مسئولیت‌پذیری در زندگی مشترک را به فرزندانمان بیاموزیم
کد خبر: 4149011
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

مسئولیت‌پذیری در زندگی مشترک را به فرزندانمان بیاموزیم

یک مشاور خانواده با بیان اینکه آن چیزی که واجب است فرزند برای مسئولیت‌پذیری بیاموزد، در محیط خانه و پیش از ازدواج فرانمی‌‌گیرد، گفت: متأسفانه نسبت به ازدواج جهل داریم، چراکه زیبایی‌های ازدواج را بیان نکرده و تنها از سختی‌های زندگی گفته‌ایم.

ازدواجحجت‌الاسلام محمدمهدی درخشی، مشاور خانواده و استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص مهم‌ترین مواردی که پیش از ازدواج باید به آن توجه داشت، گفت: قدم اول در تحقق ازدواج افراد این است که احساس و توانایی تشکیل خانواده و درک واقعی از اهمیت ازدواج را در خود ببینند. فرد باید به دور از سن و سال، به لحاظ عقلی به سن ازدواج رسیده باشد و اگر این امر صورت گرفت به هدف اصلی یا همان زندگی بهتر خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه اهداف الهی در زمان تشکیل خانواده را نباید از یاد ببریم، تصریح کرد: این اهداف به معنای توجه به اصل ازدواج به دور از تجملات و سخت‌گیری‌هاست؛ وقتی به ملاک‌ها و معیار ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) می‌نگریم، می‌بینیم که این دو بزرگوار روز پس از ازدواج به پیامبر(ص) فرمودند عجب همراهی برای بندگی خدا در کنارم قرار گرفت؛ در واقع همسر انسان باید بال پرواز او به سمت خدا باشد.

استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کسی را برگزینید که همراه خوبی برای به خدا رسیدن باشد، اظهار کرد: نکته بعدی اینکه ما پیش از پرداختن به هر امر مهمی نیاز به مشورت داریم؛ مشاوره پیش از ازدواج برای آگاهی‌بخشی و  آمادگی زوجین برای شروع زندگی مشترک است تا فرد به انتخاب غلط که چند خانواده را در گرفتاری می‌اندازد دست نزند؛ البته مشاوره ازدواج در کشور ما چندان دیده نمی‌شود.

این مشاور خانواده با بیان مشکلاتی که باعث سخت شدن ازدواج می‌شود، ادامه داد: در زمان‌های گذشته خانواده‌ها زمان بیشتری را برای تربیت فرزندان صرف می‌کردند، اما اکنون به‌دلیل وجود فضای مجازی و دغدغه‌های بیرون خانه شاید این زمان کمتر اختصاص یابد.

درخشی با بیان اینکه آن چیزی که واجب است فرزند برای مسئولیت پذیری بیاموزد در محیط خانه و پیش از ازدواج، فرانمی‌‌گیرد، افزود: در اسلام به تربیت فرزندان سفارش ویژه شده است، اما ما تنها به ظواهر اقتصادی توجه داریم؛ به‌طور مثال ما تنها به دنبال خانه، شغل و جهیزیه هستیم تا خوشبختی کامل فرزند.

وی با بیان اینکه والدین می‌توانند بهترین الگو برای فرزند خود باشند، ادامه داد: باید دانش خانواده در مورد زندگی درست تقویت شود که در این راستا توصیه می‌شود متولیان فرهنگی از رسالت خانواده غفلت نکنند. از طرفی هم باید با خرافات و چشم‌وهم‌چشمی مقابله کرد؛ باید بپذیریم زندگی تنها جهیزیه و خانه و موارد مادی نیست. اکنون ارزشمندی ازدواج کم‌رنگ شده و راهکار آن این است که با یکپارچگی و وحدت رویه در این عرصه تلاش کنیم.

درخشی با بیان اینکه کسانی که منبر و تریبون در دست دارند بسیار موثر هستند تا در هر مراسمی ذهن جامعه را آگاه کنند، افزود: متأسفانه نسبت به ازدواج جهل داریم، چراکه زیبایی‌های ازدواج را بیان نکرده و تنها از سختی‌های زندگی گفته‌ایم. دین اسلام همان آیینی است که پیامبرش معتقد بود که نشستن کنار همسر و محبت کردن به وی از اعتکاف در مسجدالنبی ارزشمندتر است؛ بنابراین چرا ازدواج به این زیبایی را تبلیغ نمی‌کنیم؟.

این مشاور خانواده با بیان اینکه زندگی دقت می‌خواهد و باید یاد بگیریم زندگی کنیم به شرط اینکه از مفهوم آن لذت ببریم، افزود: درست است با دو دو تا چهار تای ریاضی نمی‌شود زندگی‌های فعلی را اداره کرد، اما می‌شود توکل کرده و همه امور را به رازق اصلی سپرد. تشکیل خانواده تنها یک موضوع یک بعدی نیست؛ خداوند متعال حکیم بوده و با این حکیم بودن به ازدواج اهمیت داده است؛ بنابراین با فکر، اندیشه و انتخاب درست و مشورت با اهل فن نباید از ازدواج ترسید.

وی یادآور شد: به فرزندانمان پیش از اصول اقتصادی درست زندگی کردن و لذت بردن از زندگی را با اصولی که خداوند برای ما قرار داده یاد دهیم؛ باور کنیم محبت زندگی مشترک از همان اصول لذت‌بخش است؛ فقط نباید ترسید، بلکه باید با علم و آگاهی به خداوند توکل کرد.

انتهای پیام
captcha