از ورود 90 هزار زائر ایرانی از مرز مهران به کربلا تا آمادگی‌های عراق برای عاشورا
کد خبر: 4158154
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
با زائران کربلا؛

از ورود 90 هزار زائر ایرانی از مرز مهران به کربلا تا آمادگی‌های عراق برای عاشورا

مسئولین عراقی آمادگی‌های خود را در سطوح امنیتی و خدمات‌رسانی برای زائران عاشورا تشریح کردند؛ همزمان رسانه‌های عراقی از ورود 90 هزار زائر ایرانی از مرز مهران به عراق و تشرف به کربلای معلی خبر دادند.

به گزارش ایکنا به نقل از الفرات نیوز، دولت عراق و آستان‌های مقدس امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) اعلام کردند که تدابیر آنها برای خدمات رسانی به زائران و برگزاری موفق مراسم عاشوراء بیشتر و مطمئن‌تر از همیشه است.

با توجه به دمای بالای هوا در کربلای معلی که تا 40 درجه گزارش شده است، نصیف الخطابی، استاندار کربلای معلی دیروز سه شنبه به شهرداری کربلا دستور داد که برای مراسم عزاداری زائران در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) تعداد کافی سایه‌بان تدارک ببیند.

استاندار کربلا در نشست خبری اعلام کرد: طرح امنیتی و خدمات‌رسانی به زائران دهه اول محرم کامل است و با فراهم شدن برق برای خدمات‌رسانی به زائران و مستثنی شدن کربلا از قطعی‌های برق بقیه مسائل نیز حل خواهد بود.

الخطابی گفت که به شهرداری کربلا ابلاغ کرده که برای زائران در مراسم زیارت و عزاداری به تعداد کافی سایه‌بان تدارک دیده شود بخصوص که انتظار می‌رود تعداد زائران عاشورای امسال نسبت به سال‌های پیش هم بیشتر باشد.

90 هزار زائر ایرانی از مرز زرباطیه به کربلا رسیدند/ آمادگی‌های عراق برای ایام عاشورا/اماده

آماده‌باش تمام نیروهای الحشد الشعبی

علی الهاشمی، فرمانده عملیات کربلا نیز تأکید کرد که فرماندهی عملیات و فرماندهی پلیس و فرماندهی الحشد الشعبی و سایر واحدهای پشتیبان در اجرای طرح امنیتی کربلا تا سیزدهم ماه محرم الحرام در آمادگی کامل به سر می‌برند.

90 هزار زائر ایرانی از مرز زرباطیه به کربلا رسیدند/ آمادگی‌های عراق برای ایام عاشورا/اماده

علی الحمدانی، فرمانده عملیات فرات میانی الحشد الشعبی نیز تأکید کرد که این سازمان طی سه نشست درون سازمانی مسئولیت‌های خود را برای تأمین امنیت زائران و خدمات‌رسانی به آنها را بررسی کرده است و تمام نیروهای الحشد الشعبی برای مشارکت در این امر در آماده‌باش هستند.

ورود 90 هزار زائر ایرانی از گذرگاه زرباطیه(مهران)

خبرگزاری رسمی عراق هم به نقل از یک مقام مسئول در گذرگاه مرزی زرباطیه عراق(هم مرز با شهر مهران در استان ایلام) خبر داد که از روز اول محرم الحرام تا دیروز سه‌شنبه 90 هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم عاشورا وارد عراق شدند.

این مسئول گفته است که از روزهای اول ماه محرم جمعیت کثیری از زائران ایرانی از مرز مهران وارد عراق شدند و تنها در چهار روز نخست روزانه بیش از 10 هزار نفر از مرز عبور کردند و آمار روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری هم 16 هزار نفر در روز بوده و انتظار می‌رود که این تعداد به 20 هزار نفر طی روزهای آتی افزایش پیدا کند.

خبرگزاری رسمی عراق به نقل از مسئول عراقی تأکید کرد که ورود زائران ایرانی به عراق به شکلی بسیار روان و بدون هیچ مشکلی جریان دارد و طی مراحل قانونی عبور از مرز هم بسیار ساده است و وقتی نمی‌گیرد.

بنا بر اعلام این منبع به دلیل بالا بودن دمای هوا، ورود زائران ایران عمدتاً در شب و ساعات بامداد انجام می‌شود و طی دیروز شاهد افزایش تعداد زائران بوده‌اند.

وی افزود: زائران مستتقیماً با اتوبوس‌های ویژه به کربلای معلی منتقل می‌شوند و تعداد اندکی از آنها هم از همان مرز خودرو کرایه می‌کنند.

نصب 1800 دوربین حرارتی و استقرار 50 هزار نیروی امنیتی داوطلب در حرم امام حسین(ع)

نهاد حفظ نظم آستان مقدس حسینی(ع) نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که طرح امنیتی دهه اول ماه محرم با مشارکت بیش از پنج هزار داوطلب و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته از جمله یک هزار و 800 دوربین حرارتی در حال انجام است. 

90 هزار زائر ایرانی از مرز زرباطیه به کربلا رسیدند/ آمادگی‌های عراق برای ایام عاشورا/اماده

رسول فضاله، رئیس اداره حفظ نظم آستان حسینی گفت که اتاق عملیاتی با هماهنگی همه بخش‌ها برای تأمین امنیت زیارت میلیونی عاشوراء تشکیل شده است و این هماهنگی با همکاری تمامی طرف‌های ذیربط در آستان مقدس حضرت عباس(ع) و منطقه بین‌الحرمین انجام خواهد شد و هدف آن حمایت از امنیت و سلامت زائرین است.

وی افزود که هماهنگی بزرگی با سازمان‌های امنیتی از جمله پلیس و فرماندهی نیروهای مشترک در این زمینه وجود داشته و بیش از پنج هزار نیروی داوطلب در درهای ورودی حرم و پست‌های ایست و بازرسی آنجا مستقر هستند.

این مسئول آستان حسینی گفت: ما دستگاه‌هایی با فناوری‌های روز داریم که بر روی همه درهای ورودی حرم امام حسین(ع) نصب  شده است، علاوه بر این، از تجهیزات هوشمند بازرسی برای تشخیص اشیاء داخل کیف، کیسه  چرخ و ویلچر استفاده می‌کنیم در حالی که سیستم دوربین‌های حرارتی پیشرفته نیز که تعداد آنها بیش از 1800 عدد است، در تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های بخش قدیمی کربلا نصب شده است.

قطارهای جدید و اتوبوس‌های 2 طبقه برای انتقال زائران عاشورا

وزارت حمل و نقل عراق هم از طرح ویژه خدمات‌رسانی به زائران عاشورا خبر داد و گفت که این طرح از روز پنجشنبه آغاز می‌شود.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: یک اتاق عملیات با حضور مدیران عامل شرکت‌های راه آهن و اتوبوسرانی‌های شهری و بین شهری تشکیل شده است و تمرکز ما بر دو محور بغداد ـ کربلا و بابل ـ کربلا و همچنین استان‌های جنوبی و فرات میانی به کربلا و بالعکس است که در این مسیرها قطارهای جدید برای جابجایی زائران به کار گرفته شده است.

90 هزار زائر ایرانی از مرز زرباطیه به کربلا رسیدند/ آمادگی‌های عراق برای ایام عاشورا/اماده

وزارت حمل و نقل عراق همچنین گفت که اتوبوس‌های یک طبقه و دو طبقه نیز برای انتقال زائران به کربلا به کار گرفته شده و این طرح ویژه از روز پنجشنبه تا پایان ایام عزاداری و انتقال آخرین زائر از کربلای معلی ادامه خواهد داشت.

 حضور نخست‌وزیر عراق در مراسم محرمی نوری المالکی

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق شب گذشته در مراسم عزادارای سید الشهداء(ع) که نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولة القانون در بغداد برگزار کرده بود، شرکت کرد.

دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای تأیید کرد که این مراسم در مسجد الابراز بغداد به مناسبت ایام ماه محرم الحرام برپاست و السودانی و شماری از مسئولین دفتر نخست‌وزیری در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha