انحراف هدف‌دار دشمن در افکار برای تغییر رفتارها
کد خبر: 4166907
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
حجت‌الاسلام مرویان حسینی:

انحراف هدف‌دار دشمن در افکار برای تغییر رفتارها

یک مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ظالمان همواره به دنبال انحراف افکار هستند، عنوان کرد: افکار عمومی وقتی درست باشد، یک جریان ضد ظلم و با رفتار درست شکل می‌گیرد، دشمن انحراف در افکار را برای تغییر در رفتار شکل می‌دهد.

حجت الاسلام سیدمحمود مرویان حسینیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر علوم اسلامی، امروز 13 شهریورماه، ضمن سخنرانی در جمع زائران حرم مطهر رضوی با موضوع «اقدامات امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا» اظهار کرد: از دو جهت در حق امام سجاد(ع) ظلم انجام شده است، یکی از سوی دشمنان و دیگری از سوی مسلمانان جاهل در حق امام سجاد(ع) صورت گرفته است.

وی بیان کرد: ما فراوان شنیدیم که در گفت‌وگوها از امام سجاد(ع) به عنوان زین‌العابدینِ بیمار نام برده‌اند و این به خاطر این است که خداوند در چند روز حضور ایشان در کربلا امام را به بیماری مبتلا کرد تا در حادثه کربلا منجر به شهادت ایشان نشود و جریان امامت در بستر تاریخ ادامه پیدا کند.

غفلت از حرکت مبارزاتی امام سجاد(ع)

مرویان حسینی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در طول عمر خود در سلامت به وظایف امامت اقدام می‌کرد، افزود: برخی گمان می‌کنند ایشان بعد از کربلا در گوشه‌ای نشسته و صرفاً به دعا و عبادت مشغول بوده است و هیچ تحرکی در مبارزه با جریان ظلم نداشته و این خود ظلمی در حق امام سجاد(ع) است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر نقش امام سجاد(ع) در دفاع از جریان قیام امام حسین(ع) گفت: یزید در اخلاق پلید و در عقاید مشرک بود و حضرت سیدالشهدا(ع) حاضر به بیعت با او نشدند و کار به قیام و نهی از منکر امام حسین(ع) رسید، جریان امامت، جریان تحقق حاکمیت الهی در زمین است.

وی بیان کرد: فعالیت‌های امام سجاد(ع) هم در جریان حرکت سیدالشهدا(ع) بود و به طور کلی فعالیت‌های و مبارزه امام سجاد(ع) را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، یک مقطع دوران اسارت و مقطع دیگر، دوران امامت ایشان در مدینه بود.

مرویان حسینی اظهار کرد: امام سجاد(ع) در دوران اسارت مانند یک انقلابی پرخروش اهداف امام حسین(ع) را تبیین کردند و در کوفه و شام به همراه حضرت زینب(س) سخنرانی‌ها داشتند. ظالمان همواره به دنبال انحراف افکار هستند و امروز ما چیزی تحت عنوان جنگ شناختی داریم که دشمن بر این اساس در پی ایجاد تغییر در افکار و اعتقادات است.

این پژوهشگر علوم اسلامی ادامه داد: در مراسم پیاده‌روی اربعین میلیون‌ها نفر کیلومترها پیاده به سوی امام خود می‌روند و خیرخواه یکدیگر هستند، افکار عمومی وقتی درست باشد یک جریان ضد ظلم و با رفتار درست شکل می‌گیرد، دشمن انحراف در افکار را برای تغییر در رفتار شکل می‌دهد.

مرویان حسینی تصری کرد: حکومت ظالم تفکر جبری دارد و این در حالی است که قرآن و مکتب اهل بیت(ع) تفکر جبرگرایی را نفی می‌کند و برای انسان‌ها و تفکر و نظرات ایشان ارزش قائل است. ابن زیاد در کوفه به امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: او کیست؟ گفتند علی فرزند حسین(ع) است. او گفت: مگر علی‌بن‌حسین را خدا در کربلا نکشت؟ امام سجاد(ع) ضمن قرائت آیه‌ای از قرآن پاسخ دادند: «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها» علی را یاران شما کشتند و این ظالمان هستند که انسان‌های بزرگ را به شهادت می‌رسانند.

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با سخنان عالمانه و عارفانه پاسخ دشمنان خدا را دادند و از ابن زیاد نترسیدند و ابن زیاد هم از تحقیر اسرا بهره‌ای نبرد و ترسید که سخنرانی‌ها و حماسه‌های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در کوفه شورش ایجاد کند به همین خاطر به سرعت اسرا را عازم شام کرد.

روشنگری امام سجاد(ع) در حضور یزید

وی با اشاره به فعالیت‌های امام سجاد(ع) در دوره اسارت در سرزمین شام، افزود: در شام یزید به امام سجاد(ع) وعده سخنرانی داد، اما پس از آن وعده خود را انکار کرد و گفت این خاندان اهل علم و خطابه هستند و ما را رسوا خواهند کرد، اما پس از آن به اصرار اطرافیان یزید مجبور شد فرصت سخنرانی به امام سجاد(ع) بدهد.

مرویان حسینی ادامه داد: امام سجاد(ع) در ابتدا از اذکار و اسماء خدا گفتند و پس از آن فرمودند «خدا به ما خصلت‌هایی داده و ما دارای فضیلت‌هایی هستیم، خداوند به ما علم و بردباری و بزرگواری و فصاحت و شجاعت را عنایت کرده و محبت ما را در دل مؤمنان قرار داده است و پیامبر(ص) آخرالزمان از ماست.»

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: امام در ادامه سخنرانی خود فرمودند: «من هم خودم را به آنان که نمی‌شناسند معرفی می‌کنم، من فرزند صفا و زمزم هستم، من فرزند پیامبرم و من فرزند علی و فاطمه هستم» در سرزمین شام به همه چیز برای شادی بر علیه خاندان امامت و جسارت به ایشان آماده بود غذا تغییر کرد.

وی بیان کرد: امام سجاد(ع) تهمت خارجی بودن را افشا کردند و به روشنگری پرداختند، با معرفی خاندان رسالت شورشی برپا شد، در همین چند سخنرانی و تبیین درست و سخن گفتن عالمانه فضا تغییر کرد و تک تک اسرای کربلا با بیان خود ادامه دهنده راه امام حسین(ع) بودند. نکته دیگری که مورد توجه و اقدام امام سجاد(ع) قرار گرفت، بهره‌برداری از عواطف پاک مؤمنان بود.

انتهای پیام
captcha