روایت‌ نوازش‌های جنگ از سوی مادران نهضت خمینی(ره)
کد خبر: 4171214
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
در نشست نقد و بررسی کتاب «هدیه‌ای باشد برای تو»

روایت‌ نوازش‌های جنگ از سوی مادران نهضت خمینی(ره)

نویسنده کتاب «هدیه‌ای باشد برای تو» گفت: این اثر حاوی روایت‌ نوازش‌های جنگ از سوی مادران نهضت خمینی(ره) است و نقش مادرانه‌ها، خواهرانه‌ها و زنانه‌های با عفت انقلاب را در حماسه‌آفرینی جنگ بیان می‌کند.

نشست نقد و بررسی کتاب «هدیه‌ای باشد برای تو»به گزارش ایکنا از اصفهان، نشست نقد و بررسی کتاب «هدیه‌ای باشد برای تو» اثر محمد قاسم‌زاده، همزمان با هفته دفاع مقدس در شامگاه دوشنبه، سوم مهرماه با حضور جمعی از راویان حوادث کتاب، نویسندگان و عموم مردم در حوزه هنری کاشان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد قاسم‌زاده، نویسنده کتاب «هدیه‌ای باشد برای تو» درباره این اثر اظهار کرد: کاشان مهم‌ترین شهر پشتیبانی از جنگ نسبت به جمعیت آن است و من نه در مقام صاحب اثر و نویسنده، بلکه به‌عنوان کسی که توفیق داشته از دریچه‌ای متفاوت به دنیای دفاع مقدس چشم باز کند، در این جمع حضور یافتم.

وی ادامه داد: در این کتاب، حداقل ۵۰ روایت از مصاحبه‌های اهالی کاشان درباره پشتیبانی از جبهه‌ها در دوران دفاع مقدس نقل شده است و تمرکز ما بیشتر بر جمع‌آوری خاطراتی بود که تکراری نباشد. به نظر من بهترین زمان رونمایی از این کتاب، روز مادر محسوب می‌شود؛ چراکه این اثر حاوی روایت‌ نوازش‌های جنگ از سوی مادران نهضت خمینی(ره) است و نقش مادرانه‌ها، خواهرانه‌ها و زنانه‌های با عفت انقلاب را در حماسه‌آفرینی جنگ بیان می‌کند.

نویسنده کتاب «هدیه‌ای باشد برای تو» با اشاره به نامه امام خمینی(ره) به حاجیه خانم شمسی نورانی، از زنان نقش‌آفرین کاشانی در پشتیبانی از جنگ و الهام از آن نامه برای انتخاب اسم کتاب توضیح داد: شمس نورانی پس از پذیرش قطعنامه پایان جنگ، نامه‌ای لبریز از اظهار محبت به رهبر کبیر انقلاب می‌نویسد و در آن دستبند خود را برای تأمین هزینه‌های رزمندگان ارسال و از نذر شش ماهه حقوقش صحبت می‌کند.

وی افزود: امام خمینی(ره) با دست‌خط خود در نامه‌ای به او چنین پاسخ می‌دهد: «‏‏‏فرزند عزیزم، خانم حاجیه شمسی نورانی‏، نامه پراحساس شما را خواندم. از شما و افرادی مانند شما نمی‌دانم چگونه باید‏‎ ‎‏قدردانی کرد. من که در مقابل این همه محبت و صفا غیر از تشکر و دعا کاری نمی‌توانم‏‎ ‎‏انجام دهم. دستبندت را برایت می‌فرستم تا از جانب من هدیه‌ای باشد برای تو و معادل آن را با‏‎ ‎‏نذر حقوق شش ماهه‌ات، من خود به جبهه می‌فرستم. از قول من به فرزندان عزیزت،‏‎ ‎‏این عزیزان ملت شریف ایران، سلام گرمم را برسان. خدا یار و نگهدارت باد.»

در ادامه جلوداری، یکی از راویان دفاع مقدس دو نکته در خصوص نقد کتاب بیان کرد و گفت: به نظر من لازم بود اول تاریخچه‌ای از ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ، بنیان‌گذاران آن و همچنین مجموعه‌های پشتیبانی دیگر که در کنار این ستاد بودند، پس از مقدمه صحبت به میان می‌آمد و دوم، وجود ارتباطی منطقی بین خاطرات، نوشته را جذاب‌تر می‌کرد.

خانم پوران، یکی از نویسندگان جوان کاشانی نیز پس از خاطره‌گویی خانم رئیسی و نبات‌ریز از دیگر راویان کتاب، اظهار کرد: عنوان و طرح روی جلد که برگرفته از نامه امام خمینی(ره) بوده و نقل روایات طنز از نقاط مثبت کتاب است. چیدمان روایت‌های یک شخص به‌صورت پی در پی و نه جداگانه، حذف جملات تکراری، عدالت در کلی‌گویی و یا جزئی‌نویسی نقل خاطرات از راویان گوناگون، توضیح بیشتر بعضی از جملات، استفاده نکردن از ادبیات گفتاری و... می‌تواند به تأثیرگذاری و جذاب بودن هر چه بیشتر مطالب بیفزاید.

یادآور می‌شود، کتاب «هدیه‌ای باشد برای تو»، خاطرات مربوط به پشتیبانی مردم کاشان از انقلاب و دفاع مقدس طی سال‌های ۵۸ تا ۶۷ است که در واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه و از سوی نشر «راه یار» در سال گذشته و تیراژ یک هزار نسخه منتشر شده است.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha