رونمایی از نخستین جلد دایرة‌المعارف معماری مسجدالنبی
کد خبر: 4111477
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

رونمایی از نخستین جلد دایرة‌المعارف معماری مسجدالنبی

امیر منطقه مدینه منوره و رئیس شورای مرکز تحقیقات و مطالعات مدینه، از نخستین جلد دایرة‌المعارف معماری مسجدالنبی رونمایی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از عکاظ، فیصل بن سلمان، امیر منطقه مدینه منوره و رئیس شورای مرکز تحقیقات و مطالعات مدینه منوره از نخستین جلد دایرة المعارف معماری مسجدالنبی رونمایی کرد. تدوین این دایرة المعارف به دستور پادشاه عربستان و در جریان سفر وی به مدینه منوره در چهار سال قبل آغاز شد.  هدف از تدوین این دایرة المعارف مستندسازی  توسعه معماری در مسجدالنبی از زمان بنای این مسجد در دوران پیامبر(ص) تا دوره معاصر به همراه  مطالعه علمی تحلیلی گسترده ویژگی‌ها و جزئیات معماری این مکان مقدس معرفی شده است.

این دایرة المعارف پس از تدوین به مرجعی یگانه با پشتوانه مطالعات، نقشه‌ها، عکس‌ها، اطلاعات تخصصی مهندسی از مراحل توسعه و شکل‌گیری معماری مسجد النبی تبدیل خواهد شد. این مطالعات زیر نظر متخصصان، مورخان و دست‌اندرکاران معماری مسجد النبی و متولیان آن صورت می‌گیرد و علاوه بر آن نیز از تلاش‌ها در دوره معاصر به منظور حفظ، توسعه و مرمت مسجدالنبی و همچنین نمایش جنبه‌های زیبایی‌شناختی معماری اسلامی و تاریخ معماری اسلامی یاد شده است.  

کار تدوین نخستین جلد از دایرة المعارف معماری مسجدالنبی زیر نظر یک کمیته علمی و تخصصی با استفاده از آخرین ابزارهای علمی و فنی آغاز شد، از جمله این روش‌ها می‌توان استفاده از تصویربرداری لیزری(یکی از تکنیک‌های مدرن برای ثبت تمام جزئیات معماری دو بعدی و سه‌بعدی با دقت بالا)،  مدل‌سازی مستند به عنوان یک تکنیک تخصصی معماری یاد کرد که با هدف ایجاد درک دقیقی از ساخت مسجد النبی و جزئیات آن در دوره‌های پیشین و تهیه تصویر دقیق از تمام جزئیات معماری مسجدالنبی مورد استفاده قرار گرفته است.   

انتهای پیام
captcha