توجه به هم‌نوعان، خصلت اجتماعی اهل تقوا است
کد خبر: 4166442
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
عضو شورای برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان:

توجه به هم‌نوعان، خصلت اجتماعی اهل تقوا است

حجت‌الاسلام اکبر فرجام گفت: «متقین» یک معیار اجتماعی ویژه دارند و آن توجه به همنوعان محروم خود است، افراد با تقوا نمی‌توانند به فقر و فلاکت همنوعان خود بی‌تفاوت باشند.

حجت‌الاسلام اکبر فرجام، عضو شورای برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر فرجام، عضو شورای برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان، امروز، یازدهم شهریورماه، ضمن سخنرانی در جمع زائران حرم مطهر رضوی، با موضوع «ویژگی افراد باتقوا در قرآن» اظهار کرد: در ترجمه‌های عمومی «متقین»، به معنای پرهیزکاران به کار برده می‌شود.

وی ادامه داد: پرهیز از حرام خدا لازم است تا انسان دچار آلودگی در فضاهای آلوده نشود و ما باید پرهیز داشته باشیم، اما گاهی ستیز با شیطان هم لازم است، پس تقوا گاهی با پرهیز و گاهی با ستیز همراه است که تقوای با ستیز تقوای پویا و واکسینه‌شدن در برابر گناه را شامل می‌شود.

عضو شورای برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: تقوا در تمام شئون زندگی اثر دارد و بسیاری از امور شخصی و فردی ما را در برمی‌گیرد و در شئون اجتماعی هم کارها باید از راه‌های درست خود پیگیری شود و این تقوای اجتماعی است.

تدین و تخصص، معیارهای تقوای سیاسی

فرجام بیان کرد: در سیاست هم معیار و ملاک باید تدین و تخصص باشد و انسان برای رسیدن به یک کرسی از مسیر گناه نباید حرکت کند و حتی نسبت به شعارها هم باید چنین باشد، تقوا به قدری مهم است که امام جمعه هر هفته مؤظف است که خود و مردم را به آن دعوت کند.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن برای اهل تقوا وعده‌هایی مطرح کرده است، افزود: «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ» و «إِنَّ الْمُتَّقينَ في جَنَّاتٍ وَ نَعيمٍ» نمونه‌ای از وعده‌های خداست اما آنچه مهم است این است که انسان چگونه بداند که با تقواست و ملاک‌های قرآنی فرد با تقوا چیست؟ در مجموعه‌ای از آیات نظیر آیات سوره «آل‌عمران» و نیز آیات سوره «ذاریات» و همچنین آیات ابتدایی سوره «بقره» ویژگی‌هایی برای اهل تقوا ذکر شده است.

عضو شورای برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیات ابتدایی سوره «بقره» گفت: قرآن هدایتی ویژه برای متقین دارد، چرا که آنان لذت با خدا بودن را چشیدند، آنان چند گام از دیگران جلوتر هستند. اولین صفات آنان ایمان به وحی، پیامبران و آخرت است، این سه معیاری که اهل تقوا دارند گاهی برای جامعه محسوس نیست.

فرجام با تأکید بر اینکه «متقین» ایمان به غیب دارند، اظهار کرد: بعضی امور برای ما مشهود است و اموری هم برای ما مشهود نیست که به آن غیب می‌گویند. در علوم تجربی و عالم شهود آنچه دیده و حس می‌شود مورد قبول همه است، اما مضامینی همچون عرش و امدادهای الهی و ایمان به فرشتگان جزئی از باورهای اعتقادی و ایمان به غیب است.

توجه به قدرت مادی و غفلت از غیب

وی ادامه داد: آنجایی که انسان دستی نادیده اما توانمند احساس می‌کند و آن دست توانمند از آن خداست و انسان متوسل به آن می‌شود ایمان به غیب دارد. در سوره «واقعه» خداوند به این موضوع اشاره می‌کند و می‌فرماید «لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ» دست خداوند در موارد بسیاری یاری‌کننده شما بود. اما آنچه شما را به غفلت انداخت توجه به قدرت مادی و تسلیحاتی بود.

عضو شورای برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: آنچه باید در جامعه نهادینه شود، توسل به خدای متعال است، خیلی از افراد جامعه ما در میادین جنگ و انقلاب حاضر بودند و این باور را داشتند که خدا هرجا لازم بداند از مسیرهای ناشناخته برای ما موفقیت می‌رساند.

فرجام در پایان اظهار کرد: ایمان به وحی و قیامت نیز از دیگر معیارهای فردی اهل تقواست. اما متقین یک معیار اجتماعی ویژه دارند و آن توجه به همنوعان محروم خود است، خداوند در قرآن می‌فرماید: «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ» افراد با تقوا نمی‌توانند به فقر و فلاکت همنوعان خود بی‌تفاوت باشند.

انتهای پیام
captcha