پیگیری حقوق موقوفات در مراجع قضائی و رسیدگی به ۷۰ پرونده
کد خبر: 4129178
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی مطرح کرد:

پیگیری حقوق موقوفات در مراجع قضائی و رسیدگی به ۷۰ پرونده

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به پیگیری حقوقی وقفیات دارای اختلاف، گفت: اکنون ۷۰ پرونده وقفی دارای اختلاف در نوبت رسیدگی است‌.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص حفاظت از وقف‌ها در سال جاری به عنوان امین موقوفات، تصریح کرد: اوقاف و  امور خیریه امین موقوفات بوده و حق هیچ گونه دخل و تصرفی در آن ندارد.

وی با بیان اینکه هر وقف باید براساس نیت واقف هزینه و مورد بهره برداری قرار گیرد، افزود: اکنون 10 هزار و 263 موقوفه شامل 22 رقبه در خراسان‌جنوبی وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: یک اتفاق خوب در اوقاف و امور خیریه، آغاز بکار سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه استان بود که تمامی امور مربوط به موقوفات از جمله حسابداری، مالی، فعالیت‌های فرهنگی، حقوقی و عمرانی در این سامانه ثبت شده که برای تمام افراد قابل سترسی است.

بخشی‌پور با بیان اینکه این امر موجبات شفافیت کار در حوزه وقف‌ها را نشان می‌دهد، افزود: ۷۰ پرونده وقفی دارای اختلاف اکنون در نوبت رسیدگی بوده؛ ۱۹۶ پرونده وقفی از سال گذشته تاکنون در قوه قضائیه استان در جریان بوده که در این راستا ۱۰۴ رای به نفع موقوفات صادر شده است.

وی با بیان اینکه بهره وری از موقوفات از رویکردهای مهم سازمان اوقاف بوده تا مردم بتوانند از آن انتفاع داشته باشند، تصریح کرد: مردم باید از موقوفات در زمینه‌های مختلف بهره مند شوند و این همان نیت واقفان نیز است.

بخشی پور بیان کرد: سعی شده با طرح‌های سرمایه گذاری که روی موقوفات انجام شده و استفاده از بخش خصوصی بر بهره وری وقف‌ها بیفزاییم که در این راستا، ایجاد مجتمع مسکونی 12 واحدی در قاین، احداث دو نیروگاه خورشیدی، احداث ساختمان‌های تجاری در شهرستان‌های بیرجند و طبس از جمله مهم‌ترین طرح‌های سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به احیا و لایروبی قنات‌ها و نگهداری اراضی کشاورزی و همچنین بهره برداری از سامانه آبیاری کم فشار، اظهار کرد: اکنون بیش از ۴۸۰ هزار متر مربع از اراضی موقوفه در اختیار آموزش و پرورش و بیش از ۳۵۶ هزار متر مربع در اختیار بخش بهداشت و درمان استان بوده که لازم است تعیین تکلیف شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: بیشتر ادارات استان در اراضی موقوفه ساخته شده که باید حق آن را ادا کنند و اگر این حق ادا نشود از طریق مراجع قضائی به دنبال وصول حق موقوفه به قیمت روز خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha