیشه هم برخی از برکات آن بهره بردند و برخی هم روی خوش نشان ندادند؛ روزی روی پوست می‌نوشتند ولی با اختراع کاغذ، تحولی ایجاد شد و البته پوست برکاتی داشت که بر کاغذ متصور نبود؛ روزی هم صنعت چاپ ایجاد شد و شاید برکات استنساخ را شاهد نیستیم.

راشدی‌نیا با بیان اینکه برخی به صورت کلی با مظاهر فناوری و پیشرفت مخالف هستند، گفت: امروز با ایجاد صنعت چاپ تحول شگرفی در دنیا شاهد هستیم. همچنین فضای مجازی و اینترنت تحول بسیار زیادی ایجاد کرد و افراد زیادی در سراسر دنیا می‌توانند به معارف دینی دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه نه کاغذ جای پوست را می‌گیرد و نه کامپیوتر جای کتاب را، اظهار کرد: اگر استفاده مناسب و معین از این ابزار داشته باشیم قطعا در پیشرفت دانش تاثیر زیادی خواهد داشت و امروز اگر تدابیر مقام معظم رهبری نبود که مرکز نور را تاسیس کنند شاهد این حجم تولیدات نرم‌افزاری نبودیم.

رونمایی 280 کتاب در قالب نرم‌افزار موبایلی

معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به رونمایی از مجموعه آثار دارالحدیث به صورت نرم‌افزاری، گفت: این مجموعه مشتمل بر 280 عنوان در 546 جلد کتاب است که در قالب نرم‌افزار موبایلی ارائه شده است و به سادگی این همه معارف ارزشمند را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

راشدی‌نیا تصریح کرد: امروزه در غرب مطالعات علوم اسلامی دیجیتال در حال رواج است و گاهی چند میلیون یورو و دلار برای این مطالعات صرف می‌کنند؛ امروزه سؤالات جدیدی در دنیا مطرح است که قبلا به ذهن نمی‌آمد و به راحتی این سؤالات مطرح و از ابزار روز برای پاسخ به آن بهره می‌برند.

وی ابراز امیدواری کرد تا با کمک مؤسساتی چون دارالحدیث چنین باب‌هایی باز شود و گفت: مطالعات اسلامی دیجیتال در ایران شکل نگرفته است و امیداوریم با کمک شما این مسئله را پیش ببریم.

انتهای پیام
captcha