کاشانی‌ها به استقبال ماه عزای سیدالشهدا(ع) رفتند
کد خبر: 4155316
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
با چاووش‌خوانی و علم‌گردانی

کاشانی‌ها به استقبال ماه عزای سیدالشهدا(ع) رفتند

هیئت‌های عزاداری منطقه کاشان با حضور در روستای جوشقان مرکزی، پرچم سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) را برافراشتند.

چاووش‌خوانی در کاشانبه گزارش ایکنا از اصفهان، در آستانه ماه محرم، هیئت‌های مذهبی برزآباد، طاهرآباد، نصرآباد، آران‌وبیدگل، راوند، سده و کاشان به همراه گروه دمام‌زنان این شهرستان و به میزبانی هیئت انصارالحسین(ع) روستای جوشقان مرکزی، از توابع شهرستان کاشان، با اجرای مراسم چاووش‌خوانی و آیین علم‌کشی، به استقبال ماه عزای سیدالشهدا(ع) رفتند.

چاووش‌خوانی، سنتی دیرین برای خبردار کردن است. چاووشان که جارزنان یا پیشاهنگان‌ کاروان بودند، خبر حرکت یا بازگشت قافله و بعدها آغاز ماه عزا را با صدای بلند و اغلب در دستگاه چهارگاه، تنها یا به‌صورت جمع‌خوانی اطلاع می‌دادند. در حال‌ حاضر، چاووش‌خوانی زیارت، رونق و رواج گذشته را ندارد، ولی چاووش محرم احیا شده است و به هر مراسم پیشواز از محرم اطلاق می‌شود. چاووش‌خوان‌ها در طلیعه محرم در کنار سقاخوان‌ها، گاه بر بام خانه‌ها، گاه در تکایا و گاه در کوی و برزن بانگ می‌زنند و از رؤیت هلال ماه نو و رسیدن قافله حسینی به کربلا خبر می‌‌دهند.

علم‌کشی، علامت‌کشی یا علم‌گردانی نیز از سنت‌های رایجی است که در عزاداری‌ محرم اجرا می‌شود و براساس آن، علم‌ها از محل نگهداری خود در هیئت‌های عزاداری خارج و در معابر گردانده می‌شوند.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha