روایت عکاس آلمانی از شکوه عاشورا و اربعین + فیلم و عکس
کد خبر: 4166678
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

روایت عکاس آلمانی از شکوه عاشورا و اربعین + فیلم و عکس

اربعین تجربه باشکوهی از حضور جمعیت 15 میلیون نفری بود. این دوستداشتنی است که چنین جمعیتی نه فقط از کشورهای اسلامی بلکه از همه جای جهان به عراق می‌آیند که به زیارت امام حسین(ع) و امام علی(ع) بروند و همه با استقبال روبه‌رو می‌شوند، هیچ کس نمی‌پرسد از کجا و چرا به اینجا آمدی؟‍

روایت عکاس آلمانی از شکوه و زیبایی اربعین + فیلم و عکس

به گزارش ایکنا، فیلیپ بریو (Philipp Breu)، عکاس مطرح آلمانی از جمله هنرمندانی است که با سفر به کشورهای مختلف اسلامی از مراسم دینی و آیین‌های ملی و مذهبی عکاسی می‌کند. او سفری هم به ایران داشته و برای عکاسی از آیین معنوی عاشورای حسینی شهر به شهر سفر کرده و توانسته در پروژه خود که شامل یک کتاب است، از طریق عکاسی مراسم عاشورا را علاوه بر ایران در کشورهای مختلف مستندسازی کند.

او در مصاحبه‌ای از خاطرات حضور خود در مراسم اربعین حسینی در عراق می‌گوید.

 

صحبت‌های این عکاس آلمانی به این شرح است:

اسم من فیلیپ بریو و آلمانی هستم. برای گذران زندگی عکاسی می‌کنم. کارم مستند کردن سوژه‌های مختلف در کشورهای اسلامی است و به کشورهای اسلامی زیادی سفر کردم. 9 سال پیش اولین بازدید من از ایران بود که به نوعی اولین دیدار من از یک کشور شیعه و جامعه شیعیان به شمار می‌رفت.

اولین مستند کردن مراسم عاشورا را در همان زمان انجام دادم که چیز واقعاً زیبایی شد. چون من سنت‌ها را دوست دارم به نظرم رسید این کاری است که می‌توانم برای مدت‌ها انجام دهم و حالا هم اینجا هستم.

من روایات را دوست دارم، مثل ماجرای امام حسین(ع) که خود را قربانی یک هدف کرد زیرا به آن هدف اعتقاد داشت که این ایدئولوژی بود که جلوی ظالمی بایستد که آن ظالم یزید بود.

این ایده را خیلی دوست دارم که شخصی خود و زندگیش را قربانی کند تا اینکه بخواهد در کنار شَرّ به زندگی خود ادامه دهد.

به طور خاص به مراسم عاشورا در ایران و آنطور که مردم سنت‌ها، مراسم و تعزیه این روز را برگزار می‌کنند علاقه دارم. من این مراسم را بسیار زیبا دیدم که مردم چطور از طریق صلح‌آمیزی مراسم خود را برگزار می‌کنند.

متأسفانه در غرب،‌ کشور من(آلمان) و به طور کلی کشورهای دیگر وقتی به اسلام فکر می‌کنیم یا در مورد اسلام می‌شنویم، این تصاویر زیبا را در تلویزیون یا مجلات نمی‌بینید. نیاز داشتم که این مراسم را مستند کنم و مردم کشورم و تماشاچیانی که از اسلام چیزهای کمی می‌دانند،‌ این تصویر از اسلام را هم ببینند.

من در محیط مسیحی کاتولیک بزرگ شدم و هیچ وقت با اسلام و به خصوص با این شکل از اسلام برخوردی نداشتم. اما حالا خیلی در مورد مسائلی مانند معنویت، زیبایی (اسلام) و مناسکی که مردم انجام می‌دهند، می‌دانم. به همین دلیل از طریق همین عکاسی در حال حاضر فرد بسیار معنوی‌تری شده‌ام آن هم بدون اینکه به عنوان مسلمان متولد یا با آن بزرگ شوم. با این شکل از زیبایی ارتباط گرفتم و بسیار از آن خوشم آمده است.

کارهای من بر کشورهای اسلامی متمرکز که از آنها دیدن کرده‌ام و البته خیلی از کشورها را ندیده‌ام برای مثال از آمریکا و یا کل قاره آمریکا دیدار نکرده‌ام. از کشورهای اسلامی زیادی مانند مراکش،‌ ترکیه، سودان و حتی پاکستان دیدن کرده‌ام و حتی در مورد پاکستان و افغانستان باید بگویم که دو کشوری هستند که بسیار دوستشان دارم. به خصوص پاکستان که مردمی بسیار مهربان داشت و یکی از کشورهای مورد علاقه من است.

زیارت اربعین تجربه باشکوهی از حضور جمعیتی 15 میلیون نفری بود. این دوستداشتنی است که چنین جمعیتی نه فقط از کشورهای اسلامی بلکه از همه جای جهان به عراق می‌آیند که به زیارت امام حسین(ع) و امام علی(ع) بروند و همه با استقبال روبه‌رو می‌شوند، هیچ کس نمی‌پرسد از کجا آمدی و چرا به اینجا آمدی؟‍ همه با خوش‌آمدگویی روبه‌رو شده و علاوه بر مهمان‌نوازی عراقی‌ها و غذاهای فوق‌العاده این فرصت را داری که از مکان‌های زیارتی زیبایی مانند کربلا و نجف دیدن کنید. اینجا اماکنی هست که زیاد دیدن کردم و اربعین تجربه بسیار زیبایی است. امیدوارم بازهم به این جاها بروم، انشاالله.

اولین مراسم عاشورایی که دیدم سال 2014 در ایران بود. چیزی که متوجه شدم این است که کتاب‌های زیادی (در غرب) درباره عاشورا وجود ندارد خصوصاً در مورد ماه محرم و روز عاشورا. کتاب‌های زیادی در مورد آن پیدا نکردم. پروژه من این است که در کتابم از طریق عکاسی در کشورهای مختلف اسلامی این مراسم را به تصویر کشیده و این آئین را در کشورهای مختلف با هم مقایسه کنم.

کشورهای زیادی مراسم عاشورا را برگزار می‌کنند حتی در کشوری مانند ایران عاشورا از یک شهر با شهر دیگر تفاوت دارد. می‌خواهم این مراسم را عکاسی کرده و در کتابم نشان دهم که عاشورا میلیون‌ها چهره دارد.

 در ادامه برخی عکس‌های فیلیپ بریو را از حضور در عراق و مراسم اربعین در حرم امام حسین(ع) را مشاده می‌کنید.

فیلم | روایت عکاس آلمانی از شکوه و زیبایی اربعین

فیلم | روایت عکاس آلمانی از شکوه و زیبایی اربعین

فیلم | روایت عکاس آلمانی از شکوه و زیبایی اربعین

فیلم | روایت عکاس آلمانی از شکوه و زیبایی اربعین

 

انتهای پیام
captcha