فاطمه بارانی، مدرس قرآن در دانشگاه در گفتوگو با ایکنا از خراسان جنوبی در خصوص اینکه یک استاد چگونه میتواند در عرصه اخلاق و معنویت تأثیرگذار باشد، گفت: در درجه اول با اخلاق و رفتار صحیح و الگومدار خود و عاملبودن به گفتاری که به مخاطبان خود انتقال میدهد میتواند مؤثر باشد و اهداف متعالی پرورش یک انسان خوب را با روش و منش صحیح خویش پایهگذاری کند.
وی بیان کرد: شاه کلید اصلی تربیت، ایجاد ارتباط صمیمانه، مخاطبمدار، تلاش برای برقراری نشاط روحی و روانی مخاطبان و سعی در مرتفعکردن مشکلات قرآن آموزان در حد توان خویش با توجه و دقت در تفاوتهای فردی انسانها و رفتار متناسب با این روحیه و برقراری شرایط متعادل همه جانبه در کلاس است.
بارانی افزود: اینگونه میتوان در عمق و جان شاگردان نفوذ کرده تا جایی که در برخی موارد شخصیت منفعل آنها را سرشار از نشاط و فعالیت و تکاپوی سازنده همراه با لذت و سپاسگزاری از نعمات الهی کند تا جایی که رسیدن به رضایت از زندگی در پرتو قرآن و رهایی از افسردگیهای و بیماریهای امروزی را رقم بزند.
این حافظ کل قرآن کریم گفت: یک استاد قرآن در درجه اول باید از نظر علمی غنی و مجهز به تکنیکهای آموزشی مورد نیاز باشد و با روشهای جدید و به روز تدریس، در حد مطلوب آشنا بوده و همواره برای دریافت مهارتهای مورد نیاز مدیریت کلاس تلاش کند.
وی ادامه داد: مهارتهای ارتباط صحیح با نسل جدید با توجه به اصول روانشناسی را بداند و همواره این نکته را مدنظر قرار بدهد که گاهی حتی کوچکترین رفتار و برخورد او در برابر قرآن آموز چه از نظر آموزشی و از چه از نظر قرآنی میتواند بزرگترین پیامد و تأثیر را در زندگی کنونی و حتی آینده افراد داشته باشد بنابراین باید نسبت به روش و عملکرد خویش حساس، محاسبهگر و دقیق باشد و با انتقادپذیر بودن نقاط ضعف خود را اصلاح کند.
بارانی در خصوص ترغیب افراد در زمینه قرآن گفت: بیان ویژگیها، امتیازات و شگفتیهای فرا زمانی و فرا مکانی قرآن و خصوصاً تدبر در آیات قرآنی نیاز بسیار مبرم و به روز جامعه کنونی است. قرآن منبع کامل و جامع و دستورالعمل کاربردی روش صحیح زندگی است که سعادتمندی دنیا و آخرت ما انسانها در گرو بهرهمندی از این نعمت عظیم است.
کارشناس ارشد نهجالبلاغه اظهار کرد: هرچه زمان میگذرد نه تنها از نیاز ما نسبت به این کلام الهی کاسته نمیشود بلکه این نیاز آشکارتر و بیشتر احساس میشود که متأسفانه آنطور که باید و شاید این موضوع را درک نکردهایم و از آن غافل هستیم.
وی افزود: رسیدن به آرامش در سایه ارتباط با قرآن کریم آن چیزی است که وقتی قرآن آموز آنرا در مییابد برای تداوم ارتباط و بهرهمندی از آیات نورانی قرآن مشتاقتر قدم بر میدارد.
بارانی با بیان اینکه چگونه قرآن را در میان جوانان ترویج دهیم، تصریح کرد: معرفی جوانان موفق قرآنی و نحوه ورود آنها به وادی پربرکت قرآن و بهرهمندی از این کتاب آسمانی، استفاده از روشهای متنوع آموزشی برای سنین مختلف، زمانها و مکانهای جذاب و مناسب برای قرآن آموزان و تشویق و ترغیب و آشنایی جوانان با روشهای مختلف حفظ قرائت و تدبر در قرآن همراه با راهکارهای عملی قرآن برای رفع نیازهای جامعه حاضر، سپردن اداره و مدیریت کلاسهای قرآنی به نوجوانان و جوانان همراه با نظارت و تشویق به موقع صورت پذیرد.
این مدرس قرآن در دانشگاه در خصوص رسالت معلم قرآن، تصریح کرد: با توجه به آیه ۳۰ سوره فرقان رسالت یک معلم قرآن تلاش برای رفع مهجوریت قرآن و درک نیاز ما انسانها به ارتباط مستمر با کلام وحی و رسالت عظیم الهی به پیامبر (ص) است.
وی بیان کرد: با توجه به آیات سوره حجرات چگونگی متخلق به اخلاق حسنه شدن و سعی و تلاش برای رفع نقاط ضعف خویش همچنین با توجه به بسیاری از آیات قرآنی توجه به امور دنیا نه به عنوان هدف غایی بلکه به عنوان واسطهای برای رسیدن به سعادت اخروی و رهایی از لهو و لعب و تکاثر و تفاخر که جز ندامت و پشیمانی سودی نخواهد داشت و لذا بهرهمندی از نکات عملی سور مختلف جز سیام در سایه هشدارها و تحذیرهای مطرح شده در آیات جهت رستگاری و عاقبت به خیری واقعی و جاودانه اخروی و رضایت و سعادتمندی دنیوی انسانها است.
بارانی اظهارکرد: با توجه به عمر محدود دنیا، بهرهمندی از ایمان و عمل صالح برای خروج از خسران غیر قابل جبران در پیشگاه الهی آن چنانکه در سوره مبارکه عصر به آن پرداخته شده است.
انتهای پیام