اساتید متخصص؛ لازمه تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی
کد خبر: 4128827
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد

اساتید متخصص؛ لازمه تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه اصفهان گفت: برای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی به استفاده بیشتر از اساتید آموزش‌دیده و متخصص نیاز است.

محمدحسین بلک مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه مساجد مهم‌ترین پایگاه نشر و گسترش معارف قرآن و دین هستند، اظهار کرد: رویکرد فعالیت‌های قرآنی در سال‌های اخیر به سمت و سوی جلسات و برنامه‌های آموزشی بوده است، اما به نظر می‌رسد که بهترین جایگاه و خاستگاه برنامه‌های قرآنی می‌تواند مساجد باشد، کمااینکه اولین آموزش‌هایی که همه ما به خاطر داریم، در حلقه‌های قرآنی مساجد شکل گرفته است.

وی افزود: امروز برای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی، مسائل زیرساختی و نیازهای این جلسات باید مورد توجه قرار گیرد؛ اگرچه به‌طور طبیعی در مساجد، اساتید قرآن و مصاحف شریف وجود دارد، اما امروز آموزش قرآن وسایل و تجهیزاتی فراتر از این می‌طلبد؛ چنانکه در مؤسسات آموزشی از وسایل و تجهیزات جدید و نوین برای آموزش قرآن استفاده می‌شود. نیاز نسل جوان امروز ایجاب می‌کند که در زیرساخت‌ها و تجهیزات آموزش تحول ایجاد کنیم تا جذابیت و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: برای تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی به استفاده بیشتر از اساتید آموزش‌دیده و متخصص نیاز است که خوشبختانه در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، اساتید با شرکت در دوره‌های آموزشی و دریافت مدارک معتبر ارتقا پیدا می‌کنند و به صورت قاعده‌مند به آموزش می‌پردازند، اگرچه این آموزش‌های تخصصی نیاز به توسعه دارند.

ضرورت مشارکت مردم در فعالیت‌های قرآنی مساجد

وی با بیان اینکه حمایت‌های مردم به‌طور طبیعی از مساجد و فعالیت‌های قرآنی وجود دارد، گفت: باید تلاش کرد تا آموزش قرآن چه در حوزه تلاوت و قرائت و چه در زمینه تفسیر، با مشارکت خود مردم انجام شود. زمینه‌های لازم برای این اقدام در میان مردم وجود دارد و ما باید جذابیت‌های لازم را در این عرصه ایجاد کنیم‌؛ اداره‌کل اوقاف آمادگی دارد تا در مساجدی که دارای موقوفه هستند و و توان فراهم کردن امکانات کافی را دارند، به‌صورت فعالانه در این زمینه اقدام کند.

بلک با بیان اینکه در حوزه تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی مانع خاصی وجود ندارد، بیان کرد: همه بخش‌ها و مسئولان در این خصوص مشتاق و مجد هستند، اما شاید برنامه مناسبی برای این کار ارائه نشده است. امام جماعت، کانون‌های فرهنگی، فعالان، نمازگزاران و مجاوران مساجد همه مشتاق برنامه‌های قرآنی هستند، اما به برنامه منسجم و هماهنگی دستگاه‌ها نیاز داریم؛ در حال حاضر نیز دستگاه‌های گوناگون در این زمینه فعال هستند و نیاز به انسجام بیشتری وجود دارد.

وی افزود: طبق سخنان مقام معظم رهبری، گاهی برنامه وجود دارد، اما پیگیری‌ها و زمان‌بندی‌ها دقیق نیست؛ اگرچه در این زمینه می‌توان به عواملی مثل تأمین نشدن اعتبارات مورد نیاز هم اشاره کرد، اما معتقدم نیاز چندانی به اعتبارات رسمی وجود ندارد و برنامه‌ها با پشتوانه حمایت‌های مردمی انجام می‌شود.

نقش امام جماعت در تبدیل مسجد به پایگاه قرآنی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه امام جماعت فرمانده فرهنگی مسجد محسوب می‌شود، تأکید کرد: بسیار مهم است که امام جماعت توانایی ایجاد جذابیت و شور و شوق برای استقبال از برنامه‌های مسجد را داشته باشد. همچنین ایجاد هماهنگی در نهادهای درونی مسجد و جلب مشارکت‌های مردم، از دیگر وظایف امام جماعت است؛ البته سایر نهادها و کانون‌ها نیز در این زمینه نقش مؤثری دارند.

وی تصریح کرد: مقدمه جاری کردن معارف قرآن در جامعه، آشنایی با آن است و اولین گام در آشنایی با قرآن، آموزش تلاوت آن محسوب می‌شود. اگر بتوانیم برنامه‌های قرآنی را در سطح گسترده‌ای اجرا کنیم، به خودی خود سطح آگاهی جامعه نسبت به معارف دینی، اخلاقیات و آموزه‌های اسلامی افزایش پیدا می‌کند و این همان حلقه مفقوده درمان آسیب‌های اجتماعی است. قرآن کریم شفای همه دردها و مایه حیات است برای افرادی که حیات واقعی و روحی خود را از دست می‌دهند. قرآن پله صعود انسان به مدارج الهی و انسانی است. لذا، آشنایی با معارف آن می‌تواند تأثیر زیادی در رفع آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی داشته باشد.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha