توافق ایران و عربستان؛ کمک به حل بحران یمن
کد خبر: 4128290
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
کارشناسان ابراز امیداوری می‌کنند

توافق ایران و عربستان؛ کمک به حل بحران یمن

کارشناسان معتقدند توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه می‌تواند به حل بحران جنگ یمن کمک مؤثری کند.

به گزارش ایکنا، پایگاه خبری عربی 21 در تحلیلی درباره پیامدهای احیای روابط ایران و عربستان بر جنگ یمن نوشت: اعلام توافق  ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین ریاض و تهران پرسش‌هایی را در مورد پیامدهای این توافق بر جنگ هشت ساله یمن و اینکه آیا این توافق چارچوبی منطقه‌ای برای حل و فصل سیاسی بین طرف‌های درگیری فراهم می‌کند به وجود آورده است. 

جمعه گذشته، 19 اسفند عربستان سعودی و ایران توافقی را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین خود و بازگشایی سفارت‌های دو کشور در مدت حداکثر دو ماه پس از مذاکرات تحت حمایت چین در پکن اعلام کردند که به تیرگی هفت ساله روابط دو کشور پایان داد.

کمک توافق به حل بحران یمن

در همین زمینه، نبیل الشرجبی، استاد مدیریت بحران و درگیری در دانشگاه حدیده یمن گفت که با اعلام ناگهانی توافق بین عربستان سعودی و ایران، یک دیدگاه کلی وجود دارد که نتایج چنین توافقی در پرونده یمن منعکس خواهد شد.

الشرجبی افزود: از طریق برخی اطلاعات افشا شده در روزهای گذشته، مشخص است که عربستان سعودی و ایران به‌طور مستقیم از تلاش‌ها برای پایان جنگ یمن بر اساس ایده‌های قبلی که توسط طرف‌های درگیر و گروه حوثی مطرح شده حمایت خواهند کرد.

این استاد یمنی ادامه داد که در رأس این پیشنهاد‌ها نتایج کنفرانس ریاض است که تشکیل شورای ریاست جمهوری از نتایج آن بود.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود این شورا شامل همه احزاب یمنی از جمله حوثی‌ها باشد، اما آنها از شرکت در این کنفرانس که در آوریل 2022 برگزار شد، خودداری کردند و این امر باعث شد عربستان سعودی به برگزاری آن با حضور متحدانش در عرصه سیاسی بسنده کند.

به گفته این استاد دانشگاه حدیده از این طریق دولت وحدت ملی برای مدیریت مرحله انتقالی که مورد توافق قرار خواهد گرفت، تشکیل خواهد شد و موضوعات مختلفی که مهمترین آنها  موضوع اقتصادی و مسئله سلاح‌های انصارالله است مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که این سلاح‌ها چگونه تحویل می‌شود و آیا قبل از انتخابات است یا بعد از پایان دوره انتقالی تأکید کرد که این امر در کوتاه‌مدت و بلندمدت اتفاق خواهد افتاد.

استاد دانشگاه حدیده همچنین معتقد است که تهران و ریاض ممکن است بتوانند دیدگاه خاصی را به طرف‌های درگیر تحمیل کنند یا پیشنهاداتی را ارائه دهند که آنها را بپذیرند و در میان‌مدت و بلندمدت، دست نیافتن به توافق، تنش دوباره و شاید شدیدتر را به دنبال خواهد داشت.

تقویت نقش ایران در برقراری صلح

همچنین ناصر الطویل، استاد علوم سیاسی در دانشگاه صنعا، با تأیید نظر الشرجبی در مورد پیامدهای توافق ایران و عربستان بر پرونده یمن گفت: توافق عربستان و ایران برای بازگرداندن روابط بین دو کشور  به‌ویژه با توجه به تمایل سعودی‌ها به کاهش تنش‌ها با حوثی‌ها و حل و فصل بحران یمن تأثیراتی بر پرونده یمن خواهد داشت.

وی تأکید کرد که این توافق چارچوبی منطقه‌ای برای حل و فصل سیاسی در یمن فراهم می‌کند و سطح شتاب نهادهای بین‌المللی برای حل آن را افزایش می‌دهد.

این استاد یمنی خاطرنشان کرد: در گذشته شاید ایران طرف مخالف جهت‌گیری‌های عربستان بود، اما با تغییر گفتمان این کشور پس از امضای توافق، ایران خود را به عنوان نیرویی برای کمک به حل و فصل سیاسی این بحران معرفی کرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه صنعا با تأکید بر اینکه این توافق زمینه را برای حل و فصل سیاسی که افق آن را به‌زودی می‌بینیم فراهم می‌کند، ابراز امیدواری کرد که عربستان برای حل و فصل با حوثی‌ها به تفاهم دست یابد.

وی گفت: به نظر می‌رسد یکی از عوامل تأخیر در اعلام تفاهم عربستان و حوثی‌ها، دستیابی به توافق عربستان و ایران باشد.

الطویل توضیح داد که این توافق به عوامل موجود قبلی که در جهت حمایت از راه حل هستند، کمک می‌کند. پیوستن ایران به طرف‌هایی که به دنبال این توافق هستند یک پیشرفت در پرونده یمن است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha